به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب "امام خمینی و مهار فتنه بنی صدر و منافقین" منتشر شد

زندگی سیاسی بنی‌صدر از آن روزی که به عنوان معتمد مردم مسلمان ایران در چهره‌ای منافقانه در اوج قدرت قرار گرفت تا آنجایی که به عنوان چهره‌ای مطرود از کشور گریخت، می‌تواند درس‌های فراوانی دربر داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳ - 16February 2014

کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب «امام خمینی و مهار فتنه بنی صدر و منافقین» تألیف فاطمه نظری از سوی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.

امام خمینی(ره) بزرگ مرد عصر حاضر، علاوه بر اینکه تئوری «انقلاب اسلامی» را تبیین نمود، برای اولین بار پس از حکومت پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) حکومتی اسلامی با تکیه بر آرای مردم مسلمان ایجاد کرد. تدبیر، رهبری و هدایت امام خمینی علاوه بر مرحلهٔ انقلاب و فروپاشی رژیم پیشین، در مرحلهٔ ایجاد یک نظام جدید سیاسی نیز بسیار فوقالعاده ظاهر گردید.

مدیریت ایشان پس از استقرار نظام سیاسی اسلامی نیز مخصوصاً در مهار فتنهها و بحرانهای متعدد سیاسی و امنیتی و نظامی به سان یک رهبر طراز اول و بسیار مجرب به اثبات رسید و همهٔ فتنهگران را ناکام گذاشت. یکی از مدیریتهای مثال زدنی امام خمینی، نحوهٔ برخورد او با فتنهٔ نفاق و بنیصدر است.

مهار این بحران از سوی حضرت امام، با صبر انقلابی در مواجهه با بنیصدر و سرسختی و مقاومت در قبال گروههای منافقِ فتنهگر، مدلی از مدیریت اسلامی به جامعه عرضه کرد و توانست کشور انقلابی را از بحرانی پیچیده نجات داده، آن را به سوی استقرار و ثبات سوق دهد.

سرگذشت اولین ریاست جمهوری اسلامی ایران یکی از نکتههای عبرتآموز تاریخ معاصر است. زندگی سیاسی بنیصدر از آن روزی که به عنوان معتمد مردم مسلمان ایران در چهرهای منافقانه در اوج قدرت قرار گرفت تا آنجایی که به عنوان چهرهای مطرود از کشور گریخت، میتواند درسهای فراوانی دربر داشته باشد.

کتاب حاضر در پنج فصل سازماندهی شده است. فصل اول به مفهوم فتنه، ویژگیها و عوامل پیدایش آن در جامعه و همچنین جریان نفاق و سیر شکلگیری آن در تاریخ اسلام، اختصاص دارد. در فصل دوم با توجه به نقش محوری منافقین و بنیصدر در شکلگیری جریان نفاق در سالهای ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰، ابتدا به معرفی آنها و سپس به علل پیدایش جریان نفاق پس از انقلاب اسلامی و شیوههایی که منافقان برای کسب مشروعیت و مقبولیت در نظام جمهوری اسلامی اتخاذ کردند، پرداختهشده است.

فصل سوم به روند تکوین اتحاد میان منافقین و بنی صدر اختصاص یافته است. در این فصل مواضع بنیصدر و منافقین نسبت به یکدیگر و رویدادهایی که پس از انقلاب به جریان این اتحاد کمک کرد، مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم نقش امام خمینی در مهار فتنهٔ نفاق و مواضع ایشان در برخورد با این جریان، ارزیابی شده است. در فصل پنجم سرنوشت فتنهٔ نفاق و اقداماتی که سران فتنه پس از شکست در برنامههای خود در پیش گرفتند، بررسی شده است.

کتاب با نتیجهگیری، اسناد و تصاویر مرتبط با موضوع کتاب خاتمه یافته است.

این اثر در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و ۳۲۰صفحه در بهمن ماه سال جاری روانه بازار نشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار