مروری بر کتاب مقالات و سخنرانی‌های سرلشکر دکتر سید حسن فیروزآبادی

جنگ تحمیلی امروز، نبرد نرم افزاری است

ما امروز با نرم افزار تحمیلی مواجه هستیم، پس نیاز به نهضت نرم افزاری داریم، نهضت نرم افزاری یک چیزی مثل همت مردان دفاع مقدس است که بایستی با همت بلند دانشگاهیان و دانشجویان ما این نهضت نرم افزاری در برابر نرم افزار تحمیلی قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷ - 12February 2014

جنگ تحمیلی امروز، نبرد نرم افزاری است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب حاضر مجموعه از مقالات و سخنرانیهای «سرلشگر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی» است که در آن به تبیین موضوعات مختلف و کلان اعتقادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداخته است.

براساس این گزارش آنچه که در این خصوص مورد اهمیت است رویکرد علمی و پژوهشی، توصیفی و تحلیلی این مجموعه است، که نگارنده در آن ضمن بررسی مهمترین مؤلفههای مرتبط با هر موضوع به تبیین راهکارهای عملی و ارائه استراتژیهای راهبردی جهت رسیدن به اهداف والای نظام همت گمارده است.

همچنین یکی از ویژگیهای بارز این اثر علمی و تحلیلی وجود ارتباط ماهوی میان مقالات و موضوعات پژوهشی مورد بحث میباشد که خواننده پس مطالعه هر مقاله و در کنار هم قرار دادن نتایج و یافتههای علمی آن میتواند تحلیل مناسبی از اطلاعات به دست آمده داشته باشد و ایرانی آباد و توسعه یافته را تحت تأثیر آموزههای دینی مکتب تشیع برای خود ترسیم کند.

این گزارش میافزاید: غنای محتوایی، بازیابی هویت اسلامی و ایرانی، استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، برقرای ارتباط میان عناصر اصیل اسلامی، یکپارچگی منطقی و پیوستگی پدیدهها، انسجام استدلالها و اثباتها با استفاده از مستندات از جمله دیگر ویژگیهای این کتاب ارزشمند میباشد.

بر پایه این گزارش: استراتژی انتظار و تکلیف مسلمانان در ایجاد زمینههای ظهور، اصالت روحانیت در مکتب امام عصر (عج)، علم در کلام امام علی (ع)، ولایت اهل بیت در قرآن، اسرار و رموز ولایت، اندیشههای دفاعی از دیدگاه امام خمینی (ره)، تولید علم در رهنمودهای مقام معظم رهبری، پشتیبانی و مهندسی جنگ و جهاد از جمله مهمترین مطالب این کتاب ارزنده میباشد.

همچنین تحلیل جامع فتح خرمشهر، میراث شهیدان؛ بالندگی و پویایی جوانان، تفکر بسیجی مبنای راهبرد موفقیت نظام، شهادت پاداش مجاهدت، بسیج دهها میلیونی و راهبردهای تحقق آن، راهبرد رسیدن به نوآوری و شکوفایی، تحلیل گفتمانی تولید نرم افزاری، تولید علم در کشور از دیگر بخشهای مهم این کتاب میباشد.

در ادامه بخشهایی از این مقالات با توجه به اهمیت موضوع از نظر مخاطبان میگذرد.

اهمیت نهضت نرم افزاری و تولید علم

من عمق مسئله را که رهبر عزیزمان بیان کردند و سابقۀ استعمار را و عقب ماندگی خودمان و آنچه که غرب به ما تحمیل کرده و نظر اندیشمندانمان و با استفاده از کلام پیامبر اعظم و امیرالمومنین علی (ع) میباشد، برای شما توضیح میدهم.

رهبری معظم در این رابطه میفرمایند: ما امروز با نرم افزار تحمیلی مواجه هستیم، پس نیاز به نهضت نرم افزاری داریم، نهضت نرم افزاری یک چیزی مثل همت مردان دفاع مقدس است که بایستی با همت بلند دانشگاهیان و دانشجویان ما این نهضت نرم افزاری در برابر نرم افزار تحمیلی قرار بگیرد. اصلاً این ذائقه ترجمهای که در کشور هست، تقریباً باید از بین برود. این مقاومتی مهم است که حالا دانشجویان ممکن است در جریان آن نباشند.

سه شرط هدفمندی، نظم و انضباط بستر ساز تولید علم درسطح کشور

برای اینکه تولید علم صورت بگیرد، سه شرط هدفمندی، نظم و انظباط و تلاش و کوشش لازم است. همان کاری که دانشگاه امام حسین انجام میدهد. دانشگاه برنامههای درسی و دورههای درسی را هدفمند میکند و نظم و انضباط یعنی همین داشتن برنامههای بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت، کوتاه مدت و تلاش و کوشش استفاده کردن از نعمتهای استعداد وجودی است، که خداوند متعال به همه ما الان داده است.

نگاه ملتهای آزاده و انقلابی به ایران است

ببینید راه ایران به عنوان یک راه نجات برای بشریت و راه آینده دنیا مطرح است و حضرت آقا فرمودند: «امروز پرداختن به مقولۀ تولید علم و تحقیق و صنعت، یکی از واجبترین و فوریترین مسائل نظام جمهوری اسلامی است» یک امر واجب اعلام نمودند. در واقع فرمودند: برای این کار من از شما دانشگاهیان و دانشجویان مدد میطلبم. یعنی بدون همت شما اساتید و دانشجویان تولید علم تحقق پیدا نخواهد کرد. رهبری نهضت انقلاب اسلامی را یاری کنید. مدد کنید. بعد هم فرمود: این هم جز در دانشگاه انجام نمیشود و باید ساز و کارش را در دانشگاه پیدا کنید.
 «بیشک فرهنگ تولید علم، یک فرهنگ ریشه دار اسلامی است که به جامعه دینی بالندهتر و حکومت دینی پیش روتر خواهد انجامید».

دانشگاه در خط مقدم نبرد نرم افزاری قرار دارد

امروز انتظار کشور ما از دانشگاه اینست که باید بتواند یک جنبش نرم افزاری همه جانبه و عمیق در اختیار این کشور و ملت بگذارد. تا آن کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهای علمی، بومی بتوانند بنای حقوقی یک جامعه آباد و عادلانۀ مبتنی بر تفکرات و ارزشهای اسلامی را بالا ببرند.

دانشگاهها در عرصه تولید علم قالب شکنی بکنند

حضرت آقا فرمودند: بعضیها، آرا و نظریات غربی را که منشأ آن از تفکرات غربی تهیه شده است به مثابه وحی مُنزل در دانشگاههای ما تدریس میکنند. «امروز دانشگاهها و جوانان این کشور باید بیایند و قالب شکنی بکنند، این نظریات غربی را بشکنند و نظریات خودی را تولید بکنند.»

نظریههایی که به کشور ما آمده نظریههای وارداتی است. نظریههای ترجمهای است، اما ما باید وضع حال را بشناسیم برای اینکه به سمت شرایط مطلوب حرکت بکنیم.

اصولاً هر پدیدهای براساس نظام منطقی مفاهیم خود، با ایجاد ساختا متناسب و کارآمد، از طریق برنامهای دقیق به تحقق چشم انداز، اهداف و مأموریتهای خود میپردازد و بیانات رهبری معظم انقلاب در راه اندازی نهضت نرم افزاری تولید علم در کشور آغازگر حرکتی شایسته و جهادگونه بود زیرا تمام تلاش علمی و عملی معظم له به یافتن راهکارهای مطمئن و موثر معطوف شده تا بتوانند به نیازمندیهای روزآمد جامعه، از طریق نقش آفرینی مناسب در جنبش نرم افزاری، در خور شأن داده و جایگاه فرهنگ دیرینه و تاریخی کشور را در راستای توسعه مادی و معنوی کشور ارتقاء بخشند.

بدیهی است در تمامی این مراحل، گفتمان ترویجی «مقام معظم رهبری»، الگوی اندیشه و عمل مناسبی در این راستا است.

در پایان، راهبردهای نهایی شده از سیاستهای ابلاغی رهبری معظم انقلاب را میتوان به شرح ذیل از نتایج کیفی این گفتمان برشمرد:


۱.     تنظیم نقشه جامع علمی کشور براساس نیازهای واقعی در سند چشم انداز بیست ساله.
۲.     توانمند سازی منابع انسانی، تجهیز و تخصیص منابع و امکانات و ظرفیتها در حوزههای اولویت دار علم و فناوری و گسترش میل به علم و تحقیق و پژوهش بویژه در محیط دانشجویی.
۳.     تشکیل بانک اطلاعات ملی و طراحی شبکه انتقال علم و فناوری از خارج به داخل با بهره گیری از فرصت جهانی نخبگان ایرانی خارج کشور و بهبود تراز دانش ملی.
۴.     ارتقای سطح فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی در جامعه، تشکیل جامعه اطلاعاتی، توسعه و تکمیل زیر ساختهای مناسب به منظور افزایش تولید کالاها و خدمات دانش پایه.
۵.     ایجاد سازو کار لازم برای توسعه کمی و کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی با تاکید بر توسعه علوم بین رشتهای و چند رشتهای، علوم انسانی و طبیعی و ایجاد قطبهای پژوهشی و توسعه پژوهشگاهها.
۶.     تغییر الگوی توسعه ملی از منابع پایه به دانش پایه و انسجام، سازگاری و انطباق بین سیاستهای علمی و فناوری و سیاستهای توسعه ملی.
۷.     طراحی، استقرار و نهادینه سازی نظام ملی علم، فن آوری و نوآوری با تاکید بر بهبود کیفیت ارتباط میان عناصر و اجزای شکل دهند ه نظام و حفظ و یکپارچگی فعالیتهای آنان.
۸.     حمایت و تقویت و ایجاد مشوقهای لازم برای محققان، مبتکران و نخبگان جامعه با تاکید بر وضع قوانین و مقرارت مالکیت معنوی و ایجاد فرصتهای مناسب علمی و پژوهشی در راستای تولید علم و فناوری.
۹.     تشکیل مرکز اطلاعات دانش اسلامی (OIC) و پذیرش مقالات پژوهشی مبتنی بر فرهنگ اسلامی و دادن امتیاز مشابه.

پروردگارا به ما توفیق بده که در راه نهضت نرم افزاری و در راه این دفاع مقدسی که در برابر نرم افزار تحمیلی و نظریههای تحمیلی در علوم در کشور ما هست پیروز بشویم و انشالله تولید علم، کشور ما را به افق چشم انداز که رهبر عزیز ترسیم کردند برساند.

شمّهای از توانمندی طراحان مهندسی عملیاتی کشور در دوران دفاع مقدس

در عملیات والفجر۸ ایران به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرد. ایران به تواناییهای بزرگی دست پیدا کرد. توانایی طراحی عملیات پیچیده و توانایی تولید تجهیزات.
از جملۀ مشکلات، عبور از آب، عبور از ساحل، عبور از خورشیدیها و مینها و سیم خاردارها بود. تجهیزات را از منطقه گِلی حاشیه رودخانه چطور باید عبور میدادیم؟ رزمندگان گفتند فرش باتلاقی میخواهیم. مهندسی سپاه آمد پیش من در نخست وزیری. ما هم کارخانه آلومینیوم را صدا کردیم، ظرف یک هفته با استفاده از مفهوم فناوری ساخت فرش باتلاقی که خودمان طراحی کردیم، فرشی را ساختیم که رزمندگان توانستند از روی آن وسایل سنگینشان را در لحظات اول از ساحل عبور دهند. یا مهندسان جهاد سازندگی پلی را ساختند به نام «پل خضری» که این بواقع در ۴۸ ساعت قبل از شروع عملیات طراحی و ساخته شد. خیلی عجیب بود. این پل شناوری بود که میتوانست لودر و بلدوزر و کمپرسی را به سرعت از این طرف اروند به طرف دیگر آن ببرد، چرا که پشتیبانی سریع رزمندگان خیلی اهمیت داشت. البته پل بعثت هم که بلافاصله ساخته شد، کار بسیار عظیمی بود که روز آن رودخانه خروشان پلی زده شد. مهندسینی که آن کار را انجام دادند و هنوز هم جزو راز و رمزهای جنگ ماست که باید محفوظ بماند. نبرد فاو، قلۀ ابتکارات فرماندهان دفاع مقدس بود. در اطلاعات، در کار خاکی، در رزم، در پشتیبانی، در پشتیبانی دولت از جنگ و اوج معنویت و تکلیف گرایی رزمندگان بود.
چون ببینید، همه جا رزمندگان زیر پایشان محکم بود. همه جا روی زمین حرکت میکردند.

حتی در هور هم که رود، امواج نداشت و خروشان نبود، جادههایی میزدیم، پلهایی میزدیم، پلهای خیبر را زدیم. اما در اروند، رزمندهای که میخواست از آن عبور بکند، هیچ تضمینی نداشت. عبور از توفان آب بود. من یادم هست آخرین جلسهای که قبل از عملیات تشکیل شد، فرمانده جنگ از فرمانده نیروی دریایی ارتش سوال کرد که غواصها از اینجا میخواهند عبور کنند نظر شما چیست؟ گفت غیر ممکن است اتفاق نمیافتد، عملاً ممکن نیست. کلی هم دلیل علمی و کاری آورد، ولی صدها غواص کاشانی و قزوینی و زنجانی و شمالی و جنوبی زدند به آب و آن شب از آب عبور کردند. فتح فاو قلۀ شگفتیها بود از نظر کارشناسان نظامی و مطلب مهم، انهدام سرمایه گذاری شرق و غرب و ارتجاع منطقه در پشتیبانی از صدام بود. برای اینکه غافلگیری در اوج صورت گرفت. تجهیزات موجود صدام منهدم شد. هرچه هم در عقبه داشت، از ارتش و گارد ریاست جمهوری فرستاد. چون به منطقه توجیه نبودند، در پاتک رزمندگان اسلام همهاش نابود شد. سرمایه گذاری که میخواست قلدر منطقه را وادار بکند انقلاب اسلامی را نابود کند، این طوری از دستش رفت.

والفجر ۸ موجب امید و رشد معنویت در داخل کشور شد. در سطح وسیع و درسطح جهانی اقتدار سیاسی برای ایران ایجاد کرد که به دقت در کنفرانس «حراره» با تعاملی که آن روز رسانهها و سران کشورها با حضرت آیت الله خامنهای عزیز، رئیس جمهور وقت انجام دادند خودش را نشان داد. عملیات والفجر ۸ بزرگترین درس عبرت بود برای کسانی که بخواهند ایران را مورد تجاوز قرار دهند.

ولایت فقیه در پرتو ولایت امام زمان (عج) نضج میگیرد

بحمدالله از برکات انقلاب و هدایتهای ولایت فقیه چه در زمان امام راحل و چه در زمان رهبر حاضر حضرت آیت الله خامنهای عزیز انقلاب اسلامی متکی بر حکمت و درایت و سخت کوشی در پرتو هدایت و عنایات خاصۀ حضرت صاحب الزمان (عج) رشد کرده است و هر روز شکوفههای جدیدی از همت، غیرت و باطن معنوی و قوی تربیت شدگان در مکتب امام و امامت در کشور دیده میشود. اما ما از روز اول انقلاب اسلامی همیشه تهدید شیطان بزرگ آمریکا را داشتهایم.

اصولاً خاصیت نهضت انبیاء و اولیاء که انقلاب اسلامی ادامه آن است، این است که قلدران، طاغوتیان، زورگویان و جابران در برابرش صف آرایی میکنند.

امروز که بوستان معرفت حضرت صاحب الزمان (عج) و قرآن و عترت و اسلام ناب در کشور ما به زیبایی ثمرهاش را ارائه میکند، کینه و خشم دشمنان نسبت به انقلاب و میهن عزیز ایران بیشتر و گستردهتر شده و بعد از اینکه جیره خوارن و مزدوران و نوچههای شیطان بزرگ دستشان از این انقلاب کوتاه شد و به لطف و عنایت حضرت پروردگار از میدان خارج شدند، امروز آمریکا تلاش میکند با همراه کردن سایر قدرتهای طاغوتی و کفر و شرک در دنیا در برابر انقلاب اسلامی ایستادگی کند.

عشق بالله برای ایران بازدارندگی ایجاد میکند

ایجاد سپاه بالله، این الله محوری و تکیه به الله و محبت به الله، عشق به خدا و ارزشها که در وجود نیروهای مسلح است، ایران را بازدارنده میکند. آمریکا، اسرائیل، انگلیس و متحدین آنها از انسانها و ملتها نمیترسند، کما اینکه بسیاری از ملتها و کشورها هستند و آمریکا براحتی بر آن کشورها نفوذ دارد و غارتشان میکند.
آمریکا و سایر قدرتهای پوشالی از اسلام و خدا میترسند. همانطور که امام خمینی فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد.

معرفت نسبت امام زمان (عج) زمینه ساز پیشرفتهای مادی و معنوی

اگر ما بخواهیم ارتشی، سپاهی و مردمی مومن داشته باشیم که بالله بر نفس خود پیروز شود و بعد متکی بالله بر دشمن پیروز شود، یکی از بهترین راههای ایجاد معرفت در آنان توجه نسبت به وجود مبارک حضرت بقیه الله است؛ امامی که زنده است و بر کار ما نظارت میکند و غمخوار ماست.
چه باید بکنیم؟ فواید معرفت نسبت به امام زمان (عج) چیست؟
امید: یعنی وقتی ما یک امام زنده و ناظر در پس پردۀ غیبت داریم، این امید ایجاد میکند. امید به پیروزی ایجاد میکند. روشن بینی ایجاد میکند.

همین طور که شما این نقش را امروز در نایب آن حضرت میبینید؛ که وحدت کلمه ایجاد میکند، در امام دیدیم. در حضرت آیت الله خامنهای عزیز میبینیم. وقتی در امری که مورد اختلاف است، از نظر فردی اجتماعی سیاسی در کشور حکمی میکنند، همه بر آن حکم میایستند. این بر اثر وحدت کلمه است و سرّ وحدت کلمه از وجود مبارک امام زمان (عج) است؛ اگر معرفت نسبت به او پیدا شود.

وقتی میدانیم و یقین داریم ولی الله اعظم حاضر و ناظر است و ما را دعا و هدایت میکند و حتی اگر برای بزرگان دین مشکلی پیش آید رفع مشکل میکند، این حفظ مکتب، حفظ دین و دعای حضرت در حق تک تک مومنین است و هم از بابت نظارت ایشان بر کار فقها که فرمودند: «انهم حجتی علیکم و انا حجت الله»
وجود مبارک امام زمان در پرده غیبت است.
چرا در پردۀ غیبت؟ زیرا دشمنان در صدد قتل آن حضرت هستند. بنابراین اگر انسان مومن بداند که رهبر او در معرض تهدید قتل است و در مخفیگاه است، نیروها تربیت میشوند. نیروها احساس مسئولیت میکنند، با سری پر شور و دلی پر از عشق که قلبهایشان را به امام عزیزشان هدیه میکنند. ما این را درباره حضرت امام (ره) میبینیم.

در تربیت انسانهای امیدوار مؤمن و مجاهد انتظار واقعی روی رفتار و گفتار وتمام حرکات و سکنات فرد اثر میکند. انسانهای مومن و مجاهد عارف به امام زمان (عج)
بر وفق رضای امام حرکت میکنند و خشنودی محبوب و امام خود را میخواهند و پیوسته تلاش میکنند که رضای او را کسب کنند و از موجبات خشم او پرهیز میکنند.

اصالت روحانیت در مکتب امام عصر (عج)

اصولاً مکتب تشیع مکتب امام زمان است. در این مکتب حکیم و متخصص روحانیت است یعنی مکتب تشیع جز از طریق روحانیت نداریم. اگر این ویژگی را از مکتب روحانیت بگیریم دیگر مکتب تشیع نیست. در روایتی قطعی امام زمان (عج) فرمودند: «انهم حجتی علیکم و انا حجه الله» «من حجت خدایم و فقها حجت من هستند.»
این چهار کلمه تکلیف دینی ما را مشخص کرده است سلسله حجت از ما تا خدای متعال فقط دو واسطه دارد فقیه و امام زمان روحی فداه.

ما میخواهیم از بنیانهای فکری نهضت امام خمینی که اسلام ناب محمدی است در کشور دفاع کنیم. جلوی تهاجم فرهنگی به آن را بگیریم و پاسخ تهاجم فرهنگی را بدهیم اما این مهم بدون همراهی روحانیت انجام نمیگیرد. این همان تکلیف امام زمان است باید بدانیم که در محضر امام زمان هستیم. آقا کار ما را میبیند مورد توجه قرار میدهد. مزد ما را هم میدهد کما اینکه در یک مختصر حرکت، انقلاب داد.
افرادی که در رأس دولت هستند و افرادی که در حوزه روحانیت هستند، در اصل استراتژی حرکت شیعه با هم اختلاف نظری ندارند.

اینکه رهبری حرکت شیعه با روحانیت است و اینکه امام زمان فرمودند: از طریق روحانیت این هم قطعی است. این هم باید انجام شود. نظر امام و ولی فقیه، همچنین مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای هم همین بوده است.

سخنی با مبلغان دینی
مبلغان دینی ما باید اسوهاش اباذر باشد، باید عمار و یاسر باشد. مأمور فرهنگی ما ضمن اینکه وظیفه فرهنگی و هنریاش را انجام میدهد بایستی که زبانش هم زبان دفاع از مکتب اسلام باشد.

پاسداری از کیان اسلام رسالت امت اسلامی است

توجه داشته باشید، چه سپاه پاسداران و چه سایر قوای نظامی و انتظامی و چه سایر ملت همه توجه داشته باشند که ما وظیفه داریم این اسلامی را که الان به ما رسیده، حفظش کنیم. تا آن فرد آخری هم خدایی نخواسته کشته میشود، موظف است برای حفظ اسلام، برای دفاع ملت، دفاع از کیان اسلامی، دفاع از کشور اسلامی تا آن آخر؛ زن و مرد بچه و بزرگ مکلفّند که دفاع کنند «مسئله دفاع یک امر عمومی است برای همه، هرکس قدرت دارد دفاع کند، به هر مقدار که قدرت دارد دفاع کند از کشور اسلام، باید دفاع کند»
اسلام و احکام اسلام آنقدر اهمیت دارد که پیغمبرها برای احکام خدا و برای خدا خودشان را فدا کردند و در اسلام از صدر اسلام به بعد بزرگان اسلام خودشان را برای اسلام فدا کردند.
 

نظر شما
پربیننده ها