یادداشت/تکنیک‌های عملیات‌روانی در رسانه (۵):

واژه‌های برّاق؛ وقتی واژه‌ها می‌درخشند تا واقعیت پنهان بماند

برخی واژه‌ها چنان زیبا و پرشکوهند که پیش از فهم معنا، احساس تحسین برمی‌انگیزند. رسانه‌ها از همین درخشش برای فریب ذهن بهره می گیرند.
کد خبر: ۷۸۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۰ - 03November 2025

به گزارش دفاع‌پرس از یزد؛ «هـادی امـامـی» دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی و رسانه و کارشناسی علوم سیاسی در یاداشتی نوشته است.

واژه‌های برّاق؛ وقتی واژه‌ها می‌درخشند تا واقعیت پنهان بماند

به‌گفته دکتر قدیری ابیانه و نظریه‌پردازانی، چون چارلز لارسن، تکنیک «واژه‌های برّاق» (Glittering Generalities) یعنی استفاده از کلمات مثبت و پرزرق‌وبرق برای القای ارزش یا مشروعیت، بدون ارائه‌ی محتوای واقعی. واژه، ابزار تهییج است نه آگاهی.

در فتنه‌۸۸، رسانه‌های غربی اعتراضات را با واژه‌هایی، چون Freedom Movement (جنبش آزادی) و Democracy Protest (اعتراض دموکراتیک) بازنمایی کردند، در حالی‌که خشونت پنهان بود.

در غائله‌ی «زن، زندگی، آزادی»، عباراتی مانند Fight for Women’s Rights (نبرد برای حقوق زنان) و Revolution for Life (انقلاب برای زندگی) در خروجی CNN و BBC تکرار شد؛ واژه‌هایی احساسی برای تحریک، نه تحلیل.

در حمله‌ی ۱۲روزه‌ی اسرائیل به ایران و نبرد غزه، رسانه‌های آمریکایی از Defending Democracy (دفاع از دموکراسی) و Right to Exist (حق زیستن) برای تلطیف خشونت بهره بردند.

اما همین رسانه‌ها اعتراضات ضدّسرمایه‌داری در آمریکا و شورش‌های پاریس علیه سارکوزی را با واژه‌هایی، چون Riot (شورش) و Mob (اوباش) توصیف کردند.

وقتی کلمات می‌درخشند، گاهی نه از حقیقت، که از سیاست نور می‌گیرند. «واژه‌های زیبا»، ماسک رسانه بر چهره‌ی واقعیتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار