معاون بهداد ناجا خبر داد؛

برگزاری تمامی رزمایش‌های مراکز درمانی ناجا با سناریوی «بیوتروریسم»

معاون بهداد ناجا در حاشیه برگزاری مانور مقابله با تهدیدات زیستی و بیوتروریسم گفت: کلیه رزمایش‌های مراکز درمانی ناجا در سال جاری با سناریوی «بیوتروریسم» و با شاخه‌های مختلف میکروبی، شیمیایی و هسته‌ای به مرحله اجرا در می‌آید.
کد خبر: ۱۰۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶ - 23October 2016
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «سید محمدرضا سیداحمدیان» معاون بهداد ناجا در حاشیه برگزاری رزمایش منتظران مهدی (عج) در بیمارستان ولی‌عصر (عج) با اشاره به برگزاری 36 رزمایش در مراکز درمانی تابعه معاونت بهداد ناجا، اظهار داشت: در گذشته، مراکز درمانی ناجا، مانورهایی را با سناریوهای سیل، زلزله، اغتشاش و ... تجربه کرده بودند؛ اما امسال با توجه به تغییر رویکرد تهدیدها به سمت «بیوتروریسم» با برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شد کلیه رزمایش‌های مراکز درمانی ناجا در سال جاری با سناریوی «بیوتروریسم» و در شاخه‌های مختلف میکروبی، شیمیایی و هسته ای به مرحله اجرا درآید.

وی انتخاب سناریوی مناسب، آموزش و آمادگی کارکنان، شبیه‌سازی رزمایش تا حد امکان با شرایط واقعی بحران، آمادگی امکانات و تجهیزات مراکز درمانی و هماهنگی بین سازمانی را در اجرای یک رزمایش موفق، موثر برشمرد.

معاون بهداد ناجا اجرای رزمایش‌ها را فرصتی مناسب برای شناسایی نقاط ضعف و قوت همچنین ارتقاء تجهیزات و توان عملیاتی مراکز درمانی عنوان کرد.

در ادامه این رزمایش، دکتر «احمد کریمی» معاون هماهنگ کننده قرارگاه زیستی کشور با اشاره به سرمایه گذاری‌های کلان و تغییرات ساختاری سازمان‌های دفاعی دشمن در جهت بیوتروریسم، اظهار داشت: جهت گیری امروز دشمن در نابودی سرمایه‌های انسانی، توسل به روش‌های بیوتروریسم است.

وی رصد و پایش تهدید در نقاط مرزی را در حوزه پدافند زیستی بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد و تصریح کرد : مقابله با بیوتروریسم باید از مرزها آغاز شود و متاسفانه در حال حاضر مکانیسمی برای رصد، پایش و شناسایی این تهدیدها در مرزهای کشور وجود ندارد.

سرهنگ دکتر  «علی امیر احمدی» رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج) ناجا با اشاره به اینکه از هزار بیمارستان موجود در کشور 50 بیمارستان به نیروهای مسلح اختصاص دارد، گفت: با وجود این که بیمارستان‌های نیروهای مسلح در مقایسه با مراکز درمانی دانشگاهی از بودجه کمتری برخوردارند همواره در اجرای رزمایش‌های مدیریت بحران پیشگام بوده و هرساله طبق برنامه زمان بندی شده خود را ملزم به اجرای این رزمایش‌ها می‌دانند.

رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج)، از تدابیر معاونت بهداد ناجا در برنامه ریزی و ایجاد فرصتی برای ارتقاء توان عملیاتی مراکز درمانی در حوزه بیوتروریسم قدردانی کرد.

گفتنی است، رزمایش منتظران مهدی (عج) با عنوان «مقابله با تهدیدات زیستی و بیوتروریسم» با حضور معاون بهداد ناجا، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه زیستی کشور و پرسنل بیمارستان ولیعصر(عج) در این بیمارستان برگزار شد.

بیوتروریسم چیست؟

در بین جنگ‌افزارهای نوین، سلاح‏‌ها و فن‏‌آوری میکروبی بیش‏تر از سایرین مورد توجه تشکل‏‌های تروریستی و تروریست دولتی ابرقدرت‏‌ها قرار گرفته ؛ این سلاح‌ها، در عرصه‌های جنگی و یا تروریستی، وسیله‌ای بسیار مطلوب برای دشمنان شده است.

توان تولید بالا، نگهداری راحت، قابلیت انتشار، قابلیت مصون‌سازی نیروی خودی، قابلیت تکثیر برای عوامل میکروبی زنده، دشواری بسیار در ردیابی فرد یا افراد متخاصم، گستردگی عمل‏کرد از انسان تا دام و محصولات کشاورزی و بسیار محسنات دیگر، موجب شده تشکل‏های تروریستی به این فن‏آوری جدید بشدت کشش یابند بدون آن‏که بتوان گناهی را متوجه آن‏‌ها کرد.

بر اساس تعریف پلیس بین الملل درسال 2007 بیوتروریسم عبارت است از منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به منظور وحشت‌آفرینی، تهدید و وادار ساختن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی یا برآورده کردن خواسته‏ای سیاسی یا اجتماعی.

حمله بیوتروریستی؛ عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماریزا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان می‏‌شود.

کشف و شناسایی یک حمله بیولوژیکی سخت و دشوار به شمار می‏‌آید؛ تاثیرات این حمله به چهار دسته تقسیم می‏‌شوند، که عبارتند از:

فیزیکی: بروز بیماری

روانی: بروز ترس و وحشت

اقتصادی: محدودیت سفر و جابه‏جایی، متوقف شدن فعالیت‏‌های اقتصادی و کسب و کار

زیست محیطی: آسیب دیدن انسان‏‌ها، حیوانات، گیاهان، آلوده شدن منابع طبیعی مثل منابع آب

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار