نسیم پیروزی خط مقاومت وزیدن گرفته است

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد، خط مقاومت در آستانه غلبه بر جریان فکری تکفیری و تروریسم در منطقه است و این حاصل سالها ایستادگی در صحنه های نبرد و دیپلماسی هوشمند ایران، بویژه در دولت یازدهم است.
کد خبر: ۱۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰ - 13February 2014

نسیم پیروزی خط مقاومت وزیدن گرفته است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "محمد علی حیدری" کارشناس مسائل بین الملل طی یادداشتی در "ایرنا" به چگونگی روند تحولات سوریه و پیروزی های جبهه مقاومت پرداخت.

وی در تحلیل خود به وضعیت منازعه در مناطق مختلف سوریه و بیان روند برخی عملیات ها پرداخته است. آخرین خبرها و گزارشهای رسمی و شنیده ها، درخصوص روند تحولات در منطقه، حکایت از آن دارد که جریان تندرو خاورمیانه در حال فروپاشیدن است.

عملیات یبرود


ساعاتی بعد از اعلام خبر حمله قریب الوقوع ارتش سوریه به شهر استراتژیک یبرود در مرز با لبنان، نبرد سرنوشت ساز یبرود، با حمله ارتش سوریه علیه نیروها و جنگجویان القاعده و داعش در این منطقه آغاز شد.

اهمیت استراتژیک این شهر در آن است که معبری مطمئن برای گروههای تروریستی جهت تردد میان لبنان و سوریه به حساب می آید. در مقابل یبرود در خاک لبنان، شهر عرسال قرار دارد که مدتهاست از کنترل دولت و ارتش لبنان خارج شده و گروههای تروریستی، این دو شهر در دو سوی مرز را به یک منطقه مشترک عملیاتی تبدیل کرده بودند.

بازپس گیری یبرود و قطع ارتباط میان دو سوی مرز، وضعیت را برای تروریست های متمرکز در عرسال لبنان هم سخت کرده و بزودی ارتش لبنان خواهد توانست آن شهر را آزاد کند.

عملیات آزاد سازی یبرود در سوریه، به منزله پیروزی بزرگ ارتش سوریه است و معادلات را در صحنه نبرد در این کشور به هم خواهد زد.

این درحالی است که مذاکرات ژنو 2 همانگونه که پیش بینی می شد، نتایج قابل ملاحظه ای نداشته است.

 زمزمه های پشت درهای بسته

اگر چه حامیان گروههای تروریستی در سوریه ، عراق و لبنان رسما به شکست طرح ها و برنامه هایشان چه در حوزه های سیاسی و چه نظامی، اعتراف نمی کنند، اما منابع خبری در منطقه، از پشت درهای بسته گزارش می دهند که جمع بندی آنان نیز شکست خط تکفیر و تروریسم در مقابل خط مقاومت است.

از جمله این گزارشها، مربوط به جلسه ای میان فواد سنیوره نخست وزیر پیشین لبنان با یک مقام برجسته عربستانی است که در آن، طرف سعودی گفته که ریاض دیگر از گروههای سلفی تندرو در اردوگاههای فلسطینی در لبنان حمایت نخواهد کرد و گروههای تندرو باید به اعتدال در فعالیت هایشان تن دهند.

همچنین شنیده می شود، کارشناسان منطقه اعتقاد دارند عربستان و گروه 14 مارس به این واقعیت رسیده اند که ارتش سوریه در جنگ پیروز است و دیگر نمی توان در بحث تشکیل دولت در لبنان از برگه سوریه و مخالفان اسد استفاده کرد.

یک گزارش دیگر نیز حاکی از آن است که آمریکایی ها در جلسه ای در اردن ، اقرار کرده اند که اسد و ارتش سوریه پیروز میدان جنگ در مقابل تروریست هاست و باید واقعیت حضور او را در صحنه سوریه بپذیرند.

یکی دیگر از شنیده ها نیز حاکی است که روس ها به طرف های غربی خود تاکید کرده اند که به توافقی بدون اسد تن نداده و او در انتخابات آینده باید شرکت داشته باشد.

نگرانی از گسترش تروریسم و افراط گری در جهان

نکته ای که به همه احتمالات درباره شکست خط تروریسم و تکفیر در منطقه رنگ واقعیت می بخشد، نگرانی روزافزون بین المللی از گسترش تروریسم در جهان است که امیدواری ها به قطع کمک های دست و دل بازانه به گروههای افراطی را افزایش داده است.

عملیات انتحاری یک تبعه انگلیسی که ابوسلیمان البریتانیایی معرفی شده، تاثیر زیادی در نگاه غربی ها به بحران سوریه و منطقه خاورمیانه داشته و گویا چشمان آنان را باز کرده است.

روزنامه السفیر لبنان همین امروز به نقل از یک منبع در اداره مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا برای اولین بار اعلام کرده که این اتحادیه نگران بازگشت تروریست ها از سوریه به کشورهایشان در اروپا هستند.

مصری ها هم برغم آنکه حاکمان این روزهای آن در مقابل اخوان المسلمین، از حمایت های ریاض برخوردارند، گرفتار گروههای سلفی در صحرای سینا شده اند. مقامات این کشور اخیرا به اروپایی ها هشدار داده اند که خطر انتقال تروریسم جاری در خاورمیانه ، از منطقه به کشورهای اروپایی بسیار زیاد است.

 تحرکات اخیر سعودی ها

بسیاری از تحلیلگران از همان ابتدایی که ملک عبدالله قانون برخورد با اتباع سعودی را که در سوریه می جنگند، اعلام کرد، به این جمع بندی رسیدند که ریاض در صدد تغییر جهت و سوگیری های منطقه ای اش می باشد.

دیروز نیز اعلام شد که سفیر عربستان در بیروت گفته که طرحی وجود دارد که براساس آن جنگجویانی که داوطلبانه بازگردند، مورد عفو قرار می گیرند و در غیر این صورت مشمول مجازات خواهند بود.

به این موضوع مرخصی طولانی مدت استعلاجی آقای بندر بن سلطان مسوول پرونده خاورمیانه ای ریاض در سالهای اخیر را اضافه کنید که اگر به او میدان داده شود، به اعتقاد کارشناسان، تمام خاورمیانه را به آتش خواهد کشید.

رد او را در تمام حوادث این سالهای خاورمیانه می بینید؛ هنگامی که گروههای تروریستی در سوریه را بی پروا برای خونریزی تشویق می کند و آنگاه که روسها را بخاطر حمایت از بشار اسد تهدید می کند.

همچنین، زمزمه های برکناری سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان که به بال دیگر پرنده تندروی و افراط در ریاض شناخته می شود، نشان از شکست طرح ها و سیاست های تهاجمی آل سعود دارد.

سفر اوباما به ریاض

درباره سفر آتی اوباما به ریاض که قرار است در همین روزهای حساس خاورمیانه انجام شود، تحلیل های زیادی وجود دارد. شاید مهمترین دلیل رسمی این سفر را بتوان دلجویی واشنگتن از پادشاه عربستان بخاطر آن بخش از سیاست های خاورمیانه ای آمریکا دانست که ریاض را عصبانی کرده است.

سعودی ها ، همچنان از انصراف آمریکایی ها از عملیات نظامی در سوریه و نیز حرکت در مسیر حل مساله هسته ای ایران و حتی تماس تلفنی روحانی و اوباما، عصبانی هستند. آنها این تغییر رویکرد ناگهانی واشنگتن را به معنای هدر رفتن همه سرمایه گذاری های سه چهار ساله خود در منطقه می دانند؛ تمام هزینه هایی که از بیروت تا بغداد پرداخته اند!

با این همه ، تحلیل های دیگری هم وجود دارد که شاید مهمترین آن آماده کردن سران سعودی برای تحولات آتی در منطقه باشد.

آینده منطقه آنگونه که ریاض و دوحه می خواستند، رقم نخواهد خورد؛ این واقعیتی است که شاید اوباما قصد داشته باشد در این سفر همپیمان قدیمی اش را در این خصوص اقناع کند.

درباره این حقیقت که نمی توان خط مقاومت را با طرح ها و سیاست های فعلی به شکست کشید و نتیجه عملکرد آنان منجر خواهد شد به گسترش و نفوذ تروریسم در سایر نقاط جهان!

شاید اوباما در این دیدار تلاش کند، به همپیمان قدیمی اش تفهیم کند که عملکرد سه ساله آنان در سوریه، عراق و لبنان چه چهره زشتی از آنان در جهان ایجاد کرده است و او و سایر حامیان قدیمی دیگر قادر به دفاع از عملکردهای آنان نیستند.

در این خصوص، برداشت ها و تحلیل های دیگری هم وجود دارد؛ مثلا اینکه اوباما تلاش خواهد کرد ملک عبدالله را به کناره گیری از قدرت تشویق و ترغیب کند، بویژه آنکه ریاض برای حضور در صحنه آینده شطرنج خاورمیانه نیازمند یک بازسازی از چهره تخریب شده اش می باشد. بی شک جریان تندرو حاکم در عربستان، قادر نخواهد بود در آینده منطقه مشارکت فعال و مثبت داشته باشد.

 نسیم پیروزی

اکنون درحالی دولت و مخالفان در ژنو پشت میز مذاکرات نشسته اند که ارتش سوریه دست بالا را در نبردهای جاری دارد. حتی مخالفانی که حاضر نیستند به هیچ ابتکار صلحی تن دهند، قدرت ارتش سوریه و دولت این کشور در مدیریت بحران سه ساله را به رسمیت شناخته اند.

ادامه روند پیروزی ها در سوریه، حلقه های مرتبط در لبنان را نیز به اضمحلال خواهد کشید، بویژه آنکه این گروهها پایگاه اجتماعی قابل اعتنایی هم در این کشور ندارند.

شواهد نشان می دهد که نسیم پیروزی خط مقاومت که 35 ماهی است بصورت علنی درگیر جنگ شده، وزیدن گرفته است. باید منتظر خبرهای خوب در روزهای آینده بود؛ خبرهایی که حکایت از شکست تروریسم در خاورمیانه دارد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار