گروه فرهنگ دفاعپرس_ اکبر صفرزاده؛ فیلم کوتاه «تخطی» به کارگردانی میکائیل دیانی، اثری پلیسی–جنایی است که با موضوعی ملموس و امروزی، یعنی مواجهه با خفتگیرها، به یکی از ترسها و ناامنیهای شهری امروز میپردازد و مانند فیلمهای گذشتهاش سویهای انتقادی به ناکافی بودن قوانین در مواجهه با خفتگیرها دارد.
دیانی با دکوپاژی دقیق، میزانسنهای هوشمندانه و حرکتهای سنجیدهی دوربین، توانسته تنش و تعلیق را بدون اغراق و هیاهو به تصویر بکشد و فیلم در عین حال که داینامیک و ملتهب است، اما از قواعد سینمای کلاسیک خارج نمیشود و کارگردانی در فیلم خودنمایی ندارد!
کارگردانی فیلم نشان از تسلط و پختگی دارد. دیانی بهجای تکیه بر هیجان سطحی، روایت را از دل موقعیت و رفتار شخصیتها پیش میبرد. بازیگردانی یکی از نقاط قوت فیلم است؛ بازیگران در هماهنگی کامل با فضای واقعگرای اثر، اجرایی کنترلشده و باورپذیر دارند. در این میان، امیر نوروزی با بازی دقیق و روان خود، حضوری درخشان دارد و بخش عمدهای از بار عاطفی و درام فیلم را به دوش میکشد و در عین حال شمایل یک قهرمان مورد علاقه مردم را به تصویر میکشد.
فیلمنامهی «تخطی» با ساختاری منسجم و پایانی غیرمنتظره، مخاطب را غافلگیر میکند. تویست نهایی تصنعی نیست و حاصل منطق درونی روایت است؛ در عین حال که مخاطب را شوکه میکند و در نسبت پلیس و مردم معنای تازهای به کل اثر میبخشد.
«تخطی» بیش از آنکه صرفاً یک تجربهی کوتاه باشد، نشانهای از بلوغ و آمادگی کارگردان برای ورود به سینمای بلند است. دیانی با این فیلم ثابت میکند که بر ابزارهای سینما، روایت تصویری و هدایت بازیگر تسلط دارد و میتواند یک موقعیت درامتیک را خلق کند و اثری پرکشش و تأملبرانگیز بسازد.
انتهای پیام/ 121