خاطراتي از امام به نقل از اقوام و اطرافيان ايشان
به فرزندان شهدا انعام مي دادند
در مواقعي که امام استراحت مي کردند اتفاق مي افتاد که بعضي از فرزندان شهدا يا خانواده هاي شهدا را به اتاق ايشان مي بردم.امام بلند مي شدند و فرزندان شهدا را مورد تفقد قرار ميدادند.به آنها مهرباني مي کردند و انعام مي دادند.*
--------------------------------------------------------------------------------
*به نقل از:عيسي جعفري
تا گفتم خانواده شهيد است بلند شدند
در اوقاتي که امام به اندروني تشريف مي آوردند بعضي از خانواده هاي معظم شهدا يا مجروحين به دفتر مراجعه ميکردند و تمنايي داشتند يا چيزي را مي آوردند که امام تبرک بفرمايند يا استخاره مي خواستند.به ياد دارم هر وقت چه شب ،چه روز، که به در اتاق ايشان مي رفتم و در مي زدم امام ميگفتند:(بسم الله)تا ميگفتم خانواده شهيد يا مجروحي است که التماس دعا يا تبرکي دارد بلافاصله بلند مي شدند و آن خواسته را انجام ميدادند.يک بار به امام عرض کردم خجالت مي کشم که اين همه مزاحم مي شوم.فرمودند:(تو چرا خجالت بکشي من آماده ام براي اين کارها.کار ديگري که از من برنمي آيد.)*
--------------------------------------------------------------------------------
*به نقل از:عيسي جعفري
شبهاي حمله تا سحر دعا مي کردند
از مواردي که من خود شاهد بودم اين بود که امام در شبهاي حمله رزمندگان تا سحر براي برادران رزمنده دعا ميکردند.*
--------------------------------------------------------------------------------
*به نقل از:يکي از محافظين بيت امام-در رثاي نور-صفحه63
غالبا از خانواده شهدا بودند
يکي از کارهايي که مورد علاقه امام بود در زماني که حالشان مساعد بود گاهي روزي تا ده صيغه عقد را مي خواندند.ولي اين اواخر به روزي دو عقد محدود شده بود.گاهي اوقات افرادي نمي توانستند خدمت ايشان برسند لذا امام گاهي روزي سه چهار صيغه غيابي عقد مي خواندند واين افراد غالبا يا از خانواده شهدا بودند يا از افراد جانباز و معلول جنگ و يا همسران شهدايي بودند که مي خواستند ازدواج بکنند.*
--------------------------------------------------------------------------------
*به نقل از:حجت الاسلام والمسلمين توسلي
افتخارم اين است که بسيجي ام
عشق و علاقه وافر امام به رزمندگان اسلام خصوصآ بسيجي ها تا بدان حد بود که در يکي از پيامهايشان فرمودند در دنيا افتخارم اين است که خود بسيج ام و به مناسبت ديگري فرمودند:اميدوارم خداوند مرا در کنار شهداي جنگ تحميلي بپذيرد.*
--------------------------------------------------------------------------------
*به نقل از:صحيفه نور-جلد21-صفحه52,53-2/9/67
با گريه گفتند بس است
به حسب مسئوليت هايي که در شوراي مديريت حوزه علميه قم داشتيم گاهي ضرورت داشت به خدمت امام مشرف شويم و گزارشي از امور جاري حوزه را به اطلاع ايشان برسانيم.در يکي از گزارشها که از امور حوزه تهيه کرده بودم جهات مختلف از قبيل آمار طلاب ،پايه هاي درسي ،تعداد قبوليها و نظاير آن را به استحضار ايشان رساندم.نوبت به ارائه آمار شهداي حوزه رسيد.امام از تعداد شهداي حوزه که مطلع شدند اشک از ديدگان مبارکشان جاري شد و فرمودند:بس است.*
*به نقل از:آيت الله فاضل لنکراني-حضورشماره 1
قيافه ايشان متغير شد
خانمي در تبريز به من گفت که پسر من در دست عراقي ها اسير بوده و اخيرا شنيدم که پسر اسيرم را شهيد کرده اند.آمدم به شما بگويم که به امام به گوئيد از بابت بچه هاي ما ناراحت نباشيد ما سلامتي امام را مي خواهيم.خدمت امام که اين را گفتم آن چنان قيافه ايشان متغير شد و اشک از چشمشان آمد که ديدن آن حالت ايشان،انسان را متاثر مي کرد.*
*به نقل از:آيت الله خامنه اي-روزنامه جمهوري اسلامي-7/8/62
بالاتر از مکه رفته است
وقتي به ديدار امام رفتيم ،گفتم:حضرت امام،به همراه مادر همه شهدا تصميم گرفته ايم که اگر اجازه بفرماييد ما هم به جبهه برويم و لااقل يک سنگي به طرف دشمن کافر که حتي اجساد عزيزانمان را به ما نداده است پرتاب کنيم تا ما هم مانند فرزندانمان شهيد بشويم.امام فرمودند:نه همين شما اين چنين فرزنداني داريد اين بالاترين اجر است.شما بايد صبر کنيد و دعا کنيد براي پيروزي اسلام.من گفتم حاج آقا،حسين امسال قرار بود از طرف سپاه به مکه مشرف گردد.امام فرمودند:ناراحت نباشيد، حالا بالاتر از مکه رفته است.*
*به نقل از:مادر سردار شهيد هويزه سيد حسين علم الهدي -شاهد بانوان شماره 167
به خودش بخشيدم
همسر شهيدي آمده بود چيزي به من داد و گفت اين را خدمت امام براي جبهه ببريد.خدمت امام رسيده آن هديه را تقديم کردم و گفتم از همسر يک شهيد است.ايشان فرمودند:بدهيد به خودش من به خودش بخشيدم.*
*به نقل از:حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني-روزنامه جمهوري اسلامي-8/5/63
سلام مرا به خانواده هاي شهدا برسانيد
امام در ملاقات با استاندار سمنان فرمودند:(سلام مرا به همه مردم استان مخصوصا به خانواده هاي شهدا برسانيد.)*
*به نقل از:محضر نور جلد 1 صفحه 382 روزنامه اطلاعات 11/9/59
غالبا از خانواده شهدا بودند
يکي از کارهايي که مورد علاقه امام بود در زماني که حالشان مساعد بود گاهي روزي تا ده صيغه عقد را مي خواندند.ولي اين اواخر به روزي دو عقد محدود شده بود.گاهي اوقات افرادي نمي توانستند خدمت ايشان برسند لذا امام گاهي روزي سه چهار صيغه غيابي عقد مي خواندند واين افراد غالبا يا از خانواده شهدا بودند يا از افراد جانباز و معلول جنگ و يا همسران شهدايي بودند که مي خواستند ازدواج بکنند.*
*به نقل از:حجت الاسلام والمسلمين توس
شب به منازل شهدا مي رفتند
ابتداي پيروزي انقلاب که امام در قم بودند شبها به منزل خانواده هاي شهدا مي رفتند.*
*به نقل از:حجت الاسلام و المسلمين انصاري کرماني-سرگذشتهاي ويژه از زند گي امام خميني-جلد2
انگيزه تاسيس بنياد 15خرداد
امام بودجه بنياد 15خرداد را خودشان تامين کردند.به اين ترتيب که به برادرمان جناب آقاي صانعي وحاج احمد آفا فرموده اند که وجوهات مازاد بر خرج حوزه علميه وطلاب صرف رفع مشکلات وبهبود خانواده هاي شهدا بشود.پس از آن به نظر خود ايشان رسيده بود که با اين وجوهات فروشگاههايي براي رفاه حال خانواده هاي شهدا ومستضعفان و محرومان تاسيس شود.انگيزه تاسيس بنياد پانزده خرداد چنين بود و دستور تاسيس آن مستقيما از سوي امام صادر شده بود.*
*به نقل از:حجت الاسلام و المسلمين کروبي-روزنامه اطلاعات2151361
خداوند با قلب اينها چه کرده است
جوانهايي که قصد رفتن به جبهه داشتند از جمله کساني بودند که مصاحبتشان براي امام خوشحال کننده بود.اما در مورد آنها مي فرمودند:چه تحولي در اينها به وجود آمده است.خداوند با قلب اينها چه کرده است .جواني که در بهترين موقعيت است مي خواهد برود جبهه.خداوند چه معرفتي به اينها داده است .که اين گونه متحول شده اند و دنيا را معبري مي بينند که اگر هر چه زودتر ار آن عبور کنند کمتر آلوده مي شوند.*
*به نقل از:فاطمه طباطبائي
بسيجي ها را بيشتر از همه دوست داشتند
امام بيشتر از همه به بسيجي ها عشق مي ورزيدند و همواره با توجه و عنايتي خاص اخبار مربوط به پيشرويهاي آنان و ديگر نيروهاي اسلام را در جبهه هاي جنگ پيگيري مي کردند.يک گروه از کساني که در دعاهاي امام هميشه مورد توجه بودند بسيجي ها بودند.*
*به نقل از:حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد خميني-روزنامه اطلاعات-19/3/69
با بيشترين هم خود به شما دعا ميکنم
عنايت امام به رزمندگان تا بدان حد بود که در يکي از پيام ها يشان خطاب به آنها فرمودند:من با بيشترين همم به شما دعا مي کنم.*
*به نقل از:زهرا مصطفوي
