فيلم سينمايي "فرزند صبح" آخرين ساخته بهروز افخمي به تهيه كنندگي محمدرضا شرف الدين در مراحل پاياني فني قرار دارد.
شرف الدين گفت: برگزاري جشنواره هاي فيلم دفاع مقدس جهت حمايت از فيلمسازان اين عرصه بسيار موثر است.
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با بيان اين جمله ادامه داد: در بخش نظري، زيرساخت هاي فكري سينماي انقلاب و دفاع مقدس را بايد ساماندهي كنيم تا سينمايي در حد و اندازه دفاع مقدس به وجود آيد.
به همين بهانه گفت وگويي با وي درباره چالش هاي پيش روي سينماي دفاع مقدس انجام داده ايم كه از نظرتان مي گذرد.
- آقاي شرف الدين وظيفه انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس چيست؟
انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در همه موضوعات وارد مي شود و كار اجرايي و حمايتي مي كند. وظيفه آن پل ارتباطي بين نهادها اما با شأن انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس مي باشد. فيلمسازان در انجمن دور هم جمع مي شوند تا اهدافشان را پيش ببرند. اما انجمن داراي شأن حقوقي و قانوني خاص هم نيست. يك نوع كمك به ارگان هاي فرهنگي، به بدنه سينماي دفاع مقدس و همچنين پل ارتباطي مستقيم با هردو قشرهستيم.
بعنوان مثال براي كسي كه مي خواهد پروانه ساخت فيلم بگيرد، پيگيري، حمايت و اطمينان به تهيه كننده توسط انجمن صورت مي گيرد. انجمن هزينه هاي حمايت طرح ها را ميدهد و در حد توان كمك مي كند. همچنين انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با تلويزيون هم تعاملاتي دارد . با نامه نگاري فيلم هاي ارزشمندي كه مربوط به انقلاب و دفاع مقدس است را معرفي مي كنيم تا جهت پخش تيزر سينمايي براي آنها تخفيف قائل شوند.
از ديدگاه انجمن فيلم خوب دفاع مقدس . انقلاب تعبير خاص دارد؟
فيلمي كه ارزشهاي دفاع مقدس را در درونش ببينيم. از ديدگاه انجمن فيلم سينمايي "آژانس شيشه اي" و "فرزند خاك" ارزشمند است. اما بعضي فيلم ها با موضوعيت دفاع مقدس گاهي شايسته اكران هم نيست چون ذهنيت فيلم با حقيقت دفاع مقدس همخواني ندارد و كپي ا ز فيلم خارجي است كه حمايت نمي كنيم، اما فيلمي كه به لحاظ مضمون، محتوا با معيارهاي ارزشمند سينماي انقلاب و دفاع مقدس هم سو باشد قابل حمايت است.
به نظر شما چنين شرايطي موجب نمي شود كه فيلم سازان عقب نشيني كنند ؟ مثل چند سال اخير كه در يكسال 9 فيلم با موضوع دفاع مقدس داشتيم، ديگر نداشتيم تا "فرزند خاك"؟
فيلم دفاع مقدس بايد فيلم درجه يك باشد، يعني اگر كسي فيلمنامه بي تحقيق و مطالعه و فاقد ارزشهاي سينمايي را نوشت ما از آن حمايت نمي كنيم. خيلي از كساني كه از بي حمايتي گلايه دارند بايد ببينند كه كدام كارشان ارزشمند بوده و حمايت نشده است؟ فيلم سينمايي "فرزند خاك" يا "اخراجي ها" كه هر چند من با كليت موضوع آن مخالف هستم اما داراي ارزشهايي است، مثلا فيلم "پاداش سكوت" بدون كمك و حمايت انجمن ساخته نمي شد. اخيراً يك كارگرداني كه از دوستان هم هست يك طرح در قالب انقلاب براي تصويب به انجمن آورد. موضوع آن از دسته فيلمهايي بود كه بيننده را پس مي زد. اگر به اين جور فيلم ها نه نگوييم، كليت سينماي دفاع مقدس را به زير سئوال مي بردند.يعني همان بلاي که بر سر سينماي دفاع مقدس در دهه 70 آمد و با گذشت زمان زياد هنوز نتوانسته ايم اين دوران ضربه برسينما را پاک و از بين ببريم.
معيارهاي ارزشمند بودن فيلم، توجه به مفاهيم خود دفاع مقدس است. مفاهيم ارزشمندي كه در 8 سال پايداري متجلي شد. مثل ايثار، شهادت، وطن خواهي، اطاعت از ولي امر، و دهها موضوع پايداري ملي، وحدت ملي، مقابله با توطئه هاي دشمن و همه اين گونه مقاومت ها جزء فرهنگ دفاع مقدس بوده است. دوم اينكه شكل شعاري و بيان بد نداشته باشند . گذ شتگان ما مثالي را مطرح مي كردند، اگر مي خواهي يك چيزي را خراب كني از آن بد دفاع كن. شاكله فيلم قصه بايد جذاب و شيرين باشد. در واقع فاقد ارزشهاي تصويري از سينما نباشد. طوريكه فيلم هنگام نقد توسط ديگران قابل دفاع باشد. اگرعده ايسينماي دفاع مقدس را ستايش نمي كنند حداقل تكذيب و تخريب هم نكنند. قريب سي سال از انقلاب گذشته و تفكر ما هم داراي يك وجه علمي و صنعتي شده است. سينما بايد نقدهاي منصفانه و سالم داشته و از فيلمهاي درجه يك به خوبي ياد كنند. فيلم جاي تبادل نظرهاست پس فيلم بايد قابليت نقد و نظر را داشته باشد. بنابراين فيلم دفاع مقدس بايد وزين، قابل نقد، بدور از هرگونه تخريب و تكذيب دوران دفاع مقدس باشد. اگر فيلمنامه اي با اين مشخصات به انجمن مراجعه نمايد، ما از آن حمايت مي كنيم.
عده اي مي گويند سينماي دفاع مقدس رو به افول است و حمايت نمي شود. بايد از اين افراد مشخصات فيلم هايي كه به دنبالشان هستند را بپرسيم. حجم توليدات سال 70 بدون در نظر گرفتن كنترل كيفي موجب قهر ببننده شد. حتي مورد خشم مخاطب هم قرار گرفت. اكنون ما نسل سوم داريم. من معتقدم سينماي دفاع مقدس به سه بخش تقسيم مي شود. بخشي كه زمان جنگ بود و وظيفه فضاسازي و توليد اعتماد به نقس و مقابله با دشمن را از نظر جنگ رواني بر عهده داشت. ديگري دوران بعد از جنگ كه به شدت احساسي است و هركس خارج از ضابطه عقلي روي جنگ نظر داشت. اين نگاهي بود كه نسبت به جنگ برگشته ها بود كه گاهي با الگويي غربي و غيربومي ديده مي شد. البته با توجه به ماهيت دفاعي ما و تفاوت با جنگهاي ديگر دنيا، اين نگرش نادرست بود و مرحله سوم امروز است كه با خردگرايي، با فاصله از جنگ و فرصت انديشيدن به پديده جنگ پرداخته مي شود.
ما امروز فيلمها را به دو دسته تقسيم مي كنيم. فيلمهايي كه جنگ را محكوم مي كنند و ضد جنگ هستند طرفدار تروريسم هستند از آن طرف فيلم هايي كه به تأييد دفاع، كرامت انساني، هويت بخشي به انسان بخصوص ايراني مسلمان با پيشينه و توشه تمدن و فرهنگ كه به دنبال بازآفريني افتخارات گذشته هستند و با استفاده از دستاوردها، فرهنگ را قوي تر ميكنند. ما در مي يابيم كه عرصه تفكر و انديشه است.ديگر دوره هجويات و تخيلات يك سويه نگري نيست. درصد كمي از عوامل فيلمها به سوي اين تفكر وزين رفته اند و ما از آنها حمايت كرديم. اساساً تفكر سخت ترين پديده انساني است زيرا كاملاً مخصوص انسان و ثانياً از سخت ترين مراحل تعالي انسان است. حضرت محمد (ص) مي فرمايند: يك ساعت تفكر از هزار سال عبادت بالاتر است." در اين عرصه خطير همه كس نمي تواند وارد شود. آنقدر موقعيت حساس است كه يك خطا به كليت موضوع لطمه جبران ناپذير وارد مي كند در حاليكه در ژانرهاي ديگر اين حساسيت وجود ندارد. مثل گونه هاي طنز يا برنامه هاي كودك و نوجوان.
اين ديدگاه شما كاملاً صحيح و قابل تقدير است. اما فقط براي حمايت از فيلم هاي دفاع مقدسي است. فيلمهاي با موضع انقلاب جايگاهشان كجاست؟ چرا فيلمسازان را به ساخت فيلم انقلاب تشويق نمي كنيد؟
سينماي انقلاب به لحاظ زماني فرصتي براي تفكر و تعمق نداشت و بلافاصله جنگ تحميلي شروع شد و انقلاب در زير سايه جنگ قرار گرفت. اولين توليدات دفاع مقدس هم از سال 62 و 63 شروع مي شود. علت آن هم اين بود كه سينماگران كه كار خود را بلد بودند در سينماي دفاع مقدس پا پيش نگذاشتند. ما اولين فيلمها را از كساني داريم كه خودشان از دل ميدانهاي جنگ بيرون آمدند. "ديار عاشقان" اولين فيلمي بود كه بناي سينماي دفاع مقدس را برپا كرد. قبل از آن فيلم "مرز" هم بود اما آن از نوع نگاه سينما و جنگ ما نيست يا "رسول ملاقلي پور" فيلم "نينوا" و "پرواز در شب" را كه خود از قهرمانان دفاع از خرمشهر بود، ساخت و عكس و فيلمهاي مستندي هم از آن واقعه بزرگ دارد. اگر همين ها هم نبودند امروز فيلم دفاع مقدس هم نداشتيم چون فيلم سازان قبل از دفاع مقدس به اين موضوع نپرداختند. سينماي انقلاب هم همين طور بود. شايد اگر جنگ، 5 سال ديرتر شروع مي شد، بچه هاي انقلاب خودشان مي رفتند و سينماي انقلاب را ياد ميگرفتند و از آن فيلم مي ساختند. همين طور كه "محسن مخملباف" به عنوان بچه انقلاب رفت و سينما را يادگرفت و خودش فيلم ساخت و آرام آرام به کار خود مسلط شد و اثري قوي و تاثير گذار"يايكوت" را به تصوير كشيد. يا مرتضي مسائلي فيلم "فرماندار" را در اوايل انقلاب مي سازد و نگاه انقلابي يك فرماندار به شهرش و انقلاب را دستمايه قرار مي دهد. اما آنقدر جنگ سريع تحميل شد و موضوع جنگ همه چيز را فراگير كرد كه ديگر جايي براي ماندن در گذشته براي ما باقي نگذاشت. بحث هاي انقلاب، بسيار بحث هاي ظريف و پيچيده اي است. ما معاصر با حادثه انقلاب هستيم و بيان آنها نياز به درايت خاص، نظريه هاي خاص دارد كه اين تفكر را پشتيباني كند. در موضوع انقلاب مدعياني داريم كه اگر بخواهيم بحث هاي انقلاب را باز كنيم با مشكل روبرو مي شويم. انجمن پيشنهاد داد كه يك شورايي تشكيل شود و موضوعات مربوط به انقلاب را نسبت به درجه اهميت شناسايي و با تشخيص اين جمع اين موضوعات حساس و مهم به فيلم تبديل شود. متأسفانه اين اتفاق نيفتاد البته آخرين تصميمي كه درباره توليد فيلمهاي دفاع مقدس و انقلاب گرفتيم، اين بود كه هرفيلم يا سريالي كه از انقلاب مي بينيم چنانچه با يك قصه اي غير واقعي بيان شده و به موضوع اصلي انقلاب صدمه زده، عكس العمل و بيانيه صادر كنيم. وقتي ما به فضاي 22 بهمن نزديك مي شويم، يك سري توليدات تصويري داريم كه تكراري و سطحي مي باشد كه اين ها نمي توانند عظمت انقلاب را نشان دهند. در فيلم سازي انقلاب موضوعات بزرگ و غرورانگيز داريم. چندي پيش جلساتي با آقاي مرتضي سرهنگي در خصوص دفاع مقدس و با آقاي بهبودي درباره انقلاب گذاشتيم و قرار شد كساني زير نظر اين دو بزرگوار سوژه يابي كنند و بعد كار تحقيق و پژوهش را روي اين دو موضوع شروع كنيم تا حاصل آن را در اختيار گروه فيلمنامه نويسي قرار دهيم و بتوانيم فيلم خوبي را عرضه كنيم. سعي ما بر اين است كه موضوعات ناب از لحظات انقلاب باشند. پس از جلسه اي ، آقاي بهبودي جمله اي گفتند كه هر بار ياد اين موضوع در ذهنم مي آيد تكان مي خورم وي گفت: يازده سال روي 2 سال آخر انقلاب (56 و 57) كار و تحقيق كردم، روزي كه قلمم را زمين گذاشتم و به نوشته هايم فكر كردم هيچ چيز جز حيرت نداشتم. اتفاقات، حوادث و موضوعات بسيار مهم در پايان اين دوسال آنقدر به سرعت پيش آمده و منجر به اتفاقات شده كه نمي دانم كدام يك از اينها را پيگيري كنم. آنقدر تحير برانگيز است كه شايد كسي حقيقت ناب را درك نكند. ما در موضوع انقلاب با اين چنين موضوعاتي روبرو هستيم و هركسي هم وارد مي شود، تنبلي جاي تفكر را مي گيرد و مي رود. البته اينها تكليف را بر نمي دارد. الان هم اگر سوژه هايي درباره دفاع مقدس و انقلاب باشند انجمن بر روي فيلم سرمايه گذاري مي كند اما به شرطي كه مبتني بر تحقيق و پژوهش باشد نه تخيل صرف. ضمن اينكه ما به اقتباس هم احترام مي گذاريم.
اکثر سينماگران از نبود فيلمنامه در سينما شکايت دارند.اما جالب اينست که از کتابي هم اقتباس نمي کنند. در سينماي ايران چرا چيزي به نام اقتباس معني ندارد؟
- بارها گفتم متأسفانه مشكلي كه سينماي ما دارد، مشكل بيسوادي فيلمسازان است حتي در فيلمهاي فلسفي در انتها رنگ بيسوادي جلوه ميكند. بنابراين سينماي دفاع مقدس از اين جهات هم مستثني نيست. گاهي كتابهايي براي دوستان توسط انجمن ارسال مي شود ، در جواب دوستان مي گويند مگر اين كتابها را هم داريم؟ الان حدود 3000 جلد فقط قصه و رمان با موضو ع جنگ داريم كه اينها منبع قابل اعتماد و محكمي براي اقتباس هستند. قصه هاي شهر جنگي، جهاني شده است كه اينها ربطي به محدوده جغرافيايي ندارند. اينها انسانيت انسان را فرياد مي زدند ولي ما هر روز با فيلمنامه هايي روبرو هستيم كه شايد 12 نوع كپي از فيلم ديگران شده است و هر كدام يك جوري اينها را نوشتند. جالب اينجاست خودمان ادبيات نابي داريم و مي توانيم به ادبيات اصيل مان مراجعه كنيم و اقتباس بهترين گونه پشتيباني قصه ها و فيلم نامه ها است. در مورد انقلاب هم همين طور است. امام خميني (ره) در يكي از پيامهاي سال 58 در مورد 22 بهمن مي فرمايند: "22 بهمن بايد سرمشق همه در طول تاريخ باشد" اين خود سرمشق مي تواند در صورتها و قصه هاي متفاوت پيش بيايد و ساخته شود. اينها مي تواند دستمايه فرهنگ انقلاب باشند. آن چيزي كه براي ما مهم است بيان فرهنگ انقلاب يا دفاع مقدس است. ما در زمان انقلاب يك وحدت ملي و همكاري ملي مي بينيم كه امروز متأسفانه از چهره شهر و سينماي ما رخت بربسته است. وحدت و همكاري ملي را مي توان در قالب قصه هاي امروزي به فيلم تبديل كرد. خودم مستند داستاني 10 قسمتي به نام "شعله هاي خوش انقلاب" را نوشتم و هدفم 10 روز دهه فجر و پيروزي انقلاب بود داستان را با عنصر تخيل هم در آميختم. يكي از اين اتفاقات فيلمنامه در محله خودمان پيش آمده بود. خانواده اي در همسايگي فرزند دختري داشتند. فرزند آنها در انقلاب دچار مريضي شده بود. پدر خانواده در جريان مبارزات و انقلاب درگير بود و و مادر هم از فرزند نگهداري مي كرد . آنها توانايي اداره زندگي را نداشتند. به همين دليل بچه هاي محل بدون اطلاع آنها مأمور شدند تا مايحتاج خانه آنها را تأمين كنند. خودم مأمور خريد بنزين برايشان بودم. اين يكي از آن موضوعات انقلابي است. اين ها مفاهيمي بودند كه در انقلاب شكل گرفتند. زماني كه مردم از ساواك مي ترسند همه يواش صحبت مي كردند و از رژيم واهمه داشتند. امروز هم خيلي از مردم كمكهاي بزرگ مي كنند اما متأسفانه سينماي ما به آن نمي پردازد و سراغ موضوعات سطي ميروند.
به هر حال در مورد انقلاب، خود موضوعاتي كه بايد به آن بپردازيم تكليف معيني ندارد. فيلم "به سوي آزادي" آقاي حسين ترابي در واقع طبق يكي از گزارشات جزء 10 فيلمي است كه مي گويند دنيا را تكان داده است.اين فيلم داراي ارزش يک فيلم انقلابي است.
فيلمسازان بزرگ و توانمندي هم هستند که قصد فعاليت در اين عرصه را دارند. اميدوارم در اين طرح سوژه يابي موفق باشيم تا محور موضوعات در خور شأن آن دو حادثه بزرگ باشد.
معتقدم سينماي دفاع مقدس به سه بخش تقسيم مي شود. بخشي كه زمان جنگ بود و وظيفه فضاسازي و توليد اعتماد به نقس و مقابله با دشمن را از نظر جنگ رواني بر عهده داشت. ديگري دوران بعد از جنگ كه به شدت احساسي است و هركس خارج از ضابطه عقلي روي جنگ نظر داشت. اين نگاهي بود كه نسبت به جنگ برگشته ها بود كه گاهي با الگويي غربي و غيربومي ديده مي شد. البته با توجه به ماهيت دفاعي ما و تفاوت با جنگهاي ديگر دنيا، اين نگرش نادرست بود و مرحله سوم امروز است كه با خردگرايي، با فاصله از جنگ و فرصت انديشيدن به پديده جنگ پرداخته مي شود.
نكته اي كه همه سينماگران روي آن تأكيد دارند شركت فيلم دفاع مقدس در جشنواره هاي معتبر بسيار حائز اهميت است. دومين سال است كه جشنواره دفاع مقدس تعطيل شده و هنوز انجمن و يا نهادهاي مرتبط به اين نتيجه نرسيده اند كه جشنواره فيلم انقلاب و دفاع مقدس را همزمان با جشنواره فيلم برگزار كنند و يا هرچند سال يكبار برگزار گردد. تعطيلي جشنواره فيلم دفاع مقدس لطمه اي به پيكره سينماي جنگ نمي زند؟
- جشنواره ها در تلاش حمايت از سينما هستند كه راهكارها را پيش بيني كنند. به خصوص در بخش نظري، زير ساختهاي فكري را سامان دهند. سعي شده اين زيرساختها توسط انجمن پي ريزي شود. گاهي چيزهايي اگر نباشند، انسان كمبود آنها را حس مي كند. حضرت علي (ع) مي فرمايند: "چند چيز را در فقدان چند چيز قدر بدانيد، سلامتي را قبل از بيماري"، وقتي جشنواره دفاع مقدس داشتيم متوجه نبوديم كه چه پيشرفت هايي در سينما داريم. اما حال كه نداريم نبود آن را احساس مي كنيم. اينها ضرورت دارد، اما نكته ديگراينکه متولي جشنواره سينماي دفاع مقدس، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس است و خودشان بايد نسبت به عدم برگزاري آن پاسخگو باشند. ضمن اينكه ما بارها اعلام آمادگي كرديم ولي متأسفانه ما يك اراده جدي براي برگزاري نمي بينيم. الزاماً هم نمي گوييم كه حتماً انجمن بايد حضور داشته باشد. اين بستگي به سليقه مديران بنياد حفظ آثار دارد. اما جشنواره اين يك نياز است اضافه مي كنم معاونت محترم سينمايي وزارت ارشاد تأكيد بر راه اندازي اين جشنواره كردند و چند بار حضوري از من پيگير روند برگزاري جشنواره شدند. البته من هم مشكلات خودمان را اعلام كردم . اين عامل، مؤثر در ارتقاي جشنواره دفاع مقدس است كه ضرورت غير قابل انكاري در راه اندازي غيرمستقل آن دارد.
تكليف سينماگر در اين ميان چيست؟ چون بنياد حفظ آثار يك چيز مي گويد و انجمن سينماي دفاع مقدس چيز ديگر. بالاخره تكليف سينماگر و جشنواره به كجا مي رسد؟
در سينما يك ارجحيت و يك شأني وجود دارد. سينماي دفاع مقدس آن است كه ما همين امروز دو فيلم كه پروانه ساخت را گرفته، مورد حمايت قرار دهيم. اداره نظارت و ارزشيابي شأن نظارت بر سينما را دارد ما هم شأن حمايتي داريم ولي وظيفه نظارت بر عهده حوزه هنري و حتي بنياد شهيد هم نيست اما واقعيتي وجود دارد كه حتي تهيه كننده خصوصي حق دارد نظرش را راجع به كاري كه مي خواهد بكند بدهد. بنابراين اگر نظري هم مي دهند بخشي از سرمايه حقوقي خود را بيان مي كنند. وقتي فيلمي جهت ساخت به انجمن وارد مي شود اولين چيزي كه مي خواهيم پروانه ساخت است اما ما هم براي كمك كردن بايد نظراتمان را اعمال كنيم. ما مي گوييم به اين قيام و خيزش ملي دفاع مقدس احترام بگذاريد كه در اين صورت ما همكاري مي كنيم. و اين به معناي محدودكردن ديگران نيست. ما اين جا فضاي راحتي داريم. بررسي فيلم و معرفي به شهرك سينمايي از وظايف انجمن است. اما كارها ديگر فيلم را خيلي سريع انجام و پيگيري مي كنند و البته نظراتمان را هم حتماً مي فرستيم كه رعايت آنها به خودشان بستگي دارد.
كاري كه انجمن كرده بود و خيلي جالب بود دعوت از سينماگران بنام بود مثل آقاي كيارستمي و آقاي پناهي . البته آقاي كيارستمي ظاهراً ساخت فيلم با موضوع دفاع مقدس را قبول نكرده بودند. خبر داشتيم كه آقاي پناهي هم فيلمنامه اي از يكي از قصه هاي "من قاتل پسرتان هستم " به نام "بازگشت" را با آقاي راستين به نگارش در آورده اند. اما ساخت آن هم ميسر نشده. علت را توضيح مي دهيد؟
اولاً كه اين دو فيلم ساز بزرگ سرمايه ملي اين مملكت هستند به هيچ وجه ما اينها را از دست نخواهيم داد. بلكه تأكيد به ارزشمندي آنها داريم. من گاهي مي گويم وقتي ما براي يك تكه سنگ كه شايد ارزش مادي ندارد ولي ارزش معنوي آن زياد است. آن طرف دنيا مي رويم كه آن را به كشور خودمان برگردانيم. چطور براي ارزشهاي معنوي و انساني مان اين تلاش را نكنيم. ما در انجمن با هركسي كه يك جمله مشترك داشته باشيم و آن هم "حفظ تماميت ارضي اين كشور" ، "حفظ نام مقدس ايران"، ديگر اختلافي نداريم و هرگونه حمايتي را مي كنيم. آقاي كيارستمي خودشان يك سينماي تعريف شده دارند و اگر جايي احساس كنند كه مي توانند در زمينه دفاع مقدس و موضوعات ملي و اخلاق اجتماعي كار كنند ما هم كمك مي كنيم. آقاي پناهي هم نوشته اي به نام "بازگشت" داشتند. ساخت اين فيلم به طوركلي منتفي نشده اما كار نياز به تحقيقات بيشتر داشت. من اميدوارم به زودي اين كار ساخته شود كه جزء كارهاي قابل توجه مي شود و ما احتياج به نگاه هاي گوناگوني داريم كه زشتي هاي جنگ و تجاوز و در مقابل زيبايي هاي پايداري و كرامت انساني را بنمايد.
- در خبرها شنيده شد كه در ساخت فيلم "اخراجي ها 2"، انجمن سينماي دفاع مقدس در خصوص شهرك سينمايي هيچگونه همكاري نداشته است. در اين باره توضيح مي فرماييد.
- من در صحبتها گفتم حتي در مورد فيلمنامه هايي هم كه نظر مخالف داشته باشيم، باز كمك مي كنيم اما اين حمايت ما مختلف است. بنابراين اين موضوع صحيح نيست و ثانياً اين جمله را از كجا شنيده ايد كه شهرك را نمي دهم. ازچه كسي شنيده ايد. ما گروه کارگرداني اخراجي ها را معرفي كرديم.هرچند فيلمنامه را خوانديم و اعلام هم کرديم بسيار ضعيف است. اما اعلام كردم انجمن حمايت مي كند. حتي آنها رفتند شهرك را هم ديدند. ما نمي توانيم اين امكانات را رايگان بگذاريم و اصلاً اين طور نبوده است و مطمئنم اخراجي ها به لحاظ فيلمنامه نويسي كار جالبي بوجود نمي آيد. به هر حال سينما جاي آزمون و خطا است و اينها تجربه را ميکنند و ما امكانات اين تجربه را فراهم ميكنيم.
مصاحبه از اميرحسين دهقاني
سايت ساجد