وال‌استریت‌ ژورنال خبر داد

عربستان مخالفان سوری را به «موشک‌های ضدهوایی» مجهز می‌کند

دیپلمات‌های غربی و عربی می‌گویند عربستان قصد دارد به زودی مخالفان سوری را به سامانه‌های ضدهوایی و ضدتانک قابل حمله مجهز کند.
کد خبر: ۱۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷ - 15February 2014

عربستان مخالفان سوری را به «موشک‌های ضدهوایی» مجهز می‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، از تصمیم عربستان برای افزایش کمکها به مخالفان سوری خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دیپلماتهای غربی و عربی میگویند ریاض که از ثمربخشی مذاکرات صلح سوریه ناامید شده، قصد دارد مخالفان را به تسلیحاتی پیچیدهتر از جمله دوشپرتابهای قادر به هدف قرار دادن جنگندهها، تجهیز کند.

یک دیپلمات عرب و چند چهره مخالفان سوری میگویند عربستان به آنها پیشنهاد ارسال سامانههای دفاع هوایی قابلحمل ساخت چین موسوم به «منپد» و موشکهای «کونکورس» ضدتانک هدایتپذیر روسی را داده است.

یکی دیگر از مخالفان سوری هم گفته است که آمریکا نیز هرچند با کمک تسلیحاتی مخالف است، اما با افزایش کمکهای مالی تلاش میکند تا مخالفان را تقویت کند. به گفته وی، واشنگتن میلیونها دلار برای افزایش دستمزدهای جنگجویان فعال در سوریه هزینه کرده است.

به نوشته والاستریتژورنال آمریکا که پیش از این هم از بیم اینکه این تسلیحات در اختیار گروههای تندرو قرار گیرد، با ارسال آنها مخالفت کرده بود، هنوز هم بر موضع خود پافشاری میکند. با این حال این بار عربستان قصد دارد تصمیم خود را عملی کند. منابع مخالفان میگویند هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این سامانهها به سوریه ارسال شود، اما به آنها گفته شده که میزان این کمکها قابل توجه و چشمگیر است. همچنین گفته میشود که این تسلیحات به انبارهایی در ترکیه و اردن منتقل شده و به زودی به مخالفان تحویل داده میشود. عربستان امیدوار است با تجهیز بیشتر مخالفان، موازنه قوا در میدان نبرد سوریه را به نفع مخالفان تغییر دهد.

یک دیپلمات غربی آشنا با طرحهای عربستان به والاستریتژورنال گفته است: «چیزهای جدید به زودی میرسند.»

سران مخالفان سوری میگویند پیشنهاد ارسال تسلیحات پیشرفتهتر به سوریه را در دیداری که روز ۳۰ ژانویه در اردن با مأموران اطلاعاتی آمریکا و عربستان داشتهاند، از جانب کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس دریافت کردهاند.

بنا بر این گزارش، نمایندگان آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در آن نشست از خودداری دولت سوریه از بحث در مورد برکناری «بشار اسد» ابراز ناخرسندی کرده و گفتهاند برای رسیدن به یک راهکار سیاسی لازم است تا فشارهای نظامی بر نظام سوریه افزایش یابد.

یک دیپلمات غربی گفته است که این کمکها از طریق اردن در مرزهای جنوبی و از جانب ترکیه در مرزهای شمالی سوریه توزیع میشوند. این تسلیحات قرار است به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی است، تحویل داده شود.

مخالفان همچنین گفتهاند که پیشبینی میشود این تجهیزات بیش از همه به تقویت جبهه جنوبی آنها منجر شود، چراکه در این مناطق میزان اتحاد آنها بیشتر از جبهه شمالی است. این جبهه تحت فرماندهی «بشار الزوعبی» بوده و به طور مستقیم با «اتاق عملیات» مستقر در شهر امان اردن در ارتباط است.

در این اتاق عملیات مقامات اطلاعاتی یازده کشور غربی و عربی موسوم به «دوستان سوریه» از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس و عربستان حضور دارند. هدف جبهه جنوبی مخالفان تسخیر بخشهای جنوبی حومه دمشق اعلام شده است.

یک دستیار رهبر مخالفان سوری که در نشست روز ۳۰ ژانویه امان حضور داشته، گفته است: «سعودیها و اماراتیها در همان نشست گفتند که اولویت آنها شکست حصر تمام مناطق جنوبی حومه دمشق است... هر وقت به این دستاور برسیم، آنگاه فشار سیاسی بر اسد بیشتر شده و او مجبور میشود به خواستههای بینالمللی گوش دهد.»

سران جبهه جنوبی مخالفان اعلام کردهاند که در دیداری که با مقامات اطلاعاتی غربی و عربی داشتهاند، حقوق جنگجویان و همچنین آذوقه و چادرهای نظامی دریافت کردهاند. مخالفان میگویند آمریکا برای تامین دستمزد جنگجویان جبهه جنوب ۳ میلیون دلار هزینه کرده و این مبلغ به صورت نقدی اواخر سال قبل از مرز اردن به آنها تحویل داده شده است.

مخالفان سوری همچنین از کنگره آمریکا درخواست کمک بیشتر کردهاند. مشاوران کنگره تائید کردهاند که هفته آینده نشستهایی با حضور سران مخالفان برگزار میشود تا بحث تصویب کمکهای بیشتر به آنها مورد بررسی قرار گیرد. به نوشته والاستریتژورنال، اعضای کنگره همچنان نسبت به افزایش کمکها به مخالفان با هم اختلاف دارند، برخی افزایش حمایتها را خواستارند و در مقابل گروهی دیگر با آن مخالف هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار