رزمندگان اسلام مآیوس نمی شوند/ خروج رکود از جبهه ها

عراقی ها قبل از آغاز عملیات قادر نسبت به تحرکات نیروهای اسلام حساس شده و حدود 8 تیپ را به منطقه آورده و شروع به بمباران مناطق حساس نمودند. همچنین توسط نیروهای بومی منطقه، برخی از مناطق مهم و معابر را کمین گذاری کردند.
کد خبر: ۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹ - 15July 2013

رزمندگان اسلام مآیوس نمی شوند/ خروج رکود از جبهه ها

خبرگزاری دفاع مقدس: عملیات قادر در تاریخ 24 تیر ماه سال 1364، با رمز "یا صاحب الزمان عج"، حدود ساعت 2 بامداد در جبهه شمالی و غرب در منطقه کوهستانی سیدکان و چومان مصطفی به صورت گسترده به اجرا درآمد. هدف از انجام عملیات در غرب، تسلط بر شهر "سیدکان" استان "اربیل" عراق و آزادسازی بلندیهای منطقه سیدکان بود.

عملیات قادر، در خاک دشمن و در نوار مرزی سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار داشت. سیدکان از سالیان قبل محل فعالیت نیروهای مخالف رژیم بعثی محسوب می شد.

سپاه با انجام این عملیات و واگذاری نیرو به ارتش مخالف بود؛ اما با دستور فرماندهان جنگ نیروهای مورد نیاز را به ارتش اسلام واگذار کرد. نیروهای ارتش اولین عملیات مستقل خود را بعد از انجام عملیات بدر و اجرایی نشدن عملیات کمیل می توانستند طرح ریزی و اجرا نمایند و فرماندهی عملیات را سپهبد «حسن آبشناسان» فرمانده تیپ 23 نوهد ( نیروهای تکاور ویژه هوابرد ارتش ایران) بر عهده داشت.

عراقی ها قبل از آغاز عملیات قادر، نسبت به تحرکات نیروهای ایرانی حساس شده و حدود 8 تیپ از نیروهای خود را به منطقه آورده و شروع به بمباران مناطق حساس نمودند. همچنین توسط نیروهای بومی منطقه، برخی از مناطق مهم و معابر کمین گذاری شده بود. نیروهای اسلام نتوانستند ارتفاعات "سرهویز" و "سربله" در سیدکان عراق را  تصرف نمایند، اما این عملیات با حضور چشمگیر نیروهای مردمی انجام شد و ضربه سنگینی را به دشمن بعثی وارد کرد.

در طرح عملیات قادر مأموریت، تحکیم و تثبیت مواضع و نیز اجرای آتش های پشتیبانی، بر عهده ارتش قرار داده شد و شکستن خطوط اول و هجوم به مواضع نیروهای عراقی و تصرف منطقه عملیات را به یگان های سپاه واگذار کردند.

در مرحله اول عملیات، نیروهای سپاه توانستند ارتفاعات "قله سنگی"  در شمال خرم آباد را به تصرف در آورده و مقر فرماندهی یک تیپ از عراق را در سربله تصرف نمایند. 

تغییر طرح عملیات ارتش در "ارتفاعات سراسپندار کردستان عراق" از تهاجمی به ایذایی و اهمیت ندادن به تقسیم توانایی های دشمن و همچنین ضعف آتش توپخانه صحرایی و فقدان پدافند هوایی از عوامل اصلی ناکامی این عملیات بود.

در مجموع برنامه ریزی و طرح ریزی برای عملیات قادر اشتباه و منطقه سیدکان هدف خوبی برای تداوم جنگ نبود. عملیات در این منطقه بیشتر به نفع کردهای بارزانی بود.

دستیابی به پایگاههای منطقهای و تصرف ارتفاعات "باشکین"، "سراسپندار"، "بربزین روستا" و "حصاردوست"، به عنوان بخشی از خاک عراق و نزدیک شدن به راههای اصلی و خطوط مواصلاتی دشمن از نتایج این عملیات بود.

نیروهای اسلام در عملیات قادر 4 دستگاه تانک، 3 فروند هواپیما، سه عراده توپ و 67 دستگاه خودرو به همراه تعداد از پایگاه ها و زاغه های مهمات را به غنیمت گرفتند.

 خلاصه گزارش عملیات:

نام عملیات: قادر (سه مرحله پیوسته)
زمان اجرا: 24/4/1364
مدت اجرا: 2 ماه
تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر): 1020
رمز عملیات: یا صاحب الزمان (عج)
مکان اجرا: غرب شهر اشنویه ایران ـ شمالیترین نقطه از خط جنگ
ارگانهای عملکننده: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران
اهداف عملیات: آزادسازی بلندیهای منطقه معروف به کلاشین

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار