امیر ولی‌وند در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

اعتقاد به استقلال را امام(ره) به ما القا کرد/ شهید آبشناسان مالک اشتر دیگری بود

فرمانده دانشگاه فرماندهی ستاد آجا گفت: بزرگ‌ترین ویژگی انقلاب ما اعتقاد به استقلال بود که امام خمینی(ره) آن را القا کرد و ما نیز امروز به آن باور داریم.
کد خبر: ۱۱۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶ - 11February 2014

اعتقاد به استقلال را امام(ره) به ما القا کرد/ شهید آبشناسان مالک اشتر دیگری بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ دوم ستاد "حسین ولیوند زمانی"، فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش(دافوس) متولد سال 1342 در اصفهان با سابقه ۹۶ ماه حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس بوده که در سال 1367 و در منطقه سردشت مفتخر به درجه جانبازی (شیمیایی) شد.

وی پس از پایان جنگ به عنوان فرمانده گردان در دانشگاه افسری امام علی(ع) انتخاب شد و پس از آن دوره دافوس را در ایران و پاکستان پشت سر گذاشت. سپس به فرماندهی توپخانه لشکری لشکر ۳۰ پیاده گرگان و در سال ۸۲ به عنوان فرمانده تیپ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) انتخاب شد. وی هماکنون به عنوان فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش مشغول به خدمت است. متن زیر مشروح مصاحبه امیر سرتیپ ولیوند با خبرگزاری دفاع مقدس است.

امیر ولیوند با اشاره به اولین حضور خود در جبهههای نبرد حق علیه باطل اظهار کرد: سال ۶۰ به پیشنهاد یکی از معلمهایم وارد ارتش شدم. در بدو ورود به دانشکده افسری، شهید علی صیاد شیرازی با حفظ سمت در فرماندهی نیروی زمینی ارتش، فرمانده دانشکده افسری نیز بود. اولین بار در عملیات فتحالمبین و در سال ۶۱ به منطقه چنانه اعزام شدم. عمده خدمت من در مناطق عملیاتی شمالغرب و در منطقه عملیاتی لولان، کلاشین و سردشت بود.

وی افزود: بر منطقه شمالغرب فضای خاصی حاکم بود و باید روزها به عنوان توپچی و شبها به عنوان یک چریک عمل میکردم. پس از آن در تابستان سال ۶۵ از منطقه کلاشین (مرز شمال غربی ایران و عراق) به منطقه سردشت تغییر مکان دادم.

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش تصریح کرد: حدود ۱۰ سال (از ۶۱ تا ۷۱) در منطقه حضور داشتم زیرا درگیریها پس از جنگ نیز با عناصر ضد انقلاب ادامه داشت.

امیر ولیوند با اشاره به حضور ارتش در عملیاتهای مختلف خاطرنشان کرد: میتوان گفت عملیاتی نبوده است که ارتش در آن شرکت نداشته باشد و صحت این امر را باید در امکانات و تجهیزات ارتش جستوجو کرد.

وی ادامه داد: در دیدگاههای توپخانه معمولاً افسران وظیفه به عنوان دیدبان خدمت میکردند. به همین دلیل برای جلوگیری از هدررفت امکانات و گلوله، اغلب خود به دیدگاه رفته و دیدبانی میکردم. همچنین با دستگاههای نظامی به نام ساها (سیستم الکترونیکی هدایت آتش) که به تازگی در اختیار گذاشته شده بود، عناصر را هدف گرفته و به قبضهها سمت و زاویه تیر میدادم. با این کار علاوه بر افزایش دقت تیراندازی، در چند عملیات توانستیم تعداد زیادی از افسران و درجهداران بعثی عراق را از بین ببریم.

شهید صیاد شیرازی، شهید شاخص ارتش است

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا به شخصیت والای شهید صیاد شیرازی اشاره و عنوان کرد: شهید صیاد شیرازی از شهدای شاخص ارتش است. اخلاق، رفتار، دانش نظامی و استفاده از خرد جمعی از ویژگیهای بارز شهید صیاد شیرازی است. وی در انتخاب مشاور دقت بالایی داشت و به نظرات دیگران بسیار بها میداد.

امیر ولیوند با اشاره به نظم موجود در رفتار شهید صیاد شیرازی گفت: شهید صیاد در هیچ شرایطی نظم را فراموش نمیکرد. یادم هست زمانی در منطقه لولان و در خاک عراق مستقر بودیم که شهید صیاد شیرازی با بالگرد به منطقه آمد. یکی از بچههای لشکر بلوز و شلواری به تن کرده بود که رنگهای آن همخوانی نداشت. شهید صیاد به او گفت یا بلوزت را همرنگ شلوارت کن یا بالعکس. حتی در چنین شرایطی امیر نظم را فراموش نمیکرد.

شهید آبشناسان، در شجاعت بسان مالک اشتر نخعی بود

همچنین فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش از شهید آبشناسان به عنوان فرماندهای دلیر و شجاع یاد کرد و افزود: شهید آبشناسان در شجاعت بسان مالک اشتر نخعی بود. او همراه با سایر رزمندگان در خط مقدم جبهه حاضر میشد و در همانجا نیز به در جه رفیع شهادت نائل شد.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دوران دفاع مقدس، بهترین دوران از زندگی من بوده است زیرا در فضایی خدمت میکردم که در آن خلوص دیده میشد. در آن دوران شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. یادم هست هر وقت از جبهه بر میگشتم فرزندم را میدیدم که قد کشیده و بزرگتر شده است، اما حضور در جبهه تکلیف بود.

وی با اشاره به حضور خود در فعالیتهای انقلابی گفت: در تظاهرات همراه سایر مردم شرکت میکردم، چون باور داشتم که این انقلاب میتواند افق جدیدی را به روی مردم کشورم باز کند.

امیر ولیوند با اشاره به نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: بسیاری معتقد هستند که ارتش در زمان انقلاب به ولی نعمت خود خیانت کرد. اما باید توجه داشت که بدنه ارتش از تعدای مسلمان با باورهای مذهبی تشکیل شده بود. باید به نکته ظریفی اشاره کرد که شاه در برخی موارد افراد مذهبی را در کنار خود نگه میداشت، چون به آنها اعتماد داشت؛ نمونه بارز آن شهید کلاهدوز است که در گارد جاویدان بود.

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا ادامه داد: ارتش همراه با امام بود و به ولایت و مرجعیت اعتقاد داشت. وجود نمازخانه در ساختمانهای دانشکده افسری و در ضلع شمال ساختمان شماره ۴ گنبد سبزی دیده میشود که قبل از انقلاب ساخته شده است. حتی اغلب دانشجویان در ایام ماه مبارک رمضان نیز روزه میگرفتند.

وی با اشاره به پیشرفتهای ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ارتش را باید به دو قسمت کلی تقسیم کرد. قسمت اول مربوط به آن نیروهایی از ارتش میشود که ابزارمحور هستند، مانند نیروی هوایی و نیروی دریایی. این نیروها با وجود تجهیزات معنا داشتند. قبل از انقلاب اسلامی مستشاران مسئول این تجهیزات بودند و حتی همافران اجازه دخالت، تعمیر و هیچ کاری را نداشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی بود که ما به این خود باوری رسیدیم که میتوانیم امور را بدست گرفته و انجام دهیم و با ایمان به خدا به خود کفایی رسیدیم.

امیر ولی وند ادامه داد: قسمت دوم، نیروی زمینی بود که انسان محور و نیاز به آموزش داشت. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آموزشهایی که به دانشجویان داده میشد، مبنای آن روح و تعالی انسانی و معنوی نبود. زیرا تنها با جسم سر و کار داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، به بعد روح و روان دانشجویان توجه شد و با توجه به اینکه شرایط آموزش بسیار سختتر از دوران قبل از انقلاب است، دانشجویان با شرایط کنار میآیند.

وی با اشاره به تفاوت دوره تکاور (رنجر) در ایران و غرب افزود: تنها تفاوت دوره رنجر در ایران و غرب را باید در تفاوت نگاه به روح و جسم جستوجو کرد.

اعتقاد به استقلال بزرگترین ویژگی انقلاب اسلامی است

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا با بیان اینکه یکی از ویژگیهای کشور ما که دیگران به آن غبطه میخورند، ایستادگی و استقلال است، اظهار کرد: بزرگترین ویژگی انقلاب ما اعتقاد به استقلال بود که امام خمینی (ره) آن را القا کرد و ما نیز به آن باور داریم. در گذشته طرحها و برنامههای نظامی به زبان انگلیسی از غرب وارد و توسط گروه مترجمین به زبان فارسی ترجمه و استفاده میشد اما امروز ما در عرصه تدوین طرح و برنامه، دکترین و راهبرد به قابلیت بالایی رسیدهایم که این امر به برکت انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است.

وی با یادآوری دلاورمردیهای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: در سال ۶۷ سرپرست گردان بودم. هنوز قطعنامه امضا نشده بود. از ارتفاعات "بلفت" در منطقه عملیاتی سردشت بازدید میکردم و دو سرباز گردان را در حال دیدهبانی دیدم. پس از صحبت و مشاهده طرحهای دیدبانی و رفع مشکلات آنها، هر دو اصرار کردند که ناهار را همراه با آنها بخورم. اما به علت عجله و اینکه باید به دیدگاه بعدی در ارتفاعات "هنیمال" میرفتم با آنها خداحافظی کردم و سوار خودرو شده و به سمت دیدگاه دیگر حرکت کردم. پس از حرکت من یک گلوله خمپاره دقیقاً به جایی که ماشین من حرکت کرد، اصابت کرد.

امیر ولی وند ادامه داد: پس از رسیدن به دیدگاه بعدی، به من خبر دادند که یک گلوله مستقیم به سنگر آن دو سرباز دیدهبان خورده است و هر دو آنها به شهادت رسیدهاند.

فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش در ادامه با یادی از سرباز علی آئینه بیگی گفت: علی اهل سبزوار و از آن سربازهای همیشه قبراق بود. قد کوتاهی داشت. امیر دادبین تعریف میکرد که در عملیات بیتالمقدس ۵، تیربارچی عراقی همه جا را به رگبار بسته بود. داوطلبی میخواستم که این تیربار چی را از بین ببرد. علی اعلام آمادگی کرد و نه تنها او را از بین برد بلکه مسیر را برای حرکت سایرین باز نموده و خود نیز به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

نظر شما
پربیننده ها