ظریف در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا:

آمریکا باید یک تصمیم سخت بگیرد و خیال‌پردازی را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: فکر می‌کنم آمریکا باید یک تصمیم سخت بگیرد و آن اینکه با واقعیات روبرو شود و از دید واقع نگری به مسایل بنگرد و خیال‌پردازی را کنار بگذارد.
کد خبر: ۱۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸ - 15March 2014

آمریکا باید یک تصمیم سخت بگیرد و خیال‌پردازی را کنار بگذارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه یونان که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: بسیار خوشوقتیم که امروز میزبان معاون محترم نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان در تهران هستیم که علاوه بر وزارت خارجه یونان، ریاست دورهای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد.

وی افزود: ایران و یونان روابط بسیار تاریخی که هزارهها را در بر گرفته با هم داشتهاند. دو کشور تاریخ طولانی و ارتباطات را داشتند و در فراز و نشیبهای سالیان گذشته روابط ما با یونان مثبت بوده گرچه به دلیل فشارها روابط قدری کاهش پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه زمینه برای گسترش روابط در حوزههای مختلف وجود دارد اظهار داشت: در این مذاکرات در خصوص مذاکرات هستهای، بحران سوریه و مسایل دو جانبه و همچنین روابط اقتصادی و همکاریهای کنونی و آینده ایران و یونان در زمینههای انرژی، گاز، پتروشیمی و سایر همکاریها گفتگو کردیم.

ظریف گفت: ایران و یونان میتوانند دروازهای برای ورود به اروپا و ارتباطات گسترده داشته باشند. گفتگوها زمینه فعالیتهای خوب را فراهم میکند البته وارد رشته پیشنهادات عملی نیز شدهایم تا روابط را گسترش دهیم و بسیار خوشحالم که شروع خوبی برای گسترش روابط دولت و دو ملت است.

وی همچنین تصریح کرد: این روابط میتواند به نفع دو کشور و صلح و ثبات در منطقه باشد و بار دیگر ضمن خوشامد گویی به وزیر امور خارجه یونان امیدوارم سفر دیروز وی به اصفهان خوب بوده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که آیا سفر اخضر ابراهیمی به تهران را تایید میکنید اظهار داشت: میدانید که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که بحران سوریه تنها از مسیر سیاسی قابل قبول است و در این زمینه همواره به تلاشهای معقول و منطقی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی که همواره باید توسط مردم سوریه اتخاذ شود و دیگران آنها را در این راه کمک کنند کمک کرده است.

وی ادامه داد: لذا وقتی آقای اخضر ابراهیمی ابراز علاقه کرد برای مشورت با مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ایران سفر کند مانند دفعات گذشته و برخلاف برخی همسایگان که از پذیرفتن ایشان خودداری کردند ایشان را با روی گشاده پذیرفتیم.

ظریف گفت: بنده ایشان را دعوت کردم فردا بعدازظهر به تهران سفر خواهند کرد و روز دوشنبه قبل از ترک تهران برای مذاکرات با ۱+۵ با آقای ابراهیمی گفتگو خواهم کرد و دیگر مسئولین نیز در سطح مناسب با ایشان دیدار و مذاکره خواهند داشت.

وی همچنین درباره اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در این دوره از مذاکرات باید تصمیمات سختی را اتخاذ کند گفت: دولت آمریکا برای مشکلات داخلی خود صحبتهایی میکند که مبتنی بر پیش داوری و پیش ذهنیتهایی است که خودشان دارند. آنها سالها است که تلقین کردهاند ایران به دنبال سلاح هستهای است بنابراین الان باید بگویم که امریکا باید تصمیم مهمی بگیرد که ایران به دنبال سلاح هستهای نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: هم ما و هم آنها میدانیم که ایران هیچگاه به دنبال سلاح هستهای نبوده است. ما اعلام کردهایم که برنامههای هسته یا ما کماکان باقی خواهند ماند و صلح آمیز نیز باقی خواهند ماند. هیچ برنامه ایران تعطیل نخواهد شد این موضوع را طرف مقابل به خوبی میداند.

وی گفت: من احساس میکنم خیلی مثبتتر و سازندهتر است که مسئولین آمریکایی به جای حرفهایی که در آینده مجبور شوند آن را تغییر دهند مانند بحث غنی سازی در مورد توافق ژنو که رد کردند و بعداً در سطوح مختلف ناچار شدند بگویند که توافق ژنو دارای غنی سازی است صحبتهایی نکنند که بعداً ناچار شوند آن را تکذیب کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: اگر تصمیم سخت برای این باشد که ایران به دنبال سلاح هستهای نباشد این تصمیمی است که قبلاً گرفته شده و ایران هیچگاه به دنبال سلاح هستهای نبوده و نخواهد بود. ما هم در مبانی دینی و هم در ملاحظات و هم در نگرش استراتژیک خود براساس دکترینی که داشتهایم به دنبال سلاح هستهای نیستم. من فکر میکنم آمریکا باید یک تصمیم سخت بگیرد و آن تصمیم سخت این است که برای همیشه با واقعیات و به دید واقع نگری به قضایا نگاه کند و خیالپردازی را کنار بگذارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار