اول مهرماه سالروز آغاز عمليات کمان -99 (البرز) در سال 1359

کد خبر: ۱۱۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۹ - 19February 2008
در 31 شهريور ماه سال 1359 کشور بعثي عراق حمله همه جانبه خود را به ايران آغاز کرد.

نيروي هوايي عراق:
استعداد هوايي اين کشور در شروع حمله به ايران عبارت بود از:
- 607 هواپيماي شکاري و بمب افکن
- 169 فروند انواع بالگرد
- 775 دستگاه پرتابگر موشک هاي زمين به هوا شامل:
سام 2، سام 3، سام 6 و رولند
- 713 عراده انواع توپ هاي پدافند هوايي
- 116 دستگاه رادارهاي اخطار اوليه، ارتفاع ياب و کنترل آتش
نيروي هوايي عراق به تقليد از نيروي هوايي اسرائيل که در سال 1967 در جنگ با اعراب که با يک حمله برق آسا نيروي هوايي مصر را از کار انداخته بود، در بعد از ظهر روز 31 شهريور سال 1359 به پايگاه هاي هوايي ايران حمله کرد. با اين تصور که با اين کار نيروي هوايي ايران را از کار خواهد انداخت.

حملات هوايي عراق آغاز شد
در ساعت 13:45 دقيقه با 6 فروند ميگ 23 به فرودگاه اهواز، ساعت 14:15 دقيقه با سه فروند ميگ 23 به فرودگاه تهران، ساعت 14:45 دقيقه با 4 فروند ميگ 21 به فرودگاه همدان و سه فروند ميگ به فرودگاه سنندج، هشت فروند ميگ به فرودگاه تبريز و با چند فروند هم به شهرهاي بوشهر، کرمانشاه و اسلام آباد حمله کرد ولي اين پايان کار نبود. در هنگام حمله به فرودگاه مهرآباد تهران با اعلام اسکرامبل، دو فروند فانتوم اين پايگاه اقدام به رهگيري ميگ ها مي کنند.
در جريان اين حمله جمعا 5 فروند از هواپيماهاي عراق ساقط شد که سه فروند آن توسط پدافند فرودگاه همدان، يک فروند توسط خلبانان فرودگاه تبريز و يک فروند هم در غرب تهران بود از اين مجموع يکي از خلبانان اقدام به خروج اضطراري از هواپيما مي کند که به اسارت در مي آيد و مشخص مي شود که اين شخص يک مصري مي باشد.
در پي اين تحرکات نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران بلافاصله تا بعداز ظهر دو حمله موفق به عراق انجام مي دهد (شرح اين عمليات در قسمت مربوطه موجود است) .

طراحي عمليات کمان 99 شروع مي شود

اين تازه آغاز راه بود پرسنل نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي (معاونت هاي عمليات پايگاها) با دستور فرمانده محترم نيروي هوايي سرتيپ شهيد "جواد فکوري" که شخصا در طرح اين عمليات شرکت داشت، شبانه مشغول طراحي، طرح عملياتي البرز مي شوند و طرح عمليات در واپسين دقايق شامگاه 31 شهريور 59 آماده مي شود. در همين حين کليه خدمه فني تا صبح بيدار بودند تا بمب هاي MK82/83/84، بمب هاي خوشه اي، موشک هاي ماوريک، موشک هاي حرارتي و موشک هاي راداري را بر روي جنگنده ها لود کنند.
در راستاي اجراي اين طرح، خلبانان در هر پايگاه به فرماندهي فراخوانده شدند و تا صبح بر روي برنامه پروازي، نوع ماموريت و مشخص نمودن اهدافي که بايد هدف قرا بگيرد، کار کردند. مسير رفت و برگشت، باندهاي فرعي براي فرود اضطراري، محل هاي سوخت گيري در آسمان و نقاطي که بايد از آن جا از مرز گذشت و وارد عراق شد، مشخص شد.

پايگاه هاي شرکت کننده در عمليات
قرار بر اين شد که پايگاه هاي تهران، همدان و بوشهر با يگان هاي اف 4 ( فانتوم) خود و پايگاه هاي تبريز و دزفول با يگان هاي اف 5 (تايگر) خود در اين عمليات شرکت کنند و پايگاه هاي هفتم و هشتم شکاري با يگان هاي اف 14 (تامکت) خود کار پشتيباني را برعهده بگيرند.

نام عمليات
بر اين اساس قرار شد نام عمليات کمان 99 نمادي از آتش خشم ملت ايران به سوي متجاوز و به عبارتي يعني تيري در چله کمان و رها نمودن آن تا دور دست ترين نقاط عراق و يادآور آرش کمانگير باشد. عدد99 نيز الهام گرفته از تعداد صفحات طرح عملياتي البرز بود

زمان عمليات
زمان عمليات طلوع آفتاب در سرزمين عراق انتخاب شد. اين انتخاب به اين دليل بود که خورشيد از شرق طلوع مي کند و هواپيماهاي ايراني مي بايد از شرق به غرب پرواز مي کردند. پس تيغ تيز آفتاب در چشمان پدافند زمين به هواي عراق بود و هدف گيري براي شان بسيار مشکل بود.

منطقه عمليات
منطقه عمليات نيز سرتاسر خاک عراق، تمام پايگاه هاي هوايي، پالايشگاه ها، مخازن سوخت و ديگر اهداف در حد فاصل مدار 30 درجه شمالي يعني جنوبي ترين مدار در خاک عراق تا شمالي ترين مدار آن که مدار 37 درجه شمالي را شامل مي شد.

اهداف عمليات

اهداف اين عمليات هم همان طور که گفته شد پايگاه هاي هوايي، مخازن سوخت و مهمات، پالايشگاه ها، آشيانه هواپيماها، پناهگاه هاي تعميرات و نگهداري هواپيما، باندهاي پروازي، رادارهاي هدايت کننده هواپيماهاي جنگي، برج هاي مراقبت و مراکز مخابراتي بودند.
براي يگان هايي که قصد ورود به خاک عراق را داشتند، ماموريت هاي به نام SEAD يا عمليات ضد پدافندهوايي قبل و همزمان با ورود بمب افکن ها به خاک عراق انجام شد تا رادارها و پدافندهاي مناطقي که قرار بود به آنها حمله شود، از سر راه بمب افکن ها برداشته شود. با انجام اين کار برتري کامل هوايي از آن خلبانان نيروي هوايي شد و اين باعث شد توان دشمن به ميزان قابل توجهي کاهش پيدا کند.
Image
علل انتخاب اين عمليات
علت انتخاب اين عمليات هم اين بود که نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در کردستان درگير ضد انقلاب بود و به تازگي هم از اتهام کودتاي نافرجامي رها شده بود و هيچ نيروي نظامي ديگري هم در منطقه نبود. نيروي زميني دشمن با پشتيباني هوايي به پيشروي ادامه مي داد که درصورت نبود اين پشتيباني کار براي آنها با مشکلات فراواني همراه مي شد.

قرار بر اين شد که عمليات بدين شکل آغاز شود:
در ساعت مقرر تانکر ها در محل ملاقات حضور داشته باشند و ابتدا اف 4 هاي پايگاه همدان به پرواز درآيند و بدون سوختگيري به اهداف خود حمله کنند. دو دقيقه بعد از آنها، فانتوم هاي پايگاه تهران به پرواز درآيند و با سوختگيري هوايي، به اهداف خود حمله کنند. دو دقيقه بعد فانتوم هاي پايگاه بوشهر به پرواز درآيند و آنها نيز با سوختگيري هوايي به اهداف خود حمله کنند. در همين زمان هم اف 5 هاي پايگاه هاي تبريز و دزفول به پرواز در آمده و آهداف خود را بمباران کنند و در اين زمان اف 14 ها از پايگاه هاي مربوطه به پرواز در آيند و کار پشتيباني عملياتي را از پشت مرزها به عهده بگيرند.

بزرگ ترين عمليات تاريخ نيروي هوايي
بامداد روز يکم مهر ماه سال 1359 درحالي که بيش از 10 ساعت از هجوم هواپيماهاي دشمن به ميهن عزيزمان نمي گذشت، با ابلاغ رمز "کمان 99" به پايگاه هاي هوايي، عمليات آغاز شد. پايگاه بوشهر که تا به آن روز پرواز 40 فروند فانتوم را با هم تجربه نکرده بود، آماده بود. هواپيماها برروي باند پروازي قرار گرفتند و يکي پس از ديگري در دل آسمان جاي گرفتند. بعد از سوختگيري هوايي، به سمت اهداف حرکت کردند. در آسمان بغداد به خاطر اين که اين اولين عمليات بزرگ نيروي هوايي بود، ناهماهنگي بوجود آمده بود. به شکلي که وقتي هواپيماهاي پايگاه بوشهر به آن جا رسيدند، هواپيماهاي ديگر از ارتفاع بالاتر درحال بمباران بودند که خلبانان شجاع ما با مانورهايي زيبا، خود را در امان نگاه داشته و اهداف مورد نظر را بمباران کردند.
موج دوم حملات آغاز شد. پايگاه تهران حمله اي ديگر را آغاز نمود که بر اساس آن هشت فروند فانتوم هر کدام به 6 بمب MK82، چهار بمب و موشک هاي راداري مسلح شدند و به همراه يک فروند فانتوم شناسايي به قصد بمباران پايگاه هوايي الرشيد در جنوب بغداد و فرودگاه بين المللي بغداد به پرواز در آمدند.
قبل از ورود به خاک عراق، فانتوم ها به دودسته تقسيم شدند و با کم کردن ارتفاع از مرز گذشتند و وارد خاک عراق شدند. وقتي به بغداد رسيدند، پدافند عراق که ديگر آگاه شده بود، آسمان بغداد را به گلوله گرفته بودند و دودهاي ناشي از آن کل آسمان را پوشانده بود. ولي خلبانان شجاع نيروي هوايي با رشادتي مثال زدني، به سمت اهداف خود در پايگاه الرشيد و فرودگاه بغداد شيرجه رفتند و تمامي بمب هاي خود را بر روي اهداف ريختند که در نتيجه آن باند فرودگاه، ساختمان هاي آن و ماشين آلاتي که در آن قرار داشت، تقريبا منهدم شد.

وضعيت دشمن بعد از پايان عمليات
تمامي اهداف از پيش تعيين شده در خاک عراق در هم کوبيده شد و هيچ منطقه عملياتي از قلم نيفتاد در اين عمليات:
پايگاه هاي هوايي الرشيد بغداد، کوت در استان العماره، موصل در استان نينوا، ناصريه در استان ذيقار، شعيبه در استان بصره، پايگاه هوايي کرکوک در استان کرکوک، پايگاه هاي هوايي حبانيه شامل دو پايگاه تموز و هضبه در غرب بغداد، پايگاه هوايي ام القصر، فرودگاه بين المللي بغداد و فرودگاه المثني، توسط بمب افکن هاي ايراني بمباران شد.
هر دو باند پروازي پايگاه کرکوک، پالايشگاه هاي نفت کرکوک و بصره، فرودگاه حبانيه شمالي، فرودگاه المثني، پل هاي ارتباطي تنومه و بصره و چاه هاي نفت باباگرگر و مخازن نفت موصل و تاسيسات گازي کرکوک، تنها قسمتي از خسارت هاي وارد به عراق بود
با انجام اين عمليات، نيروي هوايي عراق بيش از 55 درصد از توان خود را از دست داد و تا مدت ها پايگاه هاي هوايي آنان قادر به استفاده از تمام يا بخشي از توان خود نبودند. پايگاه هوايي الرشيد به عنوان يکي از مهم ترين پايگاه هاي هوايي عراق، تا 69 روز نتوانست عملياتي شود که اين خود شدت حملات خلبانان تيز پرواز نيروي هوايي را نشان مي داد و از سويي تمام برآوردهاي دشمن را درباره اين نيرو برهم زده بود. زيرا اطلاعات آنان حکايت از زمينگير بودن نيروي هوايي ايران داشت و براستي خلبانان شجاع ما نه تنها تمامي معادلات عراق را برهم ريخته بودند، بلکه به کشورهاي دوست و هم پيمان عراق شامل کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، فرانسه، آلمان و از همه مهم تر آمريکا، پاسخي قاطع داده بودند و آنان تازه فهميده بودند که محاسبات شان چندان دقيق هم نبوده است.

پايگاه هاي هوايي شرکت کننده و اهداف هر کدام
- 48 فروند هواپيماي جنگنده بمب افکن F5E از پايگاه هوايي تبريز به پرواز درآمدند و پايگاه هوايي موصل را در هم کوبيدند.
- 40 فروند هواپيماي جنگنده بمب افکن F5E از پايگاه هوايي دزفول به پرواز درآمدند و پايگاه هوايي ناصريه را در هم کوبيدند.
- 16 فروند هواپيماي جنگنده بمب افکن فانتوم از پايگاه همدان به پرواز درآمدند و پايگاه هوايي کوت را در هم کوبيدند.
- 12 فروند هواپيماي جنگنده بمب افکن فانتوم از پايگاه بوشهر به پرواز در آمدند و پايگاه هوايي شعيبه را در هم کوبيدند.
- 12 فروند هواپيماي جنگنده بمب افکن فانتوم از پايگاه همدان به پرواز درآمدند و پايگاه هوايي الرشيد در نزديکي بغداد را بمباران کردند.
- هواپيماي جنگنده بمب افکن فانتوم از پايگاه بوشهر به پرواز در آمدند و فرودگاه بغداد و پايگاه شمالي حبانيه را در غرب بغداد در هم کوبيدند.
براي اين عمليات جمعا 380 نفر از پرسنل نيروي هوايي با 200 فروند جنگنده بمب افکن به پرواز در آمدند که 140 هواپيما از مرز عبور کرد.
در اين روز، تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با 300 پرواز عملياتي، علاوه بر اين که اين حرکت را در کارنامه خود ثبت کردند، باعث شدند ارتش عراق در بکارگيري نيروهايش دچار مشکل شود و با از دست دادن آزادي عمل، نيروي زميني خود را بدون پشتيباني هوايي در صحنه نبرد در مناطق اشغالي ايران، به حال خود رها کند و عراق به اين باور برسد که خوزستان از خاک ايران جدا شدني نيست.

بازتاب اين عمليات

در پي انجام موفقيت آميز اين عمليات، خبرگزاري هاي خارجي پرواز خلبانان ايراني را اعجاب انگيز و مانورهوايي آنان را در بغداد و در برابر پدافند هوايي قدرتمند آن، بي نظير خواندند. رسانه هاي همگاني نيز از وحشت مردم از ادامه اين بمباران هوايي خبر دادند. آنان اذعان داشتند که خلبانان ايراني چنان مانور لابه لاي ساختمان هاي بغداد مي دادند که ما مات و حيران زده شده ايم. عکاسي آمريکايي عکسي از يکي از فانتوم هاي ايراني از طبقه چهارم ساختمان محل سکونت خود گرفته بود که نشان مي داد يک فروند فانتوم نيروي هوايي در ارتفاعي کم تر از چهار متر از سطح زمين پرواز مي کند و اين مهارت خلبانان ايراني را بر همگان ثابت نمود.
آن چه که مي شود از اخبار منتشر شده متوجه شد، ضربه شديد روحي و وحشتي بود که عراق و هم پيمانانش خورده بودند.

عقابان از دست رفته
در اين روز، نيروي هوايي ارتش تعدادي از بهترين هاي خود را نيز از دست داد. شهيدان عزيز:
همايون شوقي
غفار رامين فر
غلامحسين عروجي
مسيح الله دين محمدي
بهرام عشقي پور
عباس اسلام نيا
از اين دسته، پيکر پاک و مطهر چهار نفر اول تاکنون بدست نيامده و جزو مفقودين دفاع مقدس مي باشند و دو نفر ديگر نيز که به عنوان ليدر دسته پروازي پايگاه همدان بودند، بر روي پايگاه دچار نقص فني شدند و تلاش شان براي نشاندن هواپيما نيز موفق نبود و براي اين که هواپيماي شان بر روي خانه هاي سازماني فرودگاه سقوط نکند، آن را به ساختمان نيمه کاره اي در پايگاه کوبيدند و بدين شکل جاودانه شدند.

مقام معظم رهبري: اين عمليات شبيه معجزه بود
در پايان اين عمليات، مقام معظم رهبري که در آن زمان نمايندگي حضرت امام خميني (ره) را در شوراي عالي دفاع برعهده داشتند، در گزارشي به مجلس شواري اسلامي در خصوص نخستين روز جنگ، فرمودند:
"گزارش هايي تا آخر وقت امروز از پيام رئيس جمهور در خبرها شنيدم، مطبوعات هم مفصلا نوشتند که صبح امروز سه فروند ميگ عراقي سرنگون شده، يک فروند هواپيما هم ساعت شش به ناوهاي ايراني حمله کرده، دو فروند هواپيما هم در نزديکي خارک قصد بمباران آن جا را داشتند و همچنين به فرودگاه هاي اهواز و همدان هم حمله شده که خسارات چنداني به بار نيامده است، پدافند ايران نيز يک هواپيماي ميگ را سرنگون کرده که خلبان آن در اختيار ارتش مي باشد."
ايشان همچنان ادامه دادند:
"نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران امروز صبح حدود 15 مرکز نظامي را در عراق مورد هدف قرار داده که از آن جمله بغداد و شهر موصل و ... مي باشد. تعداد هواپيماهايي که از ايران به پرواز درآمده 140 فروند بوده و هواپيماها تقريبا همگي به سلامت برگشتند و فقط از چند فروند اطلاعي در دسترس نيست و آن طور که صاحب نظران گفتند، اين رفت و برگشت چيزي شبيه به معجزه بوده است. (در اين هنگام صداي تکبير حضار بلند مي شود)."
در اين هنگام ايشان گزارشي از چگونگي انجام اين عمليات را به اطلاع نمايندگان مي رسانند.

سرتيپ شهيد جواد فکوري: روحيه خلبانان عالي است
سرتيپ شهيد جواد فکوري فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و وزير دفاع، در مصاحبه اي با خبرنگاران خارجي و داخلي، ضمن عالي توصيف کردن روحيه خلبانان ايراني گفت:
- در شرايط فعلي روحيه خلبانان ما بالاست و تلفات دشمن بسيار سنگين مي باشد که متعاقبا اعلام مي شود.
شهيد فکوري در خصوص تجاوز ميگ هاي عراقي به فرودگاه هاي ايراني گفتند:
- آنها به قصد حمله به ايران آمده بودند ولي با دفاع قدرتمندانه خلبانان ما مواجه شدند و نتوانستند بمب هاي شان را بر روي اهداف از پيش تعيين شده بريزند.
شهيد فکوري ادامه داد:
- امروز 140 فروند هواپيماي ما از مرز گذشتند، پايگاه ها و اهدافي که تعيين شده بود را بمباران کردند و به سلامت بازگشتند.
ايشان تاکيد کردند که هدف از اين درگيري، فقط مراکز نظامي بود و با مردم هيچ کاري نداريم. ايشان همچنين به مردم پيام دادند که تا مي توانند از ارتش پشتيباني کنند.

انعکاس عمليات در مجلس و افکار عمومي
در پي اجراي موفقيت آميز اين عمليات و نابودي بخشي از توان نظامي عراق، نمايندگان مجلس شواري اسلامي از خلبانان تيز پرواز نيروي هوايي تقدير کردند.
بهزاد شهرياري نماينده رودباران در مجلس در سخنان قبل از دستور مجلس از فداکاري هاي خلبانان و ديگر ارتشيان قدرداني کرد و گفت:
- اين خلبانان جان برکف، در مقابل دشمن ايستاده اند و حاضرند در راه انقلاب جان فدا کنند.
وي افزود:
- خلبانان شجاع پايگاه بوشهر تا به حال شش فروند ميگ عراقي را سرنگون کرده اند.

سرلشکر شهيد حسين خلتعبري: ضربه محکمي به عراق وارد کرديم
سرلشکر خلعتبري که در آن زمان ستوانيکم بود و در اين عمليات شرکت کرده بود، در مصاحبه اي در مورخ 3 مهر سال 1359 با روزنامه کيهان گفت:
- خلبانان نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران عملا ثابت کردند که از هيچ صدايي واهمه ندارند و روحيه شان بسيار عالي است.
وي در مورد نبرد با عراق گفت:
- از چندي پيش هواپيماهاي عراقي به خاک ما تجاوز مي کردند و ما تنها به تعقيب آنها مي پرداختيم. ولي بعد از آن به ما ماموريت هايي داده شد که پايگاه هاي نظامي عراق را بمباران کنيم و اين پايگاه ها درست در قلب عراق قرار داشتند و ما ماموريت خود را با نهايت موفقيت بدون اين که کوچک ترين ضربه اي به ما وارد شود، در خاک عراق انجام داديم. وي همچنان يادآور شد در حمله روز يکم مهر ماه (کمان99) مواضع حساس و مهم عراق در چند منطقه از جمله بغداد، بصره، ام القصر و... منهدم شد و اين ضربه محکمي بود که بر ارتش عراق وارد کرديم.

مردم خلبانان را گلباران کردند
تعداد زيادي از مردم دزفول، به همراه نماينده جهاد سازندگي، شهرداري و معاون فرمانداري، با اجتماع در مقابل پايگاه هوايي ذزفول، خلبانان دلير اين پايگاه را گلباران کردند و شعارهايي از قبيل "ملت فداي ارتش، ارتش فداي ملت" را سر دادند.
مردم تهران نيز با حضور در جلوي پايگاه هوايي مهرآباد، از خلبانان نيروي هوايي استقبال کردند. در پي اين استقبال، ستاد مشترک ارتش بيانيه اي به اين شرح صادر کرد:
تعداد کثيري از مردم مسلمان و مبارز تهراني با دسته هاي گل و بسته هاي شيريني در اطراف فرودگاه مهرآباد تهران اجتماع کردند و با قرباني کردن گوسفندان زيادي، از خلبانان قهرمان و دلير نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران استقبال کردند. ضمن تقديم مراتب حق شناسي به پيشگاه ملت مسلمان و مبارز ايران بويژه مردم انقلابي تهران، استدعا دارد اطراف فرودگاه مهرآباد را ترک فرمائيد تا اخلالي در پروازهاي عملياتي رخ ندهد.

مهر ماه سال 1386 تجليل از تيزپروازاني که اين حماسه را آفريدند
بعد از گذشت 28 سال از عمليات کمان 99، نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در يک حرکت خوب در سالگرد اين عمليات، دست به تجليل از تمامي خلباناني که در اين عمليات شرکت داشته اند، زد و از تمامي آنها دعوت بعمل آورد تا در اين مراسم شرکت کنند.
امير سرتيپ خلبان احمد ميقاني فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي، در اين مراسم به تشريح اين عمليات پرداخت و گفت:
- عمليات 140 فروندي که در روز دوم جنگ انجام شد، توانست ضربه کارسازي به ارتش عراق وارد کند، تا حدي که پايگاه هاي هوايي عراق تا ماه ها نتوانستند خود را عملياتي کنند. در واقع نيروي هوايي عراق عملا بيش از 50 درصد توان خود را از دست داد و حتي توليد پالايشگاه هاي نفت اين کشور نيز به 10 درصد کاهش يافت.
ناظران بين المللي که تصور مي کردند ايران پس از پيروزي انقلاب و خروج مستشاران آمريکايي توان آن چناني نخواهد داشت، از اين همت و فداکاري پرسنل نيروي هوايي مبهوت شدند. به طوري که اين حمله در رسانه هاي خارجي بازتاب وسيعي داشت.
وي افزود اين عمليات تاثيرات مهمي داشت:
- تاثير اول در عراق بود که صدام عنوان مي کرد دو ماه طول خواهد کشيد تا هواپيماهاي ايران بتوانند از فرودگاه هاي خود بلند شوند اما اين ادعاي وي غلط از آب در آمد.
تاثير دوم در مرحله بين المللي بود که کشورها و رسانه هاي غربي که با تاکيد بر تحريم کشورمان عنوان مي کردند که ايران توان حمله ندارد، از توانمندي خلبانان ايراني شگفت زده شدند و در داخل هم پس از شروع جنگ، ما دچار غافلگيري شديم، اما نيروي هوايي اين غافلگيري را جبران کرده و به نيروهاي مسلح و ملت روحيه داد.

حجت الاسلام والمسلمين "محمدجعفر روحي" معاون فرهنگي عقيدتي سياسي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي در اين مراسم گفت:
- امام خميني (ره) به نيروي هوايي ارتش اعتقاد فراواني داشت و تيز پروازان ايران اسلامي نيز پاسخ مناسبي به اعتماد امام (ره) دادند.

امير خلبان "حسين چيت فروش" رييس مرکز مطالعات و تحقيقات نيروي هوايي نيز گفت:
- نيروي هوايي توانست با گذشت کم تر از 14 ساعت، عمليات کمان 99 را آغاز کرد و با 140 فروند هواپيما، تمامي نقاط استراتژيک و منابع جنگي عراق را از شمال تا جنوب اين کشور مورد حمله قرار داد.
نيروي هوايي ايران که 28 سال قبل با تمام مشکلات آن حمله را تدارک ديد، امروز با داشتن 28 سال تجربه در مقابل تهديدها ايستاده است و مطمئنا قدرتي 28 برابر آن زمان دارد.
در پايان لازم به ذکر است که ما همگي مديون اين دلاوري ها و از جان گذشتگي هايي هستيم که در طول اين هشت سال دفاع مقدس انجام شد و چه بسا اگر نبود چنين فداکاري هايي، حالا بايد در ايران شاهد افغانستان و يا عراقي ديگر مي بوديم.
روح تمامي خلبانان شجاع کشورمان شاد باد
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار