ابراهیم متقی:

انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر هویت بود

استاد روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اکثر انقلاب‌هایی که در غرب شکل گرفته مبتنی بر تکنولوژی و صنعت است، اما انقلابی که در سال 57 در ایران شکل گرفت مبتنی بر هویت بود.
کد خبر: ۱۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴ - 05February 2014

انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر هویت بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست «انقلاب اسلامی ایران، بیداری اسلامی با الگوهای جدید مقاومت» صبح امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

یکی از سخنران های این مراسم، ابراهیم متقی، استاد روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه تهران بود. وی ضمن تشریح انقلاب های متعددی که در دنیا شکل گرفته و توضیح درباره ابزارهای قدرتمندی که معادلات قدرتهای دنیا را شکل می دهد، گفت: یکی از مهمترین ابزارهایی که می تواند معادلات دنیا را تغییر دهد و جابجایی قدرت را رقم بزند پیشرفت تکنولوژی است. هر گاه تکنولوژی دگرگون شود و پیشرفت ملاحظه ای در آن صورت بگیرد زمینه برای جابجایی قدرت فراهم می شود.

وی افزود: اسپانیا و پرتقال دو کشوری بودند که در قرن شانزدهم حرف اول را در دنیا می زدند و قدرت اول دنیا بودند. این قدرت به دلیل این بود آنها صنعت چاپ و همین طور کشتی های بسیار پیشرفته و قطب نما و توپ های سنگین و مخرب را در اختیار داشتند. این قدرت تا قرن هفدهم و هجدهم ادامه پیدا کرد تا اینکه انقلاب صنعتی در انگلستان شکل گرفت و این کشور به قدرت اول دنیا تبدیل شد.

استاد روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: سال 1880 آغاز تحولات صنعتی بعدی است که این تحولات این بار توسط امریکا رقم خورد. در این سال آمریکا و آلمان موتورهای درون سوز و کشتی های جدید و پیشرفته ای را تولید کردند و با اتکا به راه آهن و صنعت جدید توانستند آنچه را که انگلیس در مدت دویست سال به دست آورده بود را در مدت بیست سال به دست بیاورند.

وی افزود: موج سوم انقلابات صنعتی باز هم در آمریکا و این بار توسط انقلابی که درعلوم ارتباطات و دیجیتال به وجود آمد رخ داد. انقلاب رسانه ای و دیجیتال آنقدر قوی بود که در مدت کوتاهی روسیه را به حاشیه راند و آمریکا را به قدرت اول دنیا تبدیل کرد. روسیه با تکیه بر علوم نظامی تلاش کرد که قدرت خود را باز ستاند اما موفق نشد.

دکتر ابراهیم متقی تشریح کرد: اکثر انقلاباتی که در غرب شکل گرفته مبتنی بر تکنولوژی و صنعت است اما انقلابی که در سال 57 در ایران شکل گرفت مبتنی بر هویت بود. در انقلاب مبتنی برهویت، جمعیت و مردم و جامعه حرف اول را می زند.

وی با توضیح درباره تفاوت هایی که بین نیروهای انقلابی و دیگر گروهک هایی که علیه رژیم شاه مبارزه می کردند، گفت: به عنوان مثال گروهک های مارکسیتی که علیه رززژیم شاه مبارزه می کردند شعار می دادند که؛ می کشم می کشم آن که برادرم کشت، اما نیروهای انقلابی شعار می دادند؛ برادر ارتشی چرا برادر کشی؟ راهبرد نیروهای انقلاب در مبارزه با رژیم شاه این بود که در درون لوله های اسلحه آنها گل بگذارند که این راهبرد منحصر به ایران اسلامی است و در جای دیگر سابقه ندارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار