امام سجاد(ع) قهرمانِ خستگى‌ناپذیر و مبارزِ آشتى‌ناپذیر بود

«آن چهره‌ى مظلوم بى‌صداى سربه‌زیرِ منفعلى كه از امام سجاد درست كردند به كلى برخلاف واقع است؛ چهره‌ى حقیقى امام سجاد علیه‌السّلام چهره‌ى یك مبارزِ قهرمانِ خستگى‌ناپذیرِ آشتى‌ناپذیرِ پیگیرى است.»
کد خبر: ۱۱۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ - 27October 2016

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حضرت علی بن‌الحسین، امام سجاد (ع) امام چهارم شیعیان است که در واقعه کربلا ۲۳ سال داشت. در آن هنگام وی به سبب بیماری در جهاد شرکت نکرد و خداوند او را برای هدایت مسلمانان نگه داشت و نسل رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از فاطمه(علیهاالسلام) در ذریه امام حسین(علیهالسلام) به امام سجاد(علیهالسلام) و اولاد او منحصر شد.

بیماری حضرت در واقعه کربلا بنا بر مصلحت خداوند و فقط چند روز بود تا ایشان در این واقعه به شهادت نرسند و مسئولیت امامت را بعد از حضرت سیدالشهدا(علیهالسلام) بر دوش بکشند. اینگونه بود که امام سجاد (ع) مدت 35 سال امامت و زمامت جامعه مسلمین را تداوم بخشید.

دوران امامت حضرت سجاد (ع) که 34 سال به طول انجامید در تاریخ تقریبا 250 ساله شیعه و امامت 11 امام بزرگوار به دلیل فتنه‌ها، اضطراب‌ها، نگرانی‌ها و سختی‌های فراوان سخت‌ترین دوران بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیت امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «آن چهره‌ى مظلوم بى‌صداى سربه‌زیرِ منفعلى كه از امام سجاد درست كردند به كلى برخلاف واقع است؛ چهره‌ى حقیقى امام سجاد علیه‌السّلام چهره‌ى یك مبارزِ قهرمانِ خستگى‌ناپذیرِ آشتى‌ناپذیرِ پیگیرى است، كه با تدبیر تمام، با دقت كامل راه‌ها را مى‌شناسد و انتخاب مى‌كند و به سمت هدف‌ها این راه‌ها را مى‌پیماید، خودش خسته نمى‌شود و دشمن را خسته مى‌كند؛ و بالاخره دشمن وقتى هیچ كار دیگری نتوانست بكند، آن حضرت را مسموم كرد و این امام بزرگوار بعد از یك عمر پربركت و پرمبارزه به رضوان الهى پرواز كرد. این خلاصه‌ى زندگى امام سجاد است.»

دشمنان و بنی أمیه پس واقعه عاشورا سریعاً وقایع را تحریف کردند و شهادت امام حسین(ع) را خواست و جبر خدا اعلام کردند! حضرت با اقداماتشان سعی در روشن‌گری و حفظ نهضت عاشورا داشتند. برای مثال: نوشته روی انگشتر حضرت سجاد(ع) «العزه لله» بود که بعد از عاشورا انگشتری جدید ساختند و روی آن نوشتند: «شقی قاتل حسین بن علی(ع)».

خفقان دوران امام سجاد(ع) کار را برای ایشان سخت کرده بود اما هیچ‌گاه حضرت دست از مبارزه و روشنگری برنداشتند به طوری که هرگاه آب می‌دیدند گریه می‌کردند، رود می‌دیدند گریه می‌کردند، غذا می‌دیدند گریه می‌کردند و البته علت گریه‌شان را هم اعلام می‌کردند.

عمده تاريخ‌نگاران علت وفات امام سجاد عليه السلام و چگونگى وفات ایشان را مسموم شدن توسط وليد بن الملك می‌دانند بعضى هم نوشته‌اند كه هشام بن عبدالملک در روزگار خلافت وليد، امام على بن الحسين عليه السلام را مسموم كرده است اما ميان اين دو نظر، تنافى و تعارضى وجود ندارد. بدن مطهر زين العابدين عليه السلام پس از شهادت در كنار قبر امام حسن مجتبى عليه السلام در قبرستان بقيع به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار