سردار جلالی خبر داد

برگزاری رزمایش"پدافند پرتوی" در اردیبهشت ۹۳

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از برگزاری رزمایش پدافند پرتوی در نیمه اول اردیبهشت‌ماه سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵ - 09February 2014

برگزاری رزمایش

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور، جلسه قرارگاه پدافند پرتویی(رافع) استان اصفهان با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل، زرگر استاندار اصفهان، تنی چند از معاونان سازمان پدافند غیرعامل و اعضاء قرارگاه رافع استان در محل استانداری تشکیل شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: موضوع پدافند غیرعامل بنا به تاکید مقام معظم رهبری نسبت به گذشته جدیتر دنبال میشود و یکی از دلایل عمومی آن عدم تقارن و همترازی دشمن نسبت به توانمندی جمهوری اسلامی است. در چنین زمانی، ضرورت پرداختن به موضوع پدافند غیرعامل بیشتر میشود.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که پدافند غیرعامل مانند مصونیتبخشی بدن است و از درون ما را مصون میکند. مفهوم آن، این است که اگر دشمن اقدامی یا تلاشی انجام داد، هیچ اثری از آن مشاهده نگردد. در واقع بیاثر کردن تهدید برکشور است و این مصونیتسازی بایستی برای کالبد کشور، جامعه و دستگاهها اتفاق بیافتد، کالبد زیرساختها و بدنه کشور است و جامعه مشخصاً مردم هستند و دستگاهها هم نظام مدیریتی اجرایی که کشور را اداره میکند و مصونیت باید شامل آنها شود.

جلالی افزود: سه دسته مصونسازی متصور است. مصونسازی کالبد کشور، مصونسازی جامعه و مصونسازی نظام مدیرتی، مصونسازی یا همان پدافند غیرعامل در واقع کاهش اثر تهدید بر این سه عنصر است، یعنی اگر تهدید بر کشور انجام گرفت، اثر آن صفر یا حداقلی باشد.

وی ادامه داد: این دسته اقدامات به صورت کلی دو دسته میشود؛ یک دسته اقدامات نظامی و در سازوکار دفاع است و بخش دیگری هم در حوزه غیرنظامی است و آن اقداماتی است که همه اجزا، دستگاهها و همه مردم باید انجام دهند که نتیجه آن کاهش آسیبپذیری، افزایش پایداری و مدیریت بحران و تولید بازدارندگی دفاعی است و اینگونه میتوان تأثیر تهدید را بر کشور و دستگاهها به حداقل رساند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در گذشته تهدیدها نظامی بودند و اقدامات ما کاهش تهدیدات نظامی بود، مثل ساخت پناهگاهها، سیستمهای اعلام خبر و از این قبیل، اما امروزه تهدیدات تغییر ماهیت داده ومدلهای جدید و تکنولوژی پایه شدهاند و لذا نوع دفاع هم متفاوت است.

وی افزود: سازمان پدافند غیرعامل برای هر کدام از این تهدیدها یک دفاع تخصصی در چارچوب قرارگاه تشکیل داده تا بتواند متمرکز شده تا در شناخت آن تهدید و ارائه راهحلهایی برای مقابله با تهدیداقدامات متناسب انجام گیرد.

جلالی گفت: از قرارگاههای مهم یکی پدافند پرتوی است که مدیریت حوادث نشت هستهای در حوزههای مربوطه را دنبال میکند. دوم پدافند سایبری که مقابله و پاسخگوی حملات سایبری دشمنان است که بر علیه زیرساختها انجام میگیرد. پدافند زیستی یا بیولوژیک و قرارگاه پدافند شیمیایی که ممکن است از طریق نشت حوادث زیرساختهای شیمیایی اتفاق بیافتد یا استفاده از عناصر شیمیایی در قالب تولید، گرچه خیلی بعید است اما باید آمادگیهای آن را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: خوشبختانه با تلاش و فداکاری علمی دانشمندان و مردان سیاسی کشور تبدیل شدهایم به یک کشور هستهای. هم اکنون هفت استان اصلی هستهای داریم که در آنها زیرساختهای هستهای شکل گرفته است و چون کشور هستهای هستیم الزاماتی وجود دارد مثل موارد ایمنی و تهدید آن که باید شناخته شود و برای اینکه با این خطر مقابله و راهحل ارائه دهیم.

جلالی گفت: استفاده از تکنولوژی هستهای در مصارف غیرنظامی یا بشردوستانه و صلحآمیز در همه دنیا رواج دارد و یکی از الزامات آژانس بینالمللی انرژی هستهای برای کشورهایی که نیروگاه دارند این است که بتوانند ایمنی لازم هستهای را برای مردم و دستگاه ها ایجاد کند. بخشی از این ایمنی، نکات فنی یا استانداردها و پروتکلهای فنی است که باید رعایت شود و دنبال شود، هر چند که ما دانش هستهای را با آزمون و خطا و با منبع از درون تولید کردیم.

وی گفت:نکته قابل توجه در تاسیسات هستهای این است که در برابر سوانح طبیعی مثل زلزله آماده باشیم که در زیرساختهای هستهای باعث نشت مواد نشود. بر این اساس طرح بحران نشت هستهای که هدف اصلی آن صیانت، حفاظت، امداد و نجات و کمک به مردم است باید انجام گیرد تا به هر دلیلی نشتی اتفاق افتاد از مردم حفاظت و مراقبت شود. چنانچه لازم بود قبل از آن جابجایی صورت گیرد و اگر مصدوم شدن درمان شوند.

جلالی گفت: چنانچه حادثهای رخ داد باید حجم آن را پیشبینی کرد، حوزه تحت تأثیر آن را در نظر گرفت، سمت جریان عوامل موثر مثل باد و تابش را نسبت به انتشار پیشبینی کرد و براساس آن احتمالات اقدام موثر انجام گیرد.

جلالی گفت: براساس سناریو باید دستگاههای استان را کمیتهبندی کرد تا بتوان براساس اتفاقات عمدهای که باید برای مقابله با این پیامد انجام پذیرد کارگروه تشکیل گردد، مثل کارگروه امداد و نجات، اسکان مردم و غیره که پس از مشخص شدن کارگروهها وظیفه مشخص شده، کارگاه آموزشی ۲ الی ۳ روزه در خود استان تشکیل شود و وظایف اصلی آنها در این کارگاه آموزش داده شود و سپس مانور دور میزی و در نهایت رزمایش برگزار شود و لازم است در سطح فردی برای مردم نیز آموزش انجام شود، مثلاً برای افرادی که در همسایگی نیروگاه هستند آموزش داده شود که در شرایط خاص باید چه کارهایی انجام دهند

وی در پایان گفت: زمانی که برای مانور پیشبینی شده نیمه اول اردیبهشت ۹۳ است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار