ساخت مدرن‌ترین جلیقه ضدگلوله دنیا در ایران با الهام از ماهی +عکس

به علت فناوری خاص به کار رفته در این جلیقه ضدگلوله بومی، اندام حیاتی بدن، از حفاظت بیشتری برخوردارند و در صورت شلیک از فاصله نزدیک و زاویه‌های مختلف به فردی که این جلیقه را پوشیده، انعطاف موجود در حلقه‌های آن و همپوشانی‌اش، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های وارده ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵ - 23February 2014

ساخت مدرن‌ترین جلیقه ضدگلوله دنیا در ایران با الهام از ماهی +عکس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از مشرق، از زمانی که موضوع حمله و دفاع در تاریخ بشری شکل گرفته، نقش پوششهای محافظ نیز مطرح و مورد استفاده بوده است؛ چه آن زمان که پوست و چرم حیوانات محافظ انسانها بود و چه آن زمان که کاربرد فلز برای آدمی عیان شد، لباسها و سپرهای خاص، تلاش میکردند بدن انسان را از گزند آسیب مصون نگاه دارند.

اولین نوع زرهها را قطعات ساده و سنگین از فلز توصیف کردهاند که در جنگهای قرون وسطی وظیفه حفاظت از جان جنگجویان را برعهده داشته است و شخص تن کننده این زره علی رغم مصائب در اختیار داشتن این پوشش بسیار سنگین و طاقتفرسا، زنده ماندن را به هر چیز دیگر ترجیح داد. هر چند برخی نیز نمدهای تولید شده در ایران باستان را پیش قراول ساخت زره میدانند.

اما زرههای آن زمان نیز انواع و اقسامی داشت و ابتکارات زیادی با الهام از بدن حیوانات برای ساخت آنها به کار میرفت که یکی از آنها زرههای فلسدار بود.

مورخان، اولین نمونه استفاده از زرههای فلس دار که به مانند فلسهای روی بدن ماهی ساخته شدهاند به چین باستان و سپس هند باز میگردد. اساس کار «زرههای فلسی» بر پایه تکههای جدا از هم فلز بوده که بر روی هم قرار گرفته و مجموعهای از آنها کل زره را تشکیل میداد.

وقتی که ضربه تیر، نیزه و یا شمشیر به این زرهها برخورد میکرد انرژی ناشی از برخورد بین فلسهای زرهی تقسیم شده و اگر یکی از فلسها شکسته میشد دیگر فلسها از شدت ضربه وارد کم میکردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار