مدار جبهه روي آدمها بسته نبود، اما بعد از جنگ در بسياري از حوزهها اين مدار بسته شد. مطبوعات ميتوانند بسياري از حماسههاي دفاع مقدس را در مقاطع مختلف تاريخي و مناسبتهاي موجود زنده نگه دارند و از تك بعدي نگريستن به جنگ بپرهيزند. مسعود دهنمكي با اشاره به اين جمله شهيد خرازي كه گفت مطبوعات ما جنگ را درشت مينويسند و درست نمينويسند، گفت: من اين گفته شهيد خرازي را به مطبوعات و سينماي بعد از جنگ هم تعميم ميدهم، به نظر من هيچ وقت نگاه تحليلي و كاربردي و آسيبشناسي به جنگ وجود نداشته و راوياني ثابت حوادث تكراري را در مناسبتها فقط نقل ميكنند. وي با اشاره به اينكه تاريخنگاري جنگ در رسانهها و مطبوعات به تكرار افتاده افزود: ما هميشه جنگ را از بالاي هرم بررسي ميكنيم نه از كف و حتي سينماگران ما جنگ را آن طور كه دوست داشتند، تعريف كردند. كارگردان فيلم اخراجيها با اشاره به وجود نگاه تكبعدي به جنگ اظهار داشت: ما هيچ وقت شجاعتمان را در كنار ترس تعريف نكرديم و ازشيرينيهاي جنگ در كنار تلخيها صحبت نكرديم، خود سانسوري در حوزه مطبوعات دفاع مقدس مشهود است و از طرفي پرسشگري نيز وجود ندارد و پرسشگران اصلي درمطبوعات دفاع مقدس بيشتر افراد احساسي بوده و فقط به نحوه شهادت يا روابط عاطفي ميپردازند، سوالات كارشناسي از آدمهاي جنگ نميشود كه پاسخهاي درخوري از آنها گرفته شود. وي خاطرنشان كرد: مطبوعات دفاع مقدس به خون تازه نياز دارند و تا خون تازه تزريق نشود، دور تسلسل همچنان ادامه خواهد داشت. او عنوان كرد: حتي سازمان سيا هم بسياري از اطلاعات محرمانه خود را از مقطعي به بعد براي اطلاع نسل جديدش وتاريخ آشكارميكند. در ايران نيز بعضا شوكهايي را ميبينيم كه ميتواند وقايعنگاري جنگ را اجرا كند كه متاسفانه اين مسائل ادامه پيدا نميكند. نويسنده دايرهالمعارف اسارت در مورد فقر سوژه در دفاع مقدس گفت: مساله ما فقر تحقيق است نه فقر سوژه، هنرمندان ما هزينهاي براي تحقيق در دفاع مقدس نكرده و هميشه ميخواهند لقمه آماده نصيبشان شود. در حالي كه تاريخ دفاع مقدس مثلا ادبيات باز داشتگاهها مملو از سوژه است در سينماي جهان بالاي 400 فيلم سينمايي معتبر در مورد تاريخ وادبيات بازداشتگاهي واسارت در جنگ وجود دارد، در صورتي كه كمترين و اتفاقا بدترين و ضعيفترين فيلمهاي ما جز يكي دو مورد در اين بخش است. وي اين وضعيت را در خصوص كتابها و ادبيات داستاني دفاع مقدس نيز صادق دانست وافزود: ما هنوز چند رمان اساسي درمورد جنگ نداريم. دهنمكي با تاكيد بر لزوم شكسته شدن كليشهها در دفاع مقدس واينكه به دليل شكستن اين كليشهها وارد حوزه سينماي دفاع مقدس شده است افزود: در برابر نگاه دو مقاومت وجود دارد حتي در خود سيستم اما بايد جسارت به خرج داد ومقاومت كرد. وي گفت: براي توليد آثار فاخر بايد انديشههاي فاخر وارد عمل شوند واحساس مسووليت به وجود آيد. دهنمكي با اشاره به نگاه انحصاري و سليقهاي به دفاع مقدس خاطرنشان كرد: بعضي افراد مايلند آدمهاي جنگ را افراد آسماني جلوه دهند، درحالي كه واقعيت دفاع مقدس اينگونه نيست، جنگ مملو بوده از آدمهاي مختلف كه با ورود به فضاي معنوي جبهه متحول شدند كه حتي اين تحول در مورد بعضي افراد صورت نگرفته است. مسعود دهنمكي گفت: مدار جبهه بر روي آدمها بسته نبود، اما ما بعد از جنگ در خيلي از حوزهها اين مدار را بسته كرديم، مثلا فيلمسازي كه تا به حال فيلم جنگي ساخته، در صورت تمايل به ساخت اينگونه فيلمها به دليل وجود خط قرمز سريع تخطئه ميشود كه اين امر از نوآوري كم ميكند. به من نيز از جانب برخي نيروها خرده گرفته شد كه چرا فلان بازيگر را در فيلم دفاع مقدس آوردهاي! اين خط كشيها نبايد وجود داشته باشد. نويسنده دايرهالمعارف اسارت با تاكيد بر اينكه حمايت نهادهاي مربوطه در مطبوعات دفاع مقدس بايد معنوي باشد تا مادي افزود: نهادها بايد بانك اطلاعاتي غني را در اختيار محققين قرار دهند، مطبوعات نيز نبايد به دفاع مقدس به عنوان چرخ پنجم نگاه كرده و بر اساس مناسبتها به ياد شهدا بيفتند، حال آنكه فرهنگ دفاع مقدس بايد در زندگي روزانه، ساري و جاري باشد تا فضا تغيير كند وگرنه بسياري از الگوهاي انديشمند دفاع مقدس كه ميتواند مورد توجه قرار گيرد به موزه سپرده ميشود. دهنمكي در مورد تقدسگرايي درمطبوعات دفاع مقدس گفت: در جنگ تقدس وجود داشته، اما تك بعدي كردن آن مخاطب را پس ميزند. مثلا ما براي شجاع نشان دادن رزمندههاي خود هميشه دشمن را ترسو جلوه داديم كه با يك اللهاكبر ما فرار كرده، با اين وضعيت نسل حاضر از ما نميپرسد با اين ترس دشمن چرا جنگ ما 8 سال به طول انجاميد؟. وي با تاكيد بر اهميت نقش نظارتي ارگانهاي نظامي و دولتي افزود: اين نظارت بايد بر اساس واقعيت باشد نه به صورت سليقهاي .
منبع: ايسنا