شكست دشمن ايستادگى گيلان غرب

کد خبر: ۱۱۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۲:۵۴ - 29April 2008
به گزارش خبرنگار فارس، «زيبا اشراقي» همسر «امين پور» گفت:‌ كلام تمامي حضار در اين جلسه و كليه دوستان به من آرامش داد و تحمل اين داغ را براي من اندكي سهل نمود. ديدن دوستان قيصر به من آرامش مي‌دهد همانطور كه خود قيصر هم مي‌توانست به من آرامش دهد.
همزمان با اين مراسم نمايشگاه عكس «حرف آخر عشق» كه عكس هاي زنده ياد «قيصر امين پور» است در گالري «اتفاق» حوزه هنري استان تهران گشايش يافت، كه اين نمايشگاه تا 18 دي ماه برپا خواهد بود.
«رضا سيد حسيني» مترجم و پژوهشگر در مراسم شب «قيصر امين پور» كه به همت حوزه هنري استان تهران عصر امروز برگزار شد افزود: من تصميم گرفتم جواب اين سوال را از اشعار قيصر بپرسم و دو شعر را يافتم كه تمامي پرسش‌ هاي مرا پاسخ داده است يكي شعر «رفتار من عادي است» و ديگري شعر «اين بوي غربت است كه مي‌آيد».
اين مترجم ادامه داد: در تمامي جلساتي كه براي قيصر برگزار شده، همواره عنوان كردم كه نمي‌توانم در باره قيصر حرفي بزنم.
اما وقتي به ماهيت اين جلسات كثير انديشيدم فهميدم كه قيصر فرقي با ديگران داشته كه تا اين حد مورد اقبال عمومي قرار گرفته است و تنها به اين نتيجه رسيدم كه مردم كاملا آگاهانه با پيرامون خود ارتباط برقرار مي‌كنند و اطراف خود را مي‌شناسند و رويكرد گسترده مردم به قيصر خود گواه اين مدعاست.
 
 Image

«افشين علاء» شاعر، كه خود وظيفه اجراي اين برنامه را برعهده داشت،‌گفت: قيصر از جمله افرادي بود كه مرگ را بسيار حقير كرد و سال‌ها با درد‌ها دست و پنجه نرم كرد بدون آنكه دم بزند.
وي افزود: هنگام مرگش شاهد بوديم كه علاوه بر جامعه فرهنگي مردم عام هم عزادار اين شاعر شدند و اين نشان از اقبال عمومي اين شاعر دارد.
«علاء» با استاد خواندن «قيصر» در قبال خودش گفت: آدم در برابر قيصر تنها مشق شعر نمي‌كرد بلكه مشق زندگي مي‌كرد،‌ قيصر درس زندگي و شعر زندگي را به تمامي شاگردانش مي‌آموخت.
«بيوك ملكي»، شاعر و روزنامه‌نگار در مراسم «شب قيصر امين‌پور» كه عصر امروز به همت حوزه هنري استان تهران برگزار شد خاطرنشان كرد: تاكنون در مورد شعرهاي نوجوان قيصر حرف چنداني زده نشده و به بيان ديگر حق مطلب ادا نشده است. به نظر من نيماي شعر كودك «كيانوش» و نيماي شعر نوجوان «قيصر امين‌پور» است.
وي ادامه داد: اولين كتاب امين‌پور در حوزه شعر نوجوان كتاب «ظهر روز دهم» است كه در سال 65 به چاپ رسيد كه در نوع خود منحصربه‌فردترين است و با اين كتاب «قيصر» ثابت كرد كه چقدر مخاطب نوجوان را خوب مي‌شناسد.
اين شاعر كودك همچنين اظهار داشت: دفاتر ديگر شعر نوجوان قيصر چون «به قول پرستو» و «مثل چشمه،مثل رود» از مهمترين و تأثيرگذارترين كتاب هاي شعر در حيطه نوجوانان بوده و هست.
«نجمه شبيري» مديرگروه زبان و ادبيات اسپانيايي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين مراسم گفت: من قصد دارم اشعار قيصر را براي مخاطبان اسپانيايي زبان ترجمه كنم تا آن‌ها هم از اشعار زيباي اين شاعر توانا لذت ببرند. 
«علي موسوي گرمارودي» شاعر، مترجم و استاد دانشگاه در مراسم «شب قيصر امين‌پور» كه عصر امروز به همت حوزه هنري استان تهران برگزار شد تصريح كرد: در هندسه بيروني اشعار «قيصر» در زبان و بيان و به‌طور كلي‌تر در فرم و صورت «امين‌پور» با اعتماد به‌نفس كامل و بدون آنكه دچار تزلزل در فرم شود زبان اصلي‌اش را انتخاب كرده و پيش آمده است.
وي افزود: زيبايي اشعار «قيصر امين‌پور» را مي‌توان مديون شناخت او بر جادوگريهاي زبان بخصوص تسلط و استادي او بر زبان فارسي دانست، به‌طوريكه مخاطب هنگام خواندن اشعار او همواره لذت «كشف» را حس مي‌كند.
اين پژوهشگر گفت: «قيصر» در قالب سنتي غزل نگاهي نو انداخته و با رويكردي نزديك به زبان محاوره‌اي و اشاره به مظاهر ملموس زندگي امروز شعر خود را به اوج رسانده است.
«حميد سبزواري»،شاعر نيز در اين مراسم گفت: در دوران جنگ به دزفول رفتيم و در مراسمي كه براي شهداي دزفول برگزار شده بود شركت كرده و شعر خوانديم و در آن ميانه جواني نزديك من آمد و گفت من هم شعري دارم كه مي‌خواهم بخوانم اما مجري برنامه‌ اجازه نمي‌دهد. وقتي شعر را با سن‌اش قياس كردم ديدم شعر از روي دانش و برداشت كافي سروده شده و به مجري گفتم كه بگذارد اين جوان شعر را بخواند و اين سرآغاز آشنايي من با «قيصر امين‌پور» بود.
وي سپس به خوانش شعري با مطلع «برشو اي مهر و آرزوي دلم/ خنده زن اين سحر به روي دلم» كه در رساي قيصر سروده بود، پرداخت. 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار