انتقاد آمریکا از مواضع لاوروف در مورد مذاکرات ژنو ۲

روسیه برخلاف سایر کشورها بر سوریه فشار وارد نمی‌کند

معاون وزیر خارجه سوریه در حالی اعلام کرد روسیه برخلاف سایر کشورها بر مقامات دمشق فشاری وارد نکرده و رایزنی‌های دوجانبه برای یافتن راه‌حل بحران ادامه خواهد داشت که وزارت خارجه آمریکا خواستار اعمال فشار مسکو بر دمشق شده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳ - 15February 2014

روسیه برخلاف سایر کشورها بر سوریه فشار وارد نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، «فیصل مقداد» معاون اول وزیر امور خارجه سوریه روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد که روسیه مانند سایر کشورها بر مقامات دمشق فشار وارد نمیکند و رایزنیهای دوجانبه با این کشور در خصوص یافتن راه حلی برای برون رفت از بحران در سوریه همچنان ادامه خواهد داشت.

این دیپلمات سوری گفت: دولت روسیه برخلاف سایر کشورها بر سوریه فشار وارد نمیکند. ما همواره با دوستان روسی خود در تماس بوده و در خصوص مسائلی مانند دستور کار مذاکرات ژنو و یا اقداماتی که برای موفقیت این مذاکرات لازم است، با آنها مواضع مشترکی داریم.

معاون وزیر خارجه سوریه در عین حال اعلام کرد که متاسفانه دور دوم مذاکرات ژنو هم به خاطر مواضع غیرمنطقی مخالفان، بدون نتیجه پایان گرفت.

مقداد در عین حال تاکید کرد که با این وجود دولت سوریه قصد دارد به مذاکرات در چارچوب «ژنو۲» تا رسیدن به توافق ادامه خواهد داد.

اظهارات این مقام سوری در حالی است که «ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که مقامات مسکو باید اعمال فشار بیشتری بر دولت سوریه وارد کنند.

وی گفت: ما دائما از روسها میخواهیم که بر رژیم بشار اسد فشار بیشتری وارد کنند، برای اینکه آنها چنین نفوذی بر دمشق دارند. مسلما روسیه میتواند فشار بیشتری بر آنها وارد کند، در حالی که این کشور تاکنون از این کار خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین از اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مورد مذاکرات ژنو۲ انتقاد کرده و گفت: این اظهارات که مذاکرات ژنو نباید در مورد تشکیل دولت انتقالی در سوریه صحبت کند، تا حدودی گیج کننده است. برای اینکه روسیه در این مذاکرات شرکت داشته و با اصول توافقات ژنو هم موافقت کرده است. تشکیل دولت انتقالی هدف ما از این مذاکرات است.

لاوروف پیش از این این از مواضع مخالفان سوری که فقط یک مسئله را در جریان مذاکرات ژنو۲ دنبال میکنند، انتقاد کرده بود. به گفته وی، مخالفان سوری بجای اینکه ابتدا ویژگیهای مربوط به اصلاحات در کشور مورد بررسی قرار بگیرد، فقط در مورد تشکیل دولت انتقالی حرف میزنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار