مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

باید به رویکرد بین‌المللی و جهانی اربعین توجه داشت

آیت‌الله اعرافی گفت: باید به رویکرد بین‌المللی و جهانی اربعین توجه داشت، چراکه کشورهای دوست و یا دشمن این مساله را ارزیابی می‌کنند و باید آداب زیارت به خوبی مورد توجه قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۱۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ - 29October 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «آیت‌الله علیرضا اعرافی» روز شنبه ( ۸ آبان) در جلسه کمیته فرهنگی اربعین تالار امام جواد(ع) استانداری قم، با قدردانی از برنامه‌های فرهنگی در این عرصه پیرامون جایگاه زیارت عنوان کرد: زیارت در واقع گشاینده امور و به معنای یافتن راه‌حلی برای مشکلات و دغدغه‌ها است.
 
وی افزود: در کشورهایی که مساله زیارت مطرح است، با آسیب‌های کمتری نیز مواجه‌اند. در این‌باره زیارت جایگاه مهمی در شعائر دینی دارد و به غیر از تعداد قلیلی از جریانات انحرافی و تکفیری در دیگر مذاهب مقوله زیارت از جایگاه بالایی برخوردار است.
 
وی تصریح کرد: زیارت اربعین یک حرکت بزرگ فرهنگی به شمار می‌رود که وظیفه همه را سنگین می‌کند، به ویژه قم دارای رسالت سنگین‌تری و جایگاه ممتازتری در برنامه‌ریزی‌های اربعین است.
 
اعرافی خاطرنشان کرد: زیارت اربعین زوایای مختلف انسانی، فرهنگی، عبادی، سیاسی، حماسی و عقلانی دارد که در نگاه کلان و راهبردی در زندگی بشر به معنای بازسازی درون و بازنگری بر رفتار است.
 
وی ادامه داد: مشترکاتی میان مذاهب اسلامی و ادیان الهی در رابطه با زیارت وجود دارد و در منطق شیعی تجلی پیدا می‌کند، به خصوص در این میان زیارت اربعین مدرسه‌ای انسان‌ساز و تعالی‌بخش به شمار می‌رود.
 
امام جمعه قم تاکید کرد: با توجه به چنین جایگاهی است که باید طراحان فرهنگی و متولیان امر برای آن برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند و آسیب‌های اجتماعی را در قالب زیارت مورد ارزیابی قرار داده و درصدد رفع آن برآیند.
 
وی گفت: حوزه‌های علمیه نیز مسئولیت سنگینی در قبال معرفی جایگاه زیارت اربعین دارند و مُبلغین باید از این فرصتِ ناب بهره‌گیری کنند و فرصت‌ها را به صورت کلان در موکب‌ها و کاروان‌ها و زیارت‌ها غنیمت بشمارند.
 
اعرافی با بیان اینکه ۶۰ ملیت در اربعین حسینی حضور دارند اظهارکرد: زائران اربعین باید توجه داشته باشند که همه زویای پیاده‌روی از سوی کشورها و ملیت‌ها رصد و تحلیل می‌شود و باید در این‌باره توجه خاصی با عنایت به حضور میلیونی جمعیت به برگزاری مراسم داشته باشند.
 
وی گفت: باید درکی عمیق و ژرف از زیارت در اربعین داشته باشیم، بی‌شک برگزاری این مراسم و برنامه‌های فرهنگی می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد.
 
امام جمعه قم گفت: امروز جهان اسلام با آشفتگی‌های زیادی مواجه است، در این میان استکبار و جهالت‌های تکفیری به این جریانات دامن زده است.
 
اعرافی بیان کرد: معتقدیم تضاد گفتمان انقلاب اسلامی با صهیونیست جهانی و آمریکا در منطقه وجود دارد، اما دشمن درصدد است این تضاد را قومی و در شیعه و سنی نشان دهد، در حالی که امام خمینی (ره) همواره در تشکیل نهضت و انقلاب اسلامی در این باره هشدار داده بودند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: رسانه‌ها با پوشش خبری خود بسیاری از آسیب‌ها و کمبودها را ارزیابی کرده‌اند، در این رابطه رسانه‌های جهانی نیز اربعین را رصد می‌کنند و ما را در آینه اربعین ارزیابی می‌کنند.
 
وی احترام به قوانین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: سفر اربعین باید در چارچوب قوانین انجام شود، همانطور که طبق برخی از فتاوا، سفر به عراق بدون روادید حرام است زائران باید برای حضور در اربعین روادید تهیه کنند.
 
اعرافی اظهار کرد: امسال ۵ هزار نفر از طریق جامعة المصطفی به کربلا اعزام می‌شوند که تلاش شده مدیریت کلان راهبردی را به خود طلاب خارجی و از ملیت‌های مختلف بسپاریم.
 
منبع:ایسنا
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار