به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی فیلم «شیار ۱۴۳» در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با حضور سحر عصر آزاد (منتقد)، نرگس آبیار (کارگردان)، محمدحسین قاسمی (تهیه کننده)، گلاره عباسی (بازیگر) و پیمان خاکسار (تدوینگر) برگزار شد.
نرگس آبیار در ابتدای این جلسه در مورد ایده اولیه ساخت این فیلم اظهار کرد: در سال ۸۱ سفری به بیجار داشتم که در آنجا با داستان دانشآموزانی برخورد کردم که اینها در زمان جنگ مخفیانه و دور از چشم خانواده این کار را انجام دادند. اختر نیازپور مادر شهید جعفر رضایی مادر یکی از این دانشآموزان بود که برای بازگشت پسرش خیلی انتظار کشیده بود. زندگی این مادر شهید خیلی من را تحت تاثیر قرار داد و تصمیم گرفتم که هر طوری که شده این قصه را به فیلم تبدیل کنم. میدانستم که این فیلم را باید در روستا بسازم، برای حسی که در فیلم وجود داشت نیاز به یک معدن داشتم که این معدن را در کرمان یافتم.
نرگس آبیار در خصوص اتفاقاتی که برای حضور «شیار ۱۴۳» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر افتاد اظهار داشت: وقتی به این فیلم بیمهری شد و اسمش در لیست جشنواره نیامد من از منتقدان خواستم که این فیلم را ببینند و اگر دوست داشتند در مورد آن بنویسند. همه منتقدان با هر سمت و سویی که بودند پس از دیدن فیلم تصمیم گرفتند که در مورد آن مطلب بنویسند، برعکس فیلمهایی که بین طیفهای مختلف شکاف ایجاد میکند این فیلم یک وفاق و اتحاد بین همه ایجاد کرد.
وی افزود: جنگ با اینکه وحشتناک است و اتفاقات بدی در آن میافتد بستری بسیار مناسب برای عمیق شدن آدمهاست، این بستر باعث به وجود آمدن آدمهای بزرگ شد.
آبیار در مورد تاثیر دیگر فیلمها بر روی فیلم «شیار ۱۴۳» اذعان کرد: قطعا این فیلم از فیلمهای دیگری که در حوزه دفاع مقدس تولید شده تاثیر گرفته است اما بازی مادر با بچهها که در سکانسهای اولیه فیلم وجود دارد مربوط به هیچ فیلمی نیست و از خاطرات دوران کودکی من نشات گرفته است. سابقه مستندسازی من باعث شده است که بازیهایی که در فیلم میبینید باورپذیرتر باشد.
وی در خصوص پیدا شدن تصادفی یونس در این فیلم گفت: در مورد پیدا شدن تصادفی یونس که در فیلم اتفاق میافتد باید بگویم که سابقه فیلمهای هندی باعث شده است که مساله تصادف و استفاده از آن زیر سوال برود. اکنون فضا به گونهای است که اگر ما از عنصر تصادف در فیلمها استفاده کنیم به نظر منتقدان خیلی بد میآید در صورتی که این اتفاقات در زندگی واقعی ما نیز میافتد ما در زندگی روزمره خوابهای زیادی میبینیم که واقعی به نظر میرسند پس نمیتوانیم در فیلمهای خود نیز آن را انکار کنیم.
کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» ادامه داد: ما در سکنات و رفتار «الفت» معرفت را احساس میکنیم. در ابتدای فیلم او خیلی سرزنده و با نشاط است اما کم کم و به تدریج و در طول فیلم او آرام میشود، در سکانسی که خواب پسرش را میبیند به این موضوع اشاره میشود که به مقام بالایی رسیده و اگر ناشکری کند از مقام خود تنزل پیدا میکند. این رفتارهای او نشان از رشد و کمالش دارد.