به مناسبت 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی

12 فروردین، گفتمان انقلاب اسلامى

در 12 فروردین سال 58 نظامى متولد شد که نظریه‏ هاى حکومتى قرن بیستم را باطل کرد و حکومت اسلامى را براساس موازین و آموزه ‏هاى دینى به منصه ظهور و عمل رساند.
کد خبر: ۱۴۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸ - 30March 2014

12 فروردین، گفتمان انقلاب اسلامى

خبرگزاری دفاع مقدس، 12 فروردین یکى از به یادماندنی ترین روزهاى تاریخى و مهم ایران اسلامى  محسوب مى شود. در این روز با رأى اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسى کشور پس از 2500 سال از نظام سلطنتى به نظام جمهورى اسلامى و حکومت مردمى تغییر یافت. حکومتى که برخاسته از بطن جامعه وفرهنگ مردم بود و خط بطلانى بر دیگر نمونه هاى نظامهاى سیاسى غربى کشید که تنها نام جمهورى را یدک مى کشیدند و فاقد اسلامیت و معنویت بودند.

در 12فروردین 1358 ثمره مبارزات ضد سلطنتى و طاغوتى و شعار استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى ملت ایران به بار نشست و نظام جمهورى اسلامى ایران استقرار یافت.

در این روز ملت ایران با رأى قاطع خود ساختار سیاسى، اجتماعى ایران را تغییر دادند و جمهورى اسلامى در نظام سیاسى تثبیت یافت.

پس از آنکه قرن ها تئورى جدایى دین از سیاست و نظام هاى حکومتى لائیک بردنیا سیطره داشت و قوانین شرعى و الهى امرى خصوصى در زندگى مردم تعبیر مى شد، در 12 فروردین سال 58 نظامى متولد شد که این نظریه ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامى را براساس موازین وآموزه هاى دینى به منصه ظهور و عمل رساند.

جمهورى اسلامى

معناى لغوى "جمهوریت" یعنى حکومت برخاسته از مردم و یا همان دموکراسى. البته نظام هاى حکومتى در معناى اصطلاحى این واژه دچار اختلاف نظر هستند و از آن برداشت هاى متفاوتى دارند. چرا که برخى نظام هاى سیاسى خاورمیانه که عمدتاً کشورهاى عربى هستند نیز جمهورى نام گرفته اند اما فرمایشى و بیشتر به دیکتاتورى متمایل هستند.

در زمان تعیین نظام سیاسى کشور پس از سرنگونى نظام طاغوت شاهنشاهى "جمهورى دموکراتیک"، "جمهورى"، "حکومت اسلامى" و ... از جمله نظام هایى بود که مطرح شد ولى امام راحل از همان ابتدا تأکید فراوانى بر استقرار نظام حکومتى جمهورى اسلامى داشتند. به طورى که بر جمهورى اسلامى نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر تأکید کردند.

براین اساس اصل جمهوریت و اسلامیت اصل جدایى ناپذیر در نظام حکومتى ایران است که براى تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادى تقدیم شده است.

"آزادى" از دیگر شعارها و خواسته هاى ملت ایران در ایام انقلاب بود که با استقرار جمهورى اسلامى شکل عملى به خود گرفت. اگرچه لغت آزادى نیز همانند دیگر واژه ها، امروزه مظلوم واقع شده و در نظام سلطه مصادره مى شود و با نام آزادى، حقوق خیلى ها تضییع مى شود ولى این واژه در اسلام معنایى متعالى دارد.

براین اساس مردم طبق قانون براى تعالى و کمال خود از حق انتخاب و آزادى بیان برخوردارند وکسى نمى تواند این حق را از آنها سلب کند. دراین مکتب سلب آزادى و حق انتخاب از خود نیز نوعى ظلم به خویش است.

"استقلال" بُعد دیگرى از نظام جمهورى اسلامى ایران است که با استقرار آن ملت ایران از وابستگى به شرق و غرب رهایى یافت و در عرصه بین الملل با حفظ اصول به دفاع از حقوق خویش پرداخت. نفى استکبار، ظلم ستیزى وعدم وابستگى به غرب از پیامدهاى استقلال است.

جمهورى اسلامى شکل نوینى از نظام هاى حکومتى است که تلاش مى کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام، الگوى زندگى جدیدى در عرصه اجتماعى و سیاسى بشر امروزى ارائه دهد تا براساس آن نیازهاى مادى و معنوى انسان توأمان فراهم شود. توانمندى ها و قابلیت هاى نظام و ملت ایران در رویارویى موفق با بحران ها و فتنه هاى سخت امنیتى، سیاسى، اقتصادى و فرهنگى و پیشرفت هاى خیره کننده براى حرکت روزآمد در جهان امروز و دستیابى به فناورى هاى گوناگون به ویژه در عرصه هاى هسته اى، لیزرى و فضایى، پروژه هاى کینه ورزى دشمنان به ویژه امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستى و همچنین ضدانقلاب داخلى و خارجى را ناکام گذاشته و مقاومت جانانه و مدبرانه مردمان این سرزمین را عامل هدایت و خیزش ملل آزادىخواه و حق طلب جهان براى نجات و رهایى از یوغ ظالمان و ستمگران قرار داده است. نمونه اى که در بسیاری از کشورهاى عربى خاورمیانه مشاهده و گفتمان انقلاب اسلامى دراین کشورها پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب به آنان صادر شده است.

حضرت امام خمینى(ره) در پیامى که به مناسبت این حادثه تاریخى و حماسه جاودان ملت ایران صادر نمود، چنین آورده اند؛

"صبحگاه 12 فروردین که روز نخستین حکومت "الله" است، از بزرگ ترین اعیاد مذهبى و ملى ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزى که کنگره هاى قصر 2500 ساله حکومت طاغوتى فروریخت و سلطه شیطانى براى همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جاى آن نشست. خداوند تعالى بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست تواناى خود که قدرت عظیم مستضعفین است، در هم پیچیده و ملت عظیم ما را ائمه و پیشواى ملت هاى مستضعف نمود و با برقرارى "جمهورى اسلامى" "وراثت حقه" را به آنان ارزانى داشت."

ملت ایران در آغاز دهه چهارم استقرار "استقلال، آزادى و جمهورى اسلامى" ضمن تجدید پیمان با آرمان هاى امام خمینى(ره) معمارکبیر انقلاب اسلامى و شهیدان به خون خفته خود، بار دیگر بر حفظ این ارزش ها پاى مى فشارد و روز "جمهورى اسلامى" را به عنوان یکى از ماندنى ترین روزهاى تاریخى این سرزمین گرامى مى دارد.

روز 12 فروردین، روز ظهور شخصیت واقعى مردم ایران، روز پیروزى مستضعفین بر مستکبرین و روز تثبیت و صدور انقلاب اسلامى است که بى هیچ شکى زمینه ساز حکومت عدل اسلامى در سراسر جهان خواهد بود.

رسول شادمانی


 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار