فرماندهانی که در جنگ نام دیگری داشتند

سردار «محمدرضا نقدی» و سردار «اسماعیل احمدی مقدم» از جمله فرماندهانی هستند که در دوران دفاع مقدس عنوان دیگری داشتند و با نام‌های «برادر شمس» و «اصغر مقدم» شناخته می‌شدند.
کد خبر: ۱۰۸۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ - 16October 2016
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، در دوران جنگ تحمیلی، سپاه پاسداران در جهت مقابله با عراق و دستیابی به اهدافش، اقدام به تشکیل قرارگاهی با عنوان «رمضان» کرد که ماموریت این قرارگاه همکاری با معارضان کرد عراقی از جمله حزب دموکرات عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق بود.
 
نخستین فرمانده این قرارگاه، «مرتضی رضایی» بود که در سال 1362 و پس از تصویب تشکیل این قرارگاه در شورای عالی دفاع به فرماندهی این قرارگاه انتخاب شد. پس از رضایی، «محمدباقر ذوالقدر» فرمانده این قرارگاه شد.
 
سردار «محمدرضا نقدی» که اکنون رئیس سازمان بسیج مستضعفین است، با تشکیل قرارگاه، مسئول ستاد عملیاتی قرارگاه شد که وظیفه هماهنگی بین اجزا مختلف را بر عهده داشت. نقدی در آن دوران به دلیل مسئولیتی که در این قرارگاه برون مرزی داشت با عنوان برادر شمس شناخته می‌شد. او در سال 1365 و پس از شهادت «اسماعیل دقایقی» در عملیات کربلای 5 به عنوان فرمانده لشکر بدر(عراقی‌هایی که در دفاع از ایران اسلامی در مقابل حزب بعث عراق می‌جنگیدند.) انتخاب شد. لشکری که اکنون ارتقا یافته و در عراق به عنوان سازمان بدر شناخته می‌شود. این لشکر متشکل از نیروهای مجاهد و احرار بود. مجاهدان عراقی نیروهایی بودند که به دلیل ظلم‌های صدام و حزب بعث عراق به ایران مهاجرت کردند. احرار نیز آن‌هایی بودند که پس از به اسارت درآمدن به دست رزمندگان اسلام توبه کرده و به صف رزمندگان بدری پیوسته بودند.
فرماندهانی که در جنگ نام دیگری داشتند 
مقر اصلی قرارگاه رمضان در شهر کرمانشاه بود و مقرهای فرعی آن به تناسب عملیات‌ها در خاک کردستان عراق بود به طوری که به مدتی طولانی در بارزان مقر داشتند. عملیات‌هایی که این قرارگاه انجام می‌داد عملیات‌های نامنظم(چریکی) بود، همچون سلسله عملیات‌های فتح و ظفر. نیروهای این قرارگاه و یگان‌های تحت امر آن با نفوذ به خاک دشمن فعالیت‌های تخریبی همچون انفجار پالایشگاه‌ها انجام می‌دادند. هدف از انجام این عملیات‌ها وارد آوردن ضربه نظامی، اقتصادی و روانی به رژیم بعث عراق بود. یگان‌های تحت امر این قرارگاه نیز عبارتند بودند از لشکر ویژه پاسداران، تیپ هوابرد، لشکر بدر و تیپ ابوذر. البته در برخی از عملیات‌ها متناسب با نیاز یگان‌هایی از سوی قرارگاه‌های نیروی زمینی به این قرارگاه مامور می‌شدند.
 
در کنار این قرارگاه برون مرزی، 2 قرارگاه نیز بودند که در داخل خاک کشور و در غرب و شمالغرب به مقابله با دشمن عراقی می‌پرداختند. این دو قرارگاه با نام‌های «نجف» و «حمزه سیدالشهدا» شناخته می‌شدند که اکنون نیز این دو قرارگاه در مقابل اشرار در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به حراست از مرزهای‌ کشور می‌پردازند.
 
در سندی که روز گذشته توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است، گزارش‌های شناسایی فرماندهان این دو قرارگاه و برخی فرماندهان دیگر از داخل خاک عراق ارائه شده است. این فرماندهان در اوایل مهرماه سال 1366 از مرز سردشت آذربایجان غربی وارد خاک عراق شدند و طی 20 روز به شناسایی نقاط استراتژیک داخل خاک عراق پرداختند.

در این گزارش نام اسماعیل احمدی مقدم، «اصغر مقدم» عنوان شده است. وی در دوره فرماندهی ذوالقدر در قرارگاه رمضان به مدت 6-5 ماه جانشین قرارگاه بود و سپس مدیر عملیات‌های نامنظم نیروی زمینی سپاه و بعدها مدیر عملیات شد. به نظر می‌رسد وی نیز به دلیل مسئولیتی که در قرارگاه رمضان و نیروی زمینی سپاه داشته است، با نام مستعار شناخته می‌شده است.
 فرماندهانی که در جنگ نام دیگری داشتند
سرداران نقدی و احمدی مقدم که هر دو از فرماندهان ارشد قرارگاه رمضان بوده‌اند، سال‌ها بعد در بسیج مقاومت و سازمان بسیج مستضعفین مسئولیت یافتند. سردار احمدی مقدم پیش از فرماندهی ناجا، فرمانده بسیج تهران بزرگ و جانشین نیروی مقاومت بسیج بود.
 
انتهای پیام/211
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار