رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات

اصول، ارزش‌ها و مقدسات جامعه باید مورد احترام همگان قرار گیرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی و شرایط اجتماعی هر کشور و جامعه‌ای باشد.
کد خبر: ۱۳۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲ - 08March 2014

اصول، ارزش‌ها و مقدسات جامعه باید مورد احترام همگان قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام حسن روحانی در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاعرسانی که در تالار وحدت برگزار شد، ارتباطات و اطلاعات را آفریننده اصلی قدرت در یک کشور دانست و افزود: اگر قدرت را به سخت و نرم تقسیم کنیم بخش بزرگی از جنگ نرم در اختیار صاحبان فکر و اندیشه و بیان و قلم است. هر کشوری که در آن ازادی اندیشه و سخن و بیان و قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در آن کشور مهیاتر خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: بیتردید اگر در جامعهای بیانها بسته و قلمها شکسته شود اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشمها و گوشها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید بگذاریم میدان قلم و بیان، میدان بازی باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود، گفت: البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی و شرایط اجتماعی آن کشور و جامعه باشد. به بیان دیگر دولت، معتقد به آزادی مسئولانه است. در همه جوامع اصول و ارزشها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد. به گزارش تسنیم، روحانی افزود: اگر رسانهای بخواهد این اصول را مورد مراعات قرار ندهد بیتردید او رسانه ارتباطی است ولی ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف و یا قطع کرده است.

رئیس شوارای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مقدسات دینی و مذهبی و همچنین ارزشهای فرهنگی و ملی و قومی باید مورد احترام همگان باشد. شما میبینید که حساسیتها امروز در جامعه ما حتی برای طوایف، اقوام، ایلات، تا چه اندازه زیاد است که با کوچکترین خطایی یک جمع قابل ملاحظهای میشورند. این معنای حساسیت جامعه ماست. همه ما باید به این حساسیتها توجه کنیم.

وی افزود: البته امروز میدانیم قدرت رسانههای ما هرچه بیشتر و قویتر باشد کشور ما توانمندتر در صحنه جامعه حضور خواهد یافت. چرا ما نتوانستیم بعد از ۳۵ سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه ما رضایت داشته باشند؟ اشکال از کجاست؟ اگر با فشارها، شیوههای پلیسی، مساله فرهنگی حل شده بود، که امروز نباید بعد از گذشت آن سالها بازهم نگران فرهنگ جامعهمان باشیم. مشکل اعتیاد، مشکل طلاق، مشکل اختلافات اجتماعی، مشکلات مربوط به شکافهای اجتماعی، نادیدهگرفتن قواعد بازی در مسائل سیاسی، بسیاری از مسائل و مشکلات اخلاقی و اجتماعی امروز، بخش بزرگ آن مربوط به ضعف در حوزه فرهنگ است.

روحانی افزود: من خوشحالم که به ندای مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد بلافاصله پاسخ دادند. کار بسیار درستی بود. اما چه مقدار از مسائل فرهنگی ما در اختیار آقای وزیر است؟ چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار بخشهای فرهنگی دولتی است؟ چند برابر بودجهای که در اختیار دولت به معنی قوه مجریه در زمینه فرهنگ است، در اختیار نهادهای دیگر است؟ در اختیار مراکز دیگری است که از بودجه عمومی بهره برداری و استفاده میکنند. نیازی به نام بردن آنها نیست. اگر با این حرفها فرهنگ درست میشد میبایست همه امروز اظهار رضایت میکردیم. امروز بودجه عظیم فرهنگی در اختیار نهادها و بخشهایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه کشور به معنی خاص کلمه نیستند. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این امر باید بیندیشد. و مسیری را در پیش گیرد تا بدانیم بخش فرهنگی ما با بودجه عمومی که در اختیار میگیرد چه میکند؟

رئیس جمهور گفت: اینکه چقدر کتاب چاپ شد، تیراژش چقدر بود و چقدر سی دی منتشر کردیم آمار فرهنگی نیست. اثر آن کتابها چه بود؟ اثر آنهمه سرمایه گذاری در بخش فرهنگ چه بود؟ اگر اثر خوب بود پس چرا امروز همه نگرانند؟ و همه ناراحتند؟ پس باید راه دیگری را برگزینیم و انتخاب کنیم. امروز حتی اگر در بخش مطبوعات نگاه کنیم، ببینید در این بخش، مطبوعاتی که از بودجه عمومی استفاده میکنند چقدرند؟ رسانههایی که از بودجه خاص قوه مجریه استفاده میکنند چقدرند؟ بخش خصوصی ما چه مقدار فضا دارد؟

روحانی با لزوم تاکید بر توازن بین مطبوعات بخش خصوصی و دولتی تصریح کرد: چه مقدار خبرگزاریها و سایتها و روزنامهها و مجلات در اختیار نهادها و بخشهایی است که از بودجه عمومی کشور استفاده میکنند و چه مقدار در اختیار بخش خصوصی است؟ پایداری مطبوعات یا رسانههای بخش خصوصی ما چه مقدار است؟ به گزارش تسنیم، روحانی افزود: اشاره شد به ۱۷۰ و چند سالی که جریده و روزنامه و مطبوعات در کشور ما شروع به کار کرده و سی و چند سالی که از انقلاب گذشته، به روزنامهها نگاه کنید، جز یکی دو تا که آنها هم از بودجه عمومی استفاده میکنند، بقیه روزنامهها عمرشان چند ساله است؟ و چرا این نهال به درخت تنومند تبدیل نمیشود؟ و چرا پرثمر و پربار نمیشود؟

وی افزود: چرا بخش مطبوعات ما، جراید و رسانههای ما استقلال نمییابند و روی پای خود نمیتوانند بایستند. دولت یکی از وظایف خود را ایجاد این تعادل و توازن میداند. از ابتدا دولت معتقد بوده و امروز هم معتقد است که فرهنگ باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. اندیشمندان، صاحب نظران، انجمنهای تخصصی و حرفهای با قانون شفاف. حاکمیت با قانون است اما قانون باید روشن و شفاف باشد. چه راجع به مطبوعات چه رسانهها و چه کتاب وفیلم. امروز ساختن افکار عمومی در مسیر توسعه اهمیت دارد. در مسیر تعالی اهمیت دارد. در مسیر اخلاق و معنویت اهمیت دارد. آیا اخلاق، اخلاق حرفهای، در زمینه رسانهها رو به توسعه است؟ رو به تعالی است؟ تهمتها کم شده؟ اتهامات کم شده؟ سخنان ناروا کم شده؟ دروغ کم شده؟ اگر اینچنین است پس ما موفق بودیم و اگر نشده باید ببینیم اشکال کار کجاست؟

روحانی با درخواست از همه صاحبان فرهنگ و بیان برای استفاده از مطبوعات در مسیر منافع و مصالح ملی، اذعان کرد:  واقعیتها را به مردم بگوییم. شعارها را کم کنیم. مشکلات جامعه را برای مردم تبیین کنیم. معضل ما در جامعه، فقر است. هم فقر اقتصادی و هم فقر فرهنگی. معضل ما در جامعه نبود اخلاق حسنه است. معضل ما امروز در جامعه نبودن اعتدال است. افراطها و تفریطها. افراطها آنچنان که گویی باید منزوی باشیم و درها بسته باشد. تفریطها به گونهای که گویی باید هویت اسلامی و ایرانی ما روز به روز تضعیف شود. ما دنبال اعتدال در اینجامعه هستیم. افراطها و تفریطها رخت بربندد.

روحانی افزود: توازن در امنیت هم مورد نیاز است. مطبوعات و رسانههای ما باید دارای امنیت باشند. و برای کشور امنیت آفرین باشند. اینکه دارای امنیت باشند، چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند، هیچکس جرات نمیکند به آنها نزدیک شود. نه قوه اجراییاش، نه قوه قضائیاش. بالاتر از دژ پولادین، خود را قیم میپندارند. نه قیم تنها برای دولت، نه تنها برای احزاب و جناحها، حتی قیم برای مردم. تمام مطبوعات و رسانهها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند. اگر کسی خود را برتر میپندارد، این دولت او را برتر نمیبیند. همه باید دارای امنیت مساوی باشند.

رئیس جمهور گفت: هرکس خطا کرد، با خطاکار باید برخورد شود. هیچ کس نباید خود را در حصار امن احساس کند. در این زمینه دولت معتقد است، توقفها، توقیفها آخرین راه است نه اولین راه حل. ممکن است مطبوعهای، جریدهای، خطا کند. یا مرتکب اشتباه بزرگی شود. اولین قدم این است اگر میخواهیم برخورد کنیم با نویسنده، با مدیرمسئول. چرا کل آن رسانه بسته شود؟ و عدهای از عزیزان ما که آنجا دارند کار میکنند در بخشهای مختلف، به خاطر خطای یک نفر همه بیکار شوند. اشکال ندارد اگر نویسندهای خطا میکند با او برخورد قانونی میشود. اگر خدای ناکرده فردی خیانت کرده و به مقدسات و منافع ملی احترام نمیکند با او برخورد شود. با نویسنده و مدیرمسئول. چرا باهمه؟ چرا قدم اول توقیف و توقف؟ اشکال ندارد گاهی ممکن است نیاز باشد به توقیف هم کشیده شود. اما چرا اینقدر عجله؟

روحانی با اشاره به فضای نامتوازن در بین مطبوعات کشور، گفت: چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ منتقدان دولت، مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند. نقد کنند مخصوصا نقد سازنده. این افتخار برای دولت است. من در هیئت وزیران و هم به مسئولان گفتهام یا شکایتی از طرف دولت نباید باشد، نسبت به روزنامه، رسانه و یا باید به حد اقل اقل ضروری اکتفا شود. شما میبینید امروز انتقاد صریح میکنند که حق آنهاست. گاهی حتی اتهام میزنند، دروغ مطرح میشود. حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی را مطرح نکرده است. فقط از طریق مسئولان به آنها تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است.

وی افزود: حتی علیه شخص رئیس جمهور سی دی پخش میکنند با آدرس. گفتیم به آنها بگویند این قسمتهای سی دی ناصیحیح است، بدانند. بگذاریم در مسیری قرار بگیریم که ملت و کشور ما شایسته آن مسیر است. بگذاریم معضلات جامعه حل و فصل شود. فقط مشکل ما مشکل جناحی و سیاسی و حزبی است؟ ما در محیط زیست مشکل نداریم؟ نباید بخشی از وقت، توان، پیرامون محیط زیست مصرف شود؟ محیط زیستی که در شهرهای بزرگ و کلان شهرها سلامت مردم امروز در خطر است. راه حل چیست؟ چه باید کرد؟ دولت، مردم، همه. شما بدانید در هیچ کاری و هیچ مسیر صعب و دشواری دولت موفق نخواهد بود، مگر آنکه مردم پشتیبان و حامی باشند و به صحنه بیایند. اگر ملت به صحنه بیاید در هر موضوعی. مسائل فرهنگی و اقتصادی و زیست محیطی و سیاست خارجی، ما موفق میشویم.

رئیس شوارای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: رسانههای ما در مشکلات اساسی جامعه ما باید به صحنه بیایند. به کمک این کشور و دولت بیایند. به کمک حاکمیت و همه بیایند. ما در زمینه مسائل زیست محیطی شدت انرژی در این کشور غیرقابل قبول است. آلودگیها از حد استاندارد به مراتب پا را فراتر گذاشته است. شما میبینید با یک سردی هوا در تهران با چه معضل بزرگی روبرو میشویم. مشکلات فراوانی که امروز پیش روی مردم است ما میخواهیم وارد بحث هدفمندی یارانهها در قدم دوم شویم. این نیاز به حضور رسانهها دارد آنها باید زمینه را آماده کرده و شرایط کشور را توضیح بدهند و تشریح کنند. پولی که از حاملهای انرژی بدست میآید با بخشی از پول خزانه دولت ضمیمه شده و تبدیل به یارانه نقدی میشود که به طور مساوی برای خانوارها تقسیم میشود.

رئیس جمهور افزود: معضل فساد یک معضل بزرگ است. فسادی که گوشههایی از آن برای مردم بیان شده و گوشههای دیگر بعدا بیان میشود. چه کسی میتواند با این فساد بجنگد؟ تنها قوای مجریه و قضاییه؟ بزرگترین قدرتی که میتواند در این زمینه به میدان بیاید رسانهها هستند. باید بیایند و نام افراد مفسد و ویژه خوار نباید در جمع رییس دستگاه اجرایی کشور باشد. نام افراد مفسد و ویژه خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران ما قرار بگیرد.

روحانی با اشاره به نقش مطبوعات در مقابله با مفاسد اجتماعی گفت: اگر مطبوعات به صحنه بیایند و رسانهها همه به صحنه بیایند، نه اینکه با مفسد میشود مبارزه کرد، میشود جلوی فساد را گرفت. باید هزینهها را آنقدر بالا ببرید که کسی در مسیر فساد قرار نگرفته و هوس فساد به سرش نزند.

وی افزود: وقت من تمام است، فقط بر این نکته میخواهم تاکید کنم که دولت و رئیس جمهور بر قولی که به اصحاب رسانه از روز اول داده پایبند است که محیطی امنتر برای اصحاب رسانه بوجود بیاورد. اما به خاطر مشکلات فراوانی که هست قاعده تحول تدریجی اجتماعی را مدنظر قرار دهید. ما باید آرام آرام به سمت این هدف حرکت کنیم. هر مقدار فشار بر دولت در این زمینه بیشتر وارد شود دولت در اجرای آنچه به مردم وعده داده است مصممتر خواهد بود. نباید بگذاریم برخی از تنگ نظریها، برخی سلیقهورزیها و برخی از ابهامات قانونی باعث شود که سلیقههای سیاسی در مسائل مهم فرهنگی و ارتباطی بتوانند حاکم شوند. ما باید واقعیتها را برای مردم تبیین کنیم. برای آگاهی بیشتر مردم. برای گردش آزاد اطلاعات دست به دست هم دهیم و بدانیم اگر اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد میتوانیم به اهداف بلند و از جمله هدف آزادی و تعالی جامعه دست یابیم.

روحانی در پایان گفت: به امید آنکه همه با اخوت، برادری، محبت، ایجاد فضای اخلاقی و اعتدال قدم به قدم به اهداف بلندی که مدنظر مردم است و در ۲۴ خرداد امسال به آن رای دادند دست یابیم.

والسلام علیکم و رحمتالله و برکاته.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار