در گفت و گوی سردار حاجی زاده با خبرگزاری دفاع مقدس صورت گرفت

بازخوانی قابلیت موشکی ایران در 8 سال جنگ تحمیلی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: صدام در جمع فرماندهان قسم می خورد که در جبهه های زمینی و هوایی حملات خود را آغاز کنید زیرا ایران نمی تواند کاری انجام دهد.بعد از مدت کوتاهی توانستیم اولین موشک را توسط نیروهای ایرانی شلیک کنیم. زمانی که این اتفاق رخ داد تمامی محاسبات آن ها بهم ریخت و صدام نسبت به شوروی و آمریکا سوء ظن پیدا کرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷ - 06February 2014

بازخوانی قابلیت موشکی ایران در 8 سال جنگ تحمیلی

سردار امیرعلی حاجیزاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفتو گو اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به آموزش ساخت موشک به نیروهای ایرانی در دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت: در زمان جنگ، تعدادی از نیروهای ایرانی برای آشنایی با چگونگی آموزش ساخت موشک، به سوریه اعزام شدند که این دوره آموزشی حدود 3 ماه طول کشید. اصولا کسانی که وارد عرصه موشکی میشوند باید آموزشهای لازم را ببینند تا بتوانند خود را برای اپراتوری آماده کرده و بعد از مدتی وارد ارگان های عملیاتی شوند.

وی ادامه داد: شهید تهرانی مقدم اصرار داشت آموزش نیروها را در کوتاه ترین مدت به پایان برساند اما شرایط لازم برای انجام این کار وجود نداشت زیرا در آن زمان ایران درگیر جنگ با عراق بود.

سردار حاجی زاده بیان کرد: با وجود شرایط سخت آن روزها لیبیاییها یک دوره آشنایی با موشک برای نیروهای ایرانی برگزار کردند. همزمان هم ما تعدادی تجهیزات از لیبی گرفتیم که شامل دو سکوی پرتاب با تجهیزات فنی بود که برای شارژ سوخت موشک لازم بود؛ تسترها و امکانات جانبی به اضافه هشت فروند موشک به ما تحویل داده شد. قذافی به این امید موشک و تجهیزات را در اختیار ایران قرار می داد که نیمی از آنها را بر سر کشورهای عرب خلیج فارس شلیک کنیم.

وی با بیان اینکه سوریه و لیبی تمام تلاش خود را برای آموزش نیروهای ایرانی انجام دادند، گفت: این شرایط برای آمریکا و شوروی خوشایند نبود، زیرا این کار خارج از مدیریت آن ها انجام شده بود و بعد از آن اتفاق نیز با لیبیایی ها برخورد شد. آنها هم برای جلب رضایت آنها سیستم ها را غیرحیاتی کرده و قطعاتی از آنها را برداشتند و پس از ناقص کردن تجهیزات، ایران را ترک کردند. شاید تنها موضوعی که در دوران جنگ سرد شوروی و امریکا در مورد آن با هم توافق داشتند موضوع ایران بود بنابراین تصمیم گرفتند سیستم در این شرایط کاملا عقیم شده و موشکی به سمت عراق شلیک نشود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ادامه داد: آنها به توافق رسیدند در همین حد که به ایران موشک و سلاح داده اند کافی است. بنابراین لیبیاییها ایران را ترک کردند و عراقی ها حدود 15 حملات سنگینی را انجام دادند. زیرا به آنها اطلاعات داده شده بود و مطمئن بودند که موشکی از سمت ایران به سوی آن ها شلیک نمی شود. صدام نیز در جمع فرماندهان قسم می خورد که در جبهه های زمینی و هوایی حملات خود را آغاز کنید زیرا ایران نمی تواند کاری انجام دهد. اوایل آنها موفق شدند و نیروهایی که آموزش دیده بودند نزدیک به 2 سال از تجهیزات دور بودند و به کسی اجازه نزدیک شدن به سامانه ها را نمی دادند و بعد از ناامیدی، مسئولین نیروها را برای عملیاتی کردن تجهیزات فرستادند.

وی افزود: عملیاتی کردن تجهیزات حدود 2 هفته طول کشید. نیروها شبانه روز در حال فعالیت بودند و در آن مدت کره شمالی به توانمندی ساخت موشک دست پیدا کرده بود و قطع پشتیبانی لیبی از ما با این موضوع همزمان شد. با وجود امضای توافق نامه، حدود 5 الی 6 ماه طول کشید تا آنها به کمک ما کنند. این سیستم ها را نیروهای ما عملیاتی کردند. همان گروهی که مهندسی معکوس را شروع کرده بودند در راه اندازی این سیستم ها کمک کردند و به همین دلیل بعد از مدت کوتاهی توانستیم اولین موشک را توسط نیروهای ایرانی شلیک کنیم. زمانی که این اتفاق رخ داد تمامی محاسبات آن ها بهم ریخت و صدام نسبت به شوروی و آمریکا سوء ظن پیدا کرد. تعدادی از لیبیاییها که در ایران بودند با خود می گفتند ایرانی ها از کره یا سوریه  برای شلیک این موشک استفاده کرده اند و نمی توانستند بپذیرند به این توانایی دست پیدا کرده ایم.

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: عملیات سنگین رژیم بعثی را که نگاه می کنیم بمباران های هوایی از سمت آن ها به همین تاریخ باز می گردد اما نیروهای خودی بعد از یک وقفه کوتا توانستند کارهای خود را عملیاتی کنند. 6 آذر 65 کارشکنی رژیم بعثی عراق شروع شد. 21 دی اولین موشک را ما به سمت آنها پرتاب کردیم که همزمان با کربلای 4 و 5 بود و 15 روز قبل از عملیات، آن ها سیستم خود را عملیاتی کرده بودند اما ما از آنها خبری نداشتیم ولی توافق کرده بودند که در این دوره تهاجم را به سمت ایران شروع کرده و ما بعد از بمباران شهر ها تازه به این موضوع پی بردیم.

وی با بیان اینکه تمرد و خرابکاری تجهیزات مقارن با عملیات کربلای 5 بود، اظهار کرد: در آن دوره بمباران های شدیدی انجام شد و بنا به توافق پشت پرده آنها و چراغ سبزی که شوروی و امریکا به صدام نشان داده بودند عملیاتهای سختی بر روی شهرهای ما انجام شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس استفاده از موشک و توپخانه در جنگ تحمیلی را در حد رفع ضرورت و بازدارندگی دانست و گفت: موشک های اسکات نشانه گیری دقیقی نداشتند و ما نمی توانستیم به نشانه گیری خود مدیریت داشته باشیم، بنابراین فقط با هدف فشار به نیروهای بعثی از آن استفاده می کردیم.زمانی که بصره و بغداد بمباران می شد به علت ایجاد فشار بر آنها، شرارتهایشان را برای مدتی قطع میکردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار