دفاع پرس از آخرین تحولات یمن گزارش می‌دهد؛

بمباران مناطق مختلف یمن پس از پایان آتش‌بس 72 ساعته/ حمایت طرف‌های غربی از ائتلاف سعودی ادامه دارد

با پایان یافتن آتش‌بس 72 ساعته در یمن، علی‌رغم درخواست سازمان ملل، تجاوز جنگنده‌های سعودی به خاک یمن بار دیگر از سر گرفته شد. در این میان برخی منابع همچنان از تداوم حمایت طرف‌های غربی از این حملات خبر می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ - 23October 2016

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، علی‌رغم درخواست نماینده سازمان‌ ملل برای تمدید آتش‌بس، جنگنده‌های ائتلاف آل‌سعود از ساعات اولیه بامداد امروز مناطق مختلف یمن را بمباران کردند.

ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان، که از موافقت با درخواست سازمان ملل متحد مبنی بر اجرای آتش‌بس سه روزه در یمن، از ساعت 11:59 پنجشنبه شب گذشته به وقت عربستان خبر داده بود، به‌دنبال فرا رسیدن ساعت مورد توافق، جنگنده‌هایش را بر فراز صنعا و استان‌های الحدیده، صعده، الجوف، مأرب و تعز به پرواز درآورد و به آتش‌بس در نخستین ساعت‌ها پایان داد.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، جنگنده‌های سعودی بامداد یکشنبه استان‌های صنعا، حجه، تعز و حدیده را بیش از 16 بار بمباران کردند.

جنگنده‌های عربستان پایگاه هوایی دیلمی و مناطق نهم، حفاء و نقم در استان صنعا را نیز به دفعات هدف حملات موشکی قرار دادند. بخش مخا در استان تعز و بخش عبس در استان حجه نیز هدف حملات موشکی عربستان قرار گرفت.

پایگاه نیروی هوایی ارتش یمن در منطقه الکثیب در استان حدیده در شمال غرب یمن نیز از سوی جنگنده‌های عربستان بمباران شد.

از سوی دیگر شماری از مزدوران سعودی در حمله موشکی ارتش یمن به منطقه کهبوب در استان لحج به هلاکت رسیدند.

همچنین به گفته منابع نظامی، یگانی از ارتش یمن و نیروهای انصارالله محل تجمع مزدوران سعودی در بخش مضاربه را هدف 4 حمله خمپاره‌ای قرار دادند و شماری از آنان را کشتند و مجروح کردند.

کارشناسان سازمان ملل ائتلاف نظامی تحت امر عربستان سعودی را به حمله به غیرنظامیان و نقض قوانین بین‌المللی متهم کرده‌اند.

در این راستا کارشناسان سازمان ملل که درباره حمله اخیر ائتلاف سعودی به مراسم ختم در صنعا تحقیق می‌‌کنند، گفتند اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که «این حمله منجر به تلفات بسیار بیشتر غیرنظامیان در مقایسه با تلفات نظامیان شده و این موضوع پیش از حمله قابل پیش‌بینی بوده‌است.

در این حمله بیش از 140 نفر کشته و صدها تن زخمی شدند.

عربستان سعودی، که حملات خود را به یمن از فروردین 1394 آغاز کرده‌است، تاکنون بارها مدارس، بیمارستان‌ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران کرده‌است.

سازمان ملل نهم شهریور اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام این نهاد بین‌المللی، بیشتر قربانیان حمله‌های عربستان غیرنظامی بوده‌اند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز روز یکشنبه با مطرح کردن موضوع آموزش خلبانان سعودی توسط نیروهای انگلیسی، در مطلبی در پایگاه خبری خود تأکید کرد، پس از افشای آموزش خلبانان سعودی زیر نظر نظامیان انگلیسی، «تام بریک» از نمایندگان حزب لیبرال دموکرات در مجلس عوام با اشاره به متهم شدن عربستان به ارتکاب جنایت‌های جنگی در یمن، از این اقدام دولت انگلیس انتقاد کرد.

به نوشته ایندیپندنت، تام بریک به اعتراف مکتوب «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس دست یافته و تاکید کرده که شراکت انگلیس در این موضوع «شرم آور» است.

فالون در پاسخ به سؤالات مجلس عوام از این همکاری نظامی پرده برداشته و گفته است که وزارت دفاع این کشور خلبانان سعودی را برای افزایش توانمندی‌ها در هدف‌گیری و تشخیص دقیق اهداف آموزش می‌دهد.

بریک که مسؤول کمیسیون روابط خارجی حزب لیبرال دموکرات است، از وزارت دفاع انگلیس خواسته آموزش خلبانان سعودی را فورا متوقف کند و تدابیر شدیدتری را برای کنترل صادرات سلاح به عربستان سعودی در نظر بگیرد.

تام بریک به روزنامه ایندیپندنت گفت: شرم آور است که انگلیس علاوه بر حمایت تسلیحاتی از عربستان، خلبانان این کشور را نیز آموزش می‌دهد؛ ما حملات بی‌هدف به شهروندان بی‌گناه یمنی را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی می‌دانیم، و دولت انگلیس باید فورا از مشارکت در این حملات جنایت‌کارانه دست بکشد.

مجله آمریکایی فارین پالسی هم در گزارشی با اشاره به این که چرا آمریکایی‌ها باید به اوضاع یمن توجه کنند؟ نوشت: شهروند عادی آمریکایی چه بسا نمی‌داند که این کشور در نقشه در جنوب غربی عربستان واقع است. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که بدانند که این کشور در کجا قرار دارد زیرا جنگ یمن - به واسطه درگیر بودن عربستان در آن که هم پیمان مستحکم و در بسیاری موارد درد سرساز آمریکا به شمار می‌رود - به شهروندان آمریکایی مربوط می‌شود. عربستان تلاش می‌کند که آمریکایی‌ها را در (تداوم) مشارکت در این جنگ که هیچ قصدی برای پایان دادن آن در آینده نزدیک ندارد، متقاعد کند.

در این گزارش آمده است: علت جنگ یمن همان جنون خودبزرگ بینی آل سعود است .عبدالعزیز آل سعود شاه سعودی هنگام مرگش در سال 1953 میلادی این نصیحت را به خاندان سعودی حاکم کرد که «نگذارید یمن متحد شود» لذا یمن همان مشکلی است که تنها بعد از تجزیه آن حل خواهد شد.

به نوشته این مجله، جنون خود بزرگ بینی پایه و اساس سیاست‌های آل سعود در یمن از مدت‌های طولانی به شمار می‌رود.

فارین پالسی با اشاره به همکاری آمریکا با عربستان در جنگ علیه یمن تصریح کرد: ریاض خواستار حمایت واشنگتن از نبرد در چارچوب نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی عربستان برای بازگرداندن دولت عبدربه هادی منصور (رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن) شد. از زمان آغاز جنگ علیه یمن، نیروهای ویژه آمریکایی در پایگاه هوایی العند در شمال شهر عدن در یمن فعالیت می‌کنند و آمریکا از خاک جیبوتی عملیات اجرا می‌کند و پهپادهای آمریکایی نیز حملاتی را در یمن انجام می‌دهند و ده‌ها نفر از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در یمن حضور دارند.

به نوشته فارین پالسی، با توجه به این که نیروی هوایی عربستان و نیروی هوایی آمریکا در آسمان یمن و میدان نبرد در این کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ این همکاری ایجاب می‌کند که تا حد زیادی نسبت به نحوه رفتار یکدیگر تسامح به خرج دهند؛ اما این تسامح اکنون (با توجه به جنایات گسترده آل سعود علیه غیرنظامیان در یمن) زیر فشار قرار دارد. حتی قبل از 17 مهر ماه (هشتم اکتبر جاری) که جنگنده‌های سعودی به مراسم عزاداری در صنعا حمله کرده و بیش از 140 نفر را کشته و صدها نفر دیگر را زخمی کردند، آمریکا نگران تاکتیک‌های عربستان بود و این به معنای کاهش سطح همکاری بین آنهاست.

در تلاشی دیگر برای پایان دادن به تجاوزات خونین ائتلاف سعودی، پارلمان یمن از سازمان ملل و شورای امنیت خواست که با مسئولیت‌پذیری و اتخاذ تصمیم مناسب، قطعنامه‌ای الزام آوربرای توقف جنگ و پایان محاصره بدون قید و شرط صادر کند.

پارلمان یمن، شورای امنیت و سازمان ملل متحد را مسئول تصمیم نگرفتن برای پایان جنگ و خاتمه یافتن محاصره بدون شرط معرفی کرد و خواستار تشکیل کمیته بین‌المللی برای بررسی جرائم جنگی و فشارهای اقتصادی و معیشتی علیه مردم شد که توسط دشمنان مردم با هدف نابودی و به فقر و گرسنگی کشاندن آنان به یمن تحمیل شده است.

دراین بیانیه تاکید شده است که آتش‌بس به اصطلاح اعلام شده از جانب اسماعیل ولد الشیخ فرستاده ویژه سازمان ملل در واقع دنباله طرح پیشنهادی انگلستان برای پایان یافتن همه جانبه جنگ بدون قید و شرط بود و در خلال همان آتش‌بس ادعایی هم مشخص شد که کشورهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی از نخستین ساعت‌ها آن را زیر پا گذاشتند و به آن پایبند نبودند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار