روایتی از انقلاب دوم/ چرا تسخیر لانه جاسوسی آمریکا انجام شد؟

۱۳ آبان هر سال یادآور حادثه‌ای است که بسیاری از معادلات سیاسی ایران چه در داخل و خارج مرزها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، این واقعه از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، انقلاب دوم نام گرفت.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ - 01November 2016
روایتی از انقلاب دوم/ چرا تسخیر لانه جاسوسی آمریکا انجام شد؟به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، يكی از آثار مهم و سرنوشت ساز انقلاب اسلامی، تسخير لانه‌جاسوسی آمريكا توسط دانشجويان پيرو خط امام(ره) در سيزدهم آبان سال 1358 به دليل ابعاد گسترده آن در داخل و خارج از كشور، نام «انقلاب دوم» به خود گرفت.

 امام خمینی(ره) پس از تسخیر سفارت آمریکا که به لانه جاسوسی شهره شد، از عنوان «انقلاب دوم» برای آن استفاده کردند.
 
برای درک اين تعبير لازم است ابعاد پيچيده اين حركت از جنبه‌های مختلف سياسی، امنيتی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی مورد توجه قرار بگيرد. حركت دانشجويان تداوم حركتی بود كه از 15 خرداد 1342 آغاز شده و در 22 بهمن 1357 به پيروزی رسيده بود اما انقلاب اسلامی نمی‌توانست بدون خشكاندن ريشه‌های استعمار به حيات خود ادامه دهد و مردم ايران بايد مبارزه خود را برای جلوگيری از تكرار تجربه تاريخی 28 مرداد 1332 در داخل كشور ادامه می‌دادند.
 
هنگامی كه اسناد موجود در سفارت به دست آمد و گزارش‌های مستند دخالت آمريكا در امور داخلی ايران و طراحی توطئه‌های مختلف قبل و بعد از پيروزی انقلاب ـ آشكار شد؛ امام (ره‌) رهبری حركت دانشجويان را شخصاً برعهده گرفت و مبارزه عليه ريشه‌های نفوذ آمريكا در ايران به اوج رسيد. پس از تصرف لانه جاسوسی، نظر امام خمينی(ره) درباره مبارزه همزمان عليه استبداد سلطنتی و سلطه استعماری، به اثبات رسيد.

با افشای اسناد لانه جاسوسی، در عمل مشخص شد كه اگر مبارزه تنها با سقوط نظام استبدادی پايان يافته تلقی شود، باز هم امكان توطئه دشمنان و تكرار حوادث تلخ گذشته فراهم خواهد بود و آنچه اين نظريه را تكامل می‌بخشد، تحقيق عميق در اسناد لانه جاسوسی آمريكاست‌. علاوه بر اين‌، حركت دانشجويان و رهبری صحيح امام‌(ره‌)، اُبهت ظاهری و هيمنه خودساخته آمريكايی‌ها را در جهان فرو ريخت‌.

اين حركت دانشجويان خشم آمريكايی‌ها را برانگيخت و آنها كه ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزاديخواه بودند، ضد جمهوری اسلامی ايران، به اقداماتی نظير فشار آوردن به مجامع بين‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامی، شورای امنيت و...، ايجاد جو منفی تبليغاتی عليه دانشجويان مسلمان و برخی اقدامات ديگر دست زدند؛ اما پس از بی‌ثمر بودن اين اقدامات به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله؛ قطع كامل روابط سياسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ايران و تجاوز به خاک كشورمان كه به شكست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجاميد و نيز محاصره اقتصادی و بلوكه كردن دارايی‌ها و اموال ايران و در حال حاضر، اعمال فشارهای سياسی و اقتصادی به بهانه موضوع هسته‌ای كه هيچ‌كدام تاكنون در عزم ملت ايران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی و منشأ اصلی آن در جهان يعنی استكبار جهانی ( آمريكا) خللی وارد نكرده است.

در ابتدای انقلاب و زمان حكومت دولت موقت، در سرتاسر كشور، حركت‌هايی می‌شد تا جو سياسی جامعه را ملتهب و پيچيده كند. بعدها معلوم شد كه مركز تمامی اين فتنه‌ها و جريانات ضدانقلابی در سفارت آمريكا در تهران است؛ در حالیکه موضع منافقانه آمريكا نسبت به انقلاب اسلامی مانع از روشن شدن چهره واقعی آمريكا در ميان مردم گرديده بود. به همين جهت، امام خمينی(ره)، بيانات قاطعی عليه ابرقدرت‌ها و به ويژه آمريكا، ابراز فرمودند و خصوصا با ورود شاه به آمريكا فرمان مقابله را به تمامی دانش‌آموزان و دانشجويان و طلاب علوم دينی صادر کردند.

در چنين شرايطی با هدف وادار كردن آمريكا به استرداد شاه و اموال ملت ايران، دانشجويان تصميم به اشغال سفارت آمريكا گرفتند. دانشجويان گرد هم آمدند و طی يک راهپيمايی تا سفارت آمريكا، از ديوارهای سفارت بالا رفته و عليرغم مقاومت محافظين و آمريكايی‌ها، سفارت را به تصرف كامل درآوردند.
 
در هنگام تسخير سفارت، آمريكايی‌ها، به سرعت مشغول نابود كردن بسياری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزات و غارت‌های خود شدند اما پس از تسخير سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگيری شد و بعدها اسنادی كه از لانه جاسوسی آمريكا به دست آمده بود چاپ شده و در اختيار همگان قرار گرفت.

به محض انتشار اين خبر، مردم بسياری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع كرده و از حركت دانشجويان حمايت کردند. امام خمينی(ره) نيز در پيامی اين حركت را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول ناميدند. به اين ترتيب روز 13 آبان سالروز تسخير سفارت آمريکا در ايران به دست دانشجويان غيور اين سرزمين درسال 1358، به نام روز "مبارزه با استکبار جهانی" در تاريخ کشور ايران به ثبت رسيد.
 
منبع: خبرگزاری دانشجو
نظر شما
پربیننده ها