روزنامه آمريكايي: نصرالله از بزرگترين اسرارحزب الله است

کد خبر: ۱۱۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۴ - 24July 2008
در طرف مقابل، اتباع اسرائيل سخنان سيد حسن نصرالله را به خاطر اطمينان از صحت و سقم آن،دنبال مي كردند و آن را با سانسوري كه مقامات اسرائيلي در طول جنگ بر اخباراعمال مي كردند مقايسه مي نمودند.در اهميت تاثير سخنان سيد حسن نصرالله همين بس كه سران صهيونيستي و رسانه‌هاي غربي بخش وسيعي از برنامه هاي خود را در طول جنگ به تحليل و بررسي شخصيت دبيركل حزب الله لبنان و نمادي كه از وي در جهان عرب و اسلام ساخته شده بود، اختصاص دادند.
بخش هاي اطلاعاتي صهيونيستي حركات دست سيد حسن نصرالله و ابعاد رواني آن را با دقت مورد بررسي قرار دادند.
" آيا پنهان شدن در زير زمين بر روحيه او تاثير مي‌گذارد؟ آيا از جان خود مي ترسد يا اينكه به ايمان خود بر پيروزي ثابت قدم است؟براي بعد از جنگ چه برنامه اي دارد؟" اين ها سوال‌هايي است كه روزنامه اسرائيلي "يديعوت آحارونوت" در تحقيقي تحت عنوان "كارشناساني كه بر روي نصرالله تاثير مي‌گذارند" مطرح كرده است.
يك كادر پانزده نفره از تحليلگران اطلاعاتي، شرق شناسان وروانشناسان به تحليل و بررسي شخصيت نصرالله و ويژگي‌هاي جديد اين شخصيت پرداختند . اين تيم كارشناسي در مسير پژوهش هاي خود سلسله اطلاعاتي در زمينه هاي مختلف از جمله ابعاد رواني و شكل حركات دست و حالات صورت وي را گرد آوري نمودند.
به نوشته روزنامه "يديعوت آحارونوت"، اين پژوهشگران همچنين به مقايسه بين ظاهر شدن سيد حسن نصرالله در ميان مردم كه اندكي پس از به اسارت گرفته شدن دو نظامي اسرائيلي صورت گرفت و ساير سخنراني‌هاي وي در طول جنگ پرداختند.
نكته دومي كه از سخنان نصرالله در طول جنگ استنتاج شد تاييد همان سخني است كه وي مدتي پس از جنگ بيان كرد. او در مصاحبه با شبكه لبناني" نيو تي وي" گفت: اگر فرض مي كرديم كه به دليل اين دو اسير جنگي با چنين ابعادي آغاز مي‌شود، دو نظامي اسرائيلي را اسير نمي كرديم" تيم تخصصي شناخت شخصيت نصرالله مي گويد: هرچقدرهم كه كه جنگ طولاني‌تر مي‌شد نصرالله تاكيد مي كرد: اين چيزي نبود كه براي آن برنامه‌ريزي كرده بوديم".
در اين زمينه يكي از كارشناسان اسرائيلي مي گويد:" از زمان سخنراني اول، نصرالله از مذاكرات، معامله، تبادل اسرا سخن گفته است. نصرالله خود را براي يك حمله،ربايش، مذاكرات طولاني و فرسايشي و معامله آماده كرده است."
كارشناسان روانشناس اسرائيلي در بررسي و تحقيقات خود موارد ديگري را نيز استنتاج كرده‌اند كه به اين قرار است:
_نصرالله به شكل فوق العاده اي آدم بسيار فهميده‌اي است.
_نصرالله هرگز از مرگ نمي هراسد.
_ نصرالله بر اين باور است كه آينده اي نيز در پيش است ولي بايد در مقابل چالشي كه فرا روي وي قرار گرفته، فوري مقابله كند.
_ نصرالله خود را براي زندگي زيرزميني طويل آماده نكرده است.
شايان ذكر است كه يكي از اعضاي تيم بررسي و تحليل شخصيت سيد حسن نصرالله اشاره كرد كه فرق بين چگونگي تحليل در آژانس اطلاعاتي آمريكا و روش تحليل اطلاعاتي در اسرائيل در اين است كه آمريكايي‌ها به تحليل جنبه مشخص رواني يك شخصيت ميپردازند چون تحليل‌ها محور ارزيابي‌هاست اما ما فردي بسيار پيچيده در پيش رو داريم كه داراي تصوير اطلاعاتي فراگيري است كه در آن ابعاد روانشناسي و فيزيكي، هر كدام وزن مشخصي دارند ولي تحليل اظهارات او و مقايسه بين گذشته و حال به آن وزن بيشتري مي بخشد".
همچنين "داني روبنشتاين" روزنامه نگار اسرائيلي در روزنامه يديعوت آحارونوت يك هفته قبل از اعلام آتش بس مي گويد:" سيدحسن نصرالله شخصيت بزرگي است. فلسطينيان و مردم عرب به او چشم دوخته اند كه از عبدالناصر رئيس جمهور مصر در زمان خود نيز بالاتر و برتر است.عبدالناصر در جنگ سال 67 توانست 6 روز دوام بياورد و استقامت كند ولي سيدحسن نصرالله يك سوم اهالي اسرائيل را چهار هفته در پناهگاه حبس كرد."
از سوي ديگر مطبوعات انگليس نيز بر شخصيت سيدحسن نصرالله متمركز شده و روزنامه "اينديپندنت" در دوم اوت سال 2006 ، نصرالله را نمادي از مقاومت بر ضد اسرائيل در سراسرجهان اسلام خواند.
مطبوعات انگليس به مراحل مختلفي كه اين شخصيت جادويي گذرانده و آميزه‌اي از ميهن دوستي و تدين است ، پرداختند و روزنامه انديپندنت نوشت:" اقدام اسرائيل در حمله به لبنان ، نصرالله را از يك رهبرشيعه در لبنان به رهبري كه از تمامي تلاش‌هاي اسرائيل براي كشتنش نجات يافت، تبديل كرد . اسرائيل نتوانست حزب وي را ريشه كن كند و به قهرماني در سراسر جهان عربي بدل گشت."
در همين ارتباط، روزنامه انگليسي"تايمز" نوشت: "سيد حسن نصرالله مرد لحظه‌هاست كه ستاره بخت و خوش شانسي وي بر ويرانه‌هاي ساختمانهايي كه بمب‌هاي اسرائيلي آن ها را ويران نمودند، درخشيد."
روزنامه انگليسي "ديلي‌تلگراف" نيز در بيست و نهم ماه اوت گذشته در كنار عكسي بزرگ از دبيركل حزب الله لبنان، گزارشي تحت اين عنوان منتشر كرد:" ستاره خوش اقبالي نصرالله بر تمامي گروه هاي لبناني تابيد." اين روزنامه نوشت:" نصرالله يكي ازرهبران شگفتي ساز در خاورميانه است" و از سخنان وي در يك مصاحبه تلويزيوني با تلويزيون جديد "لائيك‌ها" كه گفته بود اگراين حزب احتمال كمي براي مقابله با چنين جنگي را مي داد هرگز دو سرباز اسرائيلي را به اسارت نمي گرفت، و حق ارتش لبنان در خلع سلاح هر شخصي كه با آن در جنوب برخورد كند يا اينكه وي و طرف اسرائيلي هيچ قصدي براي وارد شدن به جنگي ديگر را ندارند، تعجب برانگيز خواند.
اين روزنامه رويكردهاي لبناني‌ها را كه به اين مصاحبه گوش دادند ، منتشر كرد و يكي از آنها گفت:" مردم او را راستگو مي دانند و بر خلاف تمامي سياستمداران ديگر، وي فردي راستگو است و دروغ نمي گويد."
اما روزنامه "اينديپندنت" مصاحبه نصرالله با "مريم البسام" مدير اخبار در تلويزيون جديد را بنا به همان دلايلي كه روزنامه ديلي تلگراف ذكر كرد، غيرمعمولي دانست.
روزنامه‌هاي انگليس به جايگاه نصرالله اندكي قبل از جنگ پرداختند و روزنامه "گاردين" در 26 اوت در اين رابطه نوشت: "عكس نصرالله در خيابانهاي رام الله پخش مي شود. زيرا كه اوبه آنچه مي گويد ،عمل مي ‌كند و اين امري است كه در بين رهبران عرب مرسوم ومعمول نيست."
از سوي ديگر روزنامه " فاينشنال تايمز" از ديگر روزنامه‌هاي انگليسي در اين رابطه نوشت:" پشتيباني مردم عرب سني از سيد حسن نصرالله به عنوان قهرماني جديد، چهره اسامه بن لادن در خاورميانه را كمرنگ كرد."
همين روزنامه در كنار مقاله‌اي با نام" حزب الله نقشه خاورميانه را ترسيم كرد" كاريكاتوري را به چاپ رساند كه در آن دو گروه شيعه و سني ديده مي شدندكه كه ميانشان شكافي بود كه عكسي بزرگ از سيد حسن نصرالله اين شكاف را پر مي كرد .اين كاريكاتور نشان دهنده آن بود كه نصرالله با مبارزه خود بر ضد اسرائيل به دو مذهب شيعه و سني نزديك است.
در همين ارتباط ، اين روزنامه به فتاواي تكفيري‌ پرداخت كه توسط شيوخ سعودي و وهابيون صادر شده بودند و بعد از پيروزي حزب الله عليه رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه، همان ها مجبور شدند كه نظرشان را تغيير بدهند.
همچنين تحليلگران روزنامه " اكونوميست" به تبديل شده كه سيد حسن نصرالله به يك نماد پرداختند و مطرح كردند كه وي درايجاد وحدت بين شيعه و سني در خاورميانه موفق شده است، امري كه بن لادن در انجام آن ناموفق بوده. همچنين نصرالله با اين پيروزي و بعد از آن كه لبنان را به مانعي قوي در برابر نيروهاي اسرائيلي تبديل كرد ، بار ديگرآتش قيام و مبارزه اسلامي را در ميان جوانان عرب برانگيخت.
در همين رابطه "مركزآمريكايي سياست خاور نزديك" بخشي از ارزيابي‌هاي خود درباره جنگ 33 روزه را ، در كنار تصويري ازسيد حسن نصرالله به چاپ رساند كه وي را پس از آزادي بنت جبيل در سال 2000 ، در حال سخنراني در اين شهر نشان مي داد.حادثه اي كه آتش انتفاضه ملت فلسطين را شعله ور نمود و از آن پس اصطلاح "خانه عنكبوتي" در نزد حزب الله براي توصيف قدرت اسرائيل ابداع شد. اظهارات مسئولان صهيونيستي عمق نارضايتي آنان را از طرح اين واژه توسط نصرالله نشان داد و كار به جايي رسيد كه به ماشين جنگي اسرائيل تصميم گرفت براي درهم شكستن نماد اراده و قدرت حزب الله، حتما وارد اين شهرك جنوبي لبنان شود.
اين مركز واشنگتن ادامه مي دهد :" نصرالله قدرت بازدارندگي اسرائيل را هدف قرار داده است و اين امرموجب حساسيت زيادي براي اسرائيل شده است."
روزنامه آمريكايي"واشنگتن‌پست" نيز سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان را اين گونه توصيف كرده است: " به طور كلي نصرالله با عمامه و سيمايش از بزرگترين اسرارحزب الله به شمار مي رود."

*منبع:"علي شهاب"-روزنامه الاخبار
ترجمه و ويرايش:خبرگزاري فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار