نرگس آبیار:

جنگ و عوارض آن چیزی نیست که به این زودی‌ها تمام شود

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: دفاع مقدس و جنگ و عوارض آن چیزی نیست که به این زودی‌ها تمام شود و هنوز هم ما اثرات این جنگ را در زندگی خودمان می‌بینیم.
کد خبر: ۱۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴ - 06February 2014

جنگ و عوارض آن چیزی نیست که به این زودی‌ها تمام شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست رسانهای فیلم «شیار ۱۴۳» با حضور نرگس آبیار کارگردان، محمدحسین قاسمی تهیه کننده، مریلا زارعی، گلاره عباسی، جواد عزتی، پیمان شادمانفر فیلمبردار، آرش قاسمی صداگذار، پیمان خاکسار تدوینگر، آزیتا موگویی تدوینگر، سودابه خسروی چهرهپرداز در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ در ابتدای نشست مطبوعاتی این فیلم گفت: قبل از هرچیز از آقای حاتمی کیا برای دیدن این فیلم تشکر میکنم، بزرگترین هدیه من از این جشنواره همراهی ایشان یا فیلم شیار ۱۴۳ است. فیلمنامه این کار براساس رمانی به نام «اختر و روزهای تلواسه» به نگارش درآمد. تلواسه به معنای دلشوره است، من یکی از شخصیتهای این رمان را مبنای «شیار۱۴۳» قرار دادم وچند قصههای فرعی به آن اضافه کردم، تمام قصههای فرعی که به خط اصلی قصه اضافه شد نیز براساس واقعیت بود.

پیمان شادمانفر فیلمبردار این فیلم نیز درباره علت به کارگیری دوربین روی دست عنوان کرد: دوربین روی دست خواسته کارگردان بود، خانم آبیار میخواست که کار روایتی مستندگونه داشته باشد و من هم این کار را انجام دادم.

نرگس آبیار درباره دوربین روی دست توضیح داد: ما فیلم را از زاویه دید الفت جلو میبردیم، در تمام صحنههایی که الفت حضور داشت، زاویه دوربین با الفت بود و به همین دلیل چندان ریورس نداشتیم. من بسیار اعتقاد داشتم که فضایی که به تصویر میکشیم باید برای بیننده باور پذیر باشد برای همین فکر میکردم که نباید هیچ حرکت خاصی داشته باشم و باید تمام حرکتهای اضافه را کنار بگذارم، کاری نکردیم که فیلمبرداری خودنمایی کند.

آبیار افزود: دفاع مقدس و جنگ و عوارض آن چیزی نیست که به این زودیها تمام شود و هنوز هم ما اثرات این جنگ را در زندگی خودمان میبینیم، جنگ ما یکی از طولانیترین جنگهای دنیا است. جنگ چون با مقوله مرگ سروکار دارد، عمق زیادی به داستان میدهد علاوه بر این به دلیل وقایع و اتفاقات شگفت آوری در سالهای جنگ و سالهای پس از آن میافتد که برای داستان بسیار مناسب است و بسیار قابلیت پردازش دارد. ما باید تبعات و آسیبهای جنگ را نشان دهیم.

آبیار تصریح کرد: فیلم با سکانس بریدن قالی و به صورتی کاملا امیدوارانه تمام میشود، استخوانها برگشتهاند و الفت زندگیاش را از نو شروع میکند و آن برزخی که او را در بیم و امید قرار داده بود تمام میشود.

پیمان خاکسار تدوینگر درباره ریتم کند و در عین حال تأثیرگذار فیلم «شیار۱۴۳» گفت: من بسیار حسی و غریزی این فیلم را تدوین کردم، در حقیقت خود فیلم این انگیزه را در من ایجاد کرد که این طور تدوین کنم. من تدوینگر مستند هستم، ساختار این فیلم هم مستندگونه بودو با روحیات من بسیار انطباق داشت. اساس برنامه ریزی مونتاژم را روی شخصیت الفت چیده بودم و میخواستم روند خسته شدن و انتظار او را از روز اول تا انتهای فیلم احساس نشان دهم.

سودابه خسروی طراح چهره پرازی نقش الفت گفت: اولین بار که فیلمنامه را خواندم بسیار تعجب کردم چون به نظرم رسید که این فیلمنامه هیچ قصهای ندارد، ایشان هم در جواب گفتند؛ نمیخواهم قصهای را روایت کنم بلکه میخواهم حال و هوای این زن را نشان دهم. بعد از این صحبتها متقاعد شدم که کار خوبی انجام خواهیم داد.

وی افزود: از اینکه این کار را انجام دادم بسیار خوشحالم، من همیشه از فیلمهای دفاع مقدس وحشت داشتم و به خاطر سختیهایی که این گونه فیلمها دارند سراغ این فیلمها نمیرفتم اما الان فکر میکنم به افرادی ادای دین کردم که تا ابد مدیون آنها هستم.

نرگس آبیار در ادامه جلسه گفت: دلیل تاثیرگذاری شخصیت مادر شهید در این فیلم این است که مریلا زارعی در تمام طول مدت فیلمبرداری روزه بود. ما برای فیلمبرداری این اثر شرایط خاص و سختی را در پیش رو داشتیم. فیلمبرداری در ارتفاع، هوای سنگین کارخانه ذوب آهن و هوای گرم از جمله شرایط سخت فیلمبرداری این فیلم بود که خانم زارعی با زبان روزه این شرایط سخت را تحمل کردند.

قاسمی، تهیه کننده فیلم «شیار ۱۴۳» در ادامه برنامه اظهار داشت: هیچ کمکی از طرف وزارت ارشاد به این فیلم نشد، ما در دورانی که دنبال گرفتن پروانه ساخت برای این فیلم بودیم و پیش تولید و پس تولید را طی میکردیم با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدیم که ارشاد برای برطرف کردن این مشکلات کمک چندانی به ما نکرد.

وی در خصوص حضور حسینی، وزیر سابق ارشاد در افتتاحیه این فیلم، توضیح داد: ما قصد داشتیم افتتاحیه این فیلم را خیلی ساده و با حضور چند مادر شهید برگزار کنیم اما دوستان کارخانه مس سرچشمه لطف کردند و مراسم گرفتند و از وزیر برای حضور در این مراسم دعوت کردند. هر یک قدمی که مس سرچشمه برای ما برداشت از صد قدم وزارت ارشاد مفیدتر بود.

پورمحمدی، دیگر تهیهکننده این اثر در ادامه صحبتهای قاسمی گفت: ما از خانواده شهدا و نسل شهدا هستیم. ما بارها و بارها برای شهدا فیلم ساختیم و در این مسیر مادران چشم انتظار زیادی را با چشم خود دیدیم، دیدن این مادران شهید به ما کمک کرد تا شخصیت مادر شهید را پدید آوریم. به نظر من مادران شهدا نیز همانند شهداء هستند واجرشان نیزاز آنها بیشتر است چون شهدا به عملیات رفتند و کشته شدند اما مادرانشان سالها چشم انتظاری کشیدند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار