در بخش عربی جایزه ادبی شهید آوینی

ادبیات مقاومت باتوجه به خیزش های اسلامی روندی رو به رشد دارد

دبیر اجرایی بخش بین‌الملل دومین دوره انتخاب کتاب سال مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) از بررسی آثار بخش عربی در گروه های همچون ادبیات مستند، ادبیات داستانی، ادبیات پژوهشی های سیاسی خبر داد که از این بین ادبیات پژوهش های سیاسی با 227 اثر بیشترین آمار آثار ارسالی جشنواره را به خود اختصاص داده است
کد خبر: ۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰ - 21July 2013

ادبیات مقاومت باتوجه به خیزش های اسلامی روندی رو به رشد دارد

به گزارش خبر گزاری دفاع مقدس، امیرشهریار امینیان، دبیر اجرایی بخش بین الملل جایزه ادبی شهید آوینی درباره بررسی آثار ارسالی به زبان عربی این جایزه ادبی گفت:در بخش شعر، 44 اثر مورد بررسی قرار گرفته است که از این بین10 اثر به مرحله اول داوری راه یافت.

وی ادامه داد: در بخش ادبیات مستند نیز پس از بررسی 27 اثر  9 عنوان کتاب به مرحله اول داوری راه یافتند و در ادامه کارشناسان227 اثر در بخش ادبیات پژوهش سیاسی را مورد بررسی قرار می دهند که نتیجه آثار راه یافته به مرحله نخست داوری این گروه تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

امینیان توضیح داد: ادبیات پژوهشی سیاسی از حجم بالای در مقایسه با دیگر گروه ها دارد و هیات انتخاب تنها آثاری که با ادبیات مقاومت در ارتباط اند را مورد بررسی قرار می دهد ولی وارد جزئیات نمی شود .

وی بیشترین کتاب های ارسالی به جشنواره با موضوع مقاومت را ویژه کشور های فلسطین و لبنان عنوان کرد و گفت: در این دو کشور آثار بیشتری به نگارش در آمده اند و پس از آن نیز کشور های عراق، اردن، عربستان، بحرین و افغانستان هم وارد تحقیق و تالیف کتاب با موضوع مقاومت شده اند.

امینیان افزود: کشور مصر  یکی دیگر از کشورهای پیشگام در عرصه تولید آثار پژوهشی با موضوع مقاومت است و ادبیات مقاومت باتوجه به خیزش های اسلامی منطقه روندی رو به رشد دارد. اما نمی توانیم بگوییم نحله فکری و پژوهشی های سیاسی با توجه به خیزش های منطقه به کدام سو می رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه شناخت نوع نگرش و نحله فکری افراد در خیزش های  کشورهای عربی نیاز به زمان بیشتری دارد گفت: این آثار باید در فضای اجتماعی و دانشگاهی مطالعه و طبقه بندی شوند تا کم و کیف جریان ها و غلبه جریان یا گروه ها بر یکدیگر مشخص شود؛ اما به صورت کلی در جوامع اسلامی جریان های اسلام گرا بر جریان لیبرال غلبه دارد.

اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی کتاب مقاومت (جایزه ادبی شهید آوینی) همانند دوره های گذشته در تهران برگزار می شود و برگزیدگان این جشنواره مهر ماه امسال معرفی خواهند شد.

 

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار