خسرو شکیبایی در قاب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

او فعالیت سینمایی خود را در سال 1361 و با فیلم خط قرمز آغاز کرد و در طول فعالیت هنری خود در پنج فیلم با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ایفای نقش پرداخت.
کد خبر: ۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱ - 22July 2013

خسرو شکیبایی در قاب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

خبرگزاری دفاع مقدس: خسرو شکیبایی درهفتم فروردین ماه  سال 1323 در خیابان مولوی تهران  به دنیا آمد. در شناسنامه نامش "خسرو" است ولی خانواده و نزدیکان او را "محمود" صدا میکردند. پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت.

 او قبل از اینکه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفههایی چون خیاطی و کانالسازی وآسانسورسازی کار میکرد. در ۱۹ سالگی برای اولین بار روی صحنه  تئاتررفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد، معرفی و به صورت کاملا حرفهای بازیگر تئاتر شد.

وی فارغالتحصیل بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال1342  با بازیگری تئاتر آغاز کرد و ۵ سال بعد یعنی در سال 1347 وارد حرفهٔ دوبلوری شد. او فعالیت سینمایی خود را در سال 1361 و با فیلم خط قرمز آغاز کرد و در طول فعالیت هنری خود در پنج فیلم با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ایفای نقش پرداخت.  

ترن

زمستان 1357، در اوج انقلاب، یک قطار سوخت رسان ارتشی به مقصد اصفهان در حرکت است. گروهی از کارگران اعتصابی شرکت نفت و راه آهن برای رفع نیاز مردم، مسیر قطار را به مقصد شمال تغییر می دهند. ارتش وارد عمل می شود و می خواهد محموله را پس بگیرد. لکوموتیوران پیر به نام فولاد و دستیارانش با زحمت محموله را به مقصد می رسانند. مأموران به آنان هجوم می برند. مردم منطقه با مشعل های فروزان به کمک آن ها می روند و قطار را تا مقصد همراهی می کنند. لکوموتیوران در واپسین لحظه کشته می شود.

 

این فیلم محصول سال ۱۳۶۶ است و نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده امیر قویدل است وبازیگرانی چون فرامرز قریبیان، خسرو شکیبایی وعنایت بخشی درآن به ایفای نقش پرداخته اند.

اتوبوس شب

"اتوبوس شب" روایتگر گوشهای از زندگی "عیسی" و "فاروق" است که پس از سالها همدیگر را میبینند و خاطرات دوران جنگ را مرور می کنند. "عیسی" جوان رزمندهای است که مأموریت انتقال اسرای جنگی به پشت جبهه را دارد که "فاروق" هم یکی از آنهاست.

 

کیومرث پوراحمد، قصه "اتوبوس شب" را در طول 9 ماه، پنج بار بازنویسی کردهاست. او که این فیلم را بر اساس "داستانهای شهر جنگی" اثر حبیب احمدزاده ساخته، در این باره گفته است: وقتی این کتاب را مطالعه کردم، داستان نوجوانی که چهل اسیر را از آبادان به ماهشهر میبرد، به قدری گیرا و جذاب بود که مرا به دنبال خود کشاند و گفت: مرا بساز.
در "اتوبوس شب" محمدرضا فروتن بازیگر نقش "فاروق" در کنار مرحوم خسرو شکیبایی که در نقش عمو رحیم راننده اتوبوس است، در این فیلم بازی میکند و مهرداد صدیقیان نیز پس از اولین تجربه سینماییاش در"عصرجمعه" مقابل دوربین پوراحمد رفته است. الناز شاکردوست، امیرمحمد زند، کورش سلیمانی و احمد کاوری از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

کیمیا

در آغاز جنگ تحمیلی، همسر "رضا" باردار است و باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. رضا او را به بیمارستان میرساند و خود به اسارت قوای دشمن در میآید. همسر "رضا" حین عمل جراحی میمیرد و "شکوه" جراح بیمارستان، فرزند "رضا" را نجات میدهد. پس از گذشت نه سال، وقتی "رضا" از اسارت آزاد میشود، پی میبرد که همه اعضای خانوادهاش را از دست داده است. حال او در جستجوی تنها بازمانده خود، فرزندش است. "کیمیا" فرزند "رضا" نزد "شکوه" در مشهد زندگی میکند. مشکل اینجاست که "شکوه" به طور کامل به "کیمیا" وابسته است.

 

فیلم سینمایی "کیمیا" به تهیه کنندگی هارون یشایائی محصول سال ۱۳۷۳است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم را احمدرضا درویش برعهده داشته و محمود کلاری فیلمبردار، عباس گنجوی تدوین و احمد پژمان آهنگساز این فیلم بودهاند. خسرو شکیبایی، رضا کیانیان، بیتا فرهی، نادر رجب پور، پریسا شاهنده، مهناز برزگر، محمودرضا ثانی و علی اکبرزادگان نیز بازیگران اصلی این فیلم هستند.

سرزمین خورشید

در آغازجنگ تحمیلی ، بیمارستانی در خرمشهر به محاصره دشمن درمی آید . نیروهای داوطلب بسیجی با یک جیپ غنیمت گرفته شده و یک لندرور قصد دارند مجروحان را با یک آمبولانس از محاصره نجات دهند. آمبولانس در مواجهه با تانک های عراقی ازحرکت بازمی ماند و سرنشینان مجروح آمبولانس فرار می کنند. گروه مهاجرکه دکتر "کسری " و یک امدادگر به نام "هانیه " در میان آنهاست، برای نجات خود باید از موانع زیادی عبور کنند .

کارگردان : احمدرضا درویش . فیلمنامه : احمدرضا درویش . مدیر فیلمبردار: محمدآلادپوش . تدوین : عباس گنجوی . موسیقی متن : بابک بیات . طراح صحنه : امیرحسین اثباتی . چهره پرداز: مهران روحانی . صداگذار: جهانگیر میرشکاری . جلوه های ویژه : محسن روزبهانی مدیر تولید: تقی علی قلی زاده . بازیگران : خسرو شکیبائی ، گلچهره سجادیه ، سعید پور صمیمی ، محمود پاک نیت ، محمد مشاک . تهیه کننده : بنیاد سینمائی فارابی . رنگی . 95 دقیقه .

دستهای خالی

حوریه که سالهاست از اسارت پدرش، امیرحسین، به دست عراقیها میگذرد، نسبت به خروجهای بی موقع مادرش، مریم، از منزل مشکوک است و این شک با تلفنهای ناشناسی که به او میشود و در آنها از تصمیم مریم برای ارتباط با یک مرد دیگر صحبت میشود افزایش مییابد.

 

مسعود رایگان، مرشد شاه محمدی، محمد ساربان، حسن شکوهی، علیرضا کمالی نژاد، خسرو شکیبایی مریلا زارعی، فاطمه گودرزی، اصغر نقی زاده و زهرا داود نژاد بازیگران این فیلم هستند ونویسندگی و کارگردانی آن را ابوالقاسم طالبی انجام داده است و تهیه کنندگی آن را محمد رضا تخت کشیان.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار