اعتراض علمدار سینمای دفاع مقدس به جشنواره فیلم فجر

در برابر ساده‌لوحی دوستان جشنواره ساکت نمی‌نشینم

کارگردان مطرح سینمای کشور گفت: فیلمی مثل «شیار۱۴۳» اولین جایزه‌اش را از دستان مردم ‌گرفت . بحث من این است چرا هیات انتخاب این فیلم را ندید و در مرحله اول اجازه ورود این فیلم به جشنواره را نداد؟
کد خبر: ۱۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰ - 20February 2014

در برابر ساده‌لوحی دوستان جشنواره ساکت نمی‌نشینم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم تجلیل دانشجویان دانشگاه تهران از فیلم «چ» و عوامل آن به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با حضور مهدی چمران، مریم کاظمزاده، همسر شهید وصالی، ابوالقاسم طالبی، مریلا زارعی وپژمان لشگریپور در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

بعد از سخنرانی کوتاهی که مهدی چمران و همسر شهید اصغر وصالی ایراد کردند، ابراهیم حاتمیکیا به روی سن آمد و گفت: از این همه احساسات خوب و انرژی مثبتی که دریافت کردم به وجد آمدم. در تمام مدتی که مشغول تولید این فیلم بودم دلمشغولی بزرگ من این بود که طوری فیلم را بسازم که نسل جوان و فرزندان ما با فیلم «چ» ارتباط برقرار کنند. احساس من این بود که من در صورتی موفق خواهم بود که بتوانم با این نسل ارتباط برقرار کنم.

حاتمی کیا با اشاره به حوادث بسیار زیادی که در اوایل تاریخ انقلاب اتفاق افتاده و تاکید بر انجام کارهای فرهنگی در این باره گفت: فقط کسانی میتوانند آن دوره را درک کنند که خیزشهای عربی که در این سالها اتفاق افتاده و مسائل مصر و تونس و بقیه کشورهای عربی را پیگیری میکنند. ما تازه با دیدن مسائل این کشورها فهمیدیم که چه اتفاقات مهمی در آن دوره رخ داده است.

وی با اشاره به حوادث سالهای اخیر کشورهای عربی و آشفتگی فراوانی که دامن این کشورها را گرفته است، گفت: اگر به آشفتگیهایی که در تونس، مصر، لیبی و تراژدی سوریه به دقت نگاه کنیم، میفهمیم که حقانیت خون بچههایی که در ابتدای انقلاب جانانه ایستادند و با مظلومیت از انقلاب دفاع کردند چه قدر موثر بوده است، اگر نبود کسی که سکان کشتی انقلاب را در ان دریای طوفان زده ناخدایی کند قطعا به همین بلایی دچار میشدیم که این کشورها دچارش شدهاند.

حاتمیکیا افزود: من شنیدهام که بعضی دوستان کرد کمی ناراحت شدند و گفتهاند که این فیلم نگاه مهربانانهای نسبت بهنژاد مطلوم کرد ندارد، واقعیت این است که اصغر وصالی و چمران برای کمک به مردم کرد که اکثریت اهل تسنن هستند به منطقه پاوه آمدند و من میخواستم همین را در فیلم تصویر کنم.

وی ادامه داد: من برای عزیزان کرد مخصوصا اهالی پاوه بسیار احترام قائل هستم، تمام انرژیام را به کار بستم تا فریاد تظلم خواهی این عزیزان را نمایش دهم، اما به هر حال خناسانی هستند که میخواهند این مورد را بهانه کنند و آن را به جلوه دیگری نشان دهند.

حاتمی کیا در مورد عدم حضور در اختتامیه فیلم فجر گفت: من به اختتامیه نرفتم چون احساسا کردم که آرایشی از پیش چیده شده است، وقتی این دوستان الگوهایشان را از آن ور آب میگیرند و از جشنوارههایی که در ردکارپت دیدیم دیگر چه کار میشود کرد.

وی افزود: فیلم «چ» حتی در حوزه فیلمنامه هم به خاطر مضمونی که داشت انتخاب نشد، این یعنی مساله دفاع مقدس مساله دوستان نیست. این همان پاشنه آشیلی است که من با آن مشکل دارم. ورود به دوران اول انقلاب که دورانی به شدت پیچیده است همانند ورود به میدان مین است و کار بسیار مشکلی است و بسیاری از چیزها و مسائل را باید رعایت کرد.

حاتمیکیا با اعتراض شدید به عملکرد مسئولان برگزاری جشنواره افزود: میخواستند که جایزه رئیس جمهور را به من بدهند و من را روی سن ببرند تا از دست رئیس جمهور جایزه دریافت کنم و با این کار من را وابسته به دولت معرفی کنند، اما من ترجیح دادم به نام نامی بچههای جنگ غریب بایستم کنار و جلو نیایم.

وی با اشاره به جوایز متعددی که تا کنون از جشنواره فجر گرفته است گفت: من از این شیشهها زیاد دارم و اصلا جایی هم ندارم که این شیشهها را آنجا بگذارم. بحث من اصلا سرسیمرغ نیست. فیلمی مثل «شیار۱۴۳» اولین جایزهاش را از دستان مردم گرفت و همه داوران جشنواره متفق القول بر بازی مریلا زارعی در این فیلم تأکید کردند بحث من این است چرا هیات انتخاب این فیلم را ندید و در مرحله اول اجازه ورود این فیلم به جشنواره را نداد؟ چرا چنین فیلم قوی و قدرتمندی باید با لابی وارد جشنواره شود؟

وی اضافه کرد: پس از صحبت من در مورد شیار ۱۴۳ آقای معلم در نامهای اشاره میکند که من به گونهای قیممآب هستم. ایشان که هر دولتی میآید سرجای خود هست و کارش را انجام میدهد و هم در دورهٔ آقای احمدینژاد حضور دارد و در دوره آقای روحانی و در همه محافل با پاپیون و کراوات حضور دارد قیم ماب است یا من؟

حاتمیکیا در پایان با مخاطب قرار دادن رئیس جمهور محترم گفت: جناب آقای روحانی؛ اداره جریان فرهنگی کشور نیازمند مردان بزرگ است نه کسانی که نمیتوانند ۲۴ ساعت پای حرفشان بایستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار