حجت‌الاسلام واحدی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع مقدس:

آمریکا در پی محو ادبیات مقاومت است/ فرماندهان نظامی از بصیرت بالایی برخوردارند

معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش گفت: آمریکا به دنبال محو فرهنگ و گفتمانی است که حیثیتش را به چالش کشیده؛ محو ادبیات مقاومت که امروز رهبر و الهام‌بخش تمام این ادبیات و این گفتمان و این فرهنگ، اسلام ناب و مظهرش نیز ایران اسلامی است.
کد خبر: ۱۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶ - 13April 2014

آمریکا در پی محو ادبیات مقاومت است/ فرماندهان نظامی از بصیرت بالایی برخوردارند

حجتالاسلام والمسلمین "سید محمدرضا واحدی" معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس، به تشریح  دلایل ماندگاری ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس پرداخت که متن این گفتوگو به شرح ذیل است:

دفاع مقدس: دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی بعد از گذشت 35 سال را بیان کنید.

- سه دلیل اصلی این ماندگاری را عرض میکنم. اول اینکه اصولی که انقلاب اسلامی بر اساس آن بنا شده همان باورها و اصول اعتقادی مردم بوده و اینکه انقلاب از نظر آنان قابل جداسازی و تفکیک با اعتقاداتشان نیست. دومین دلیل نیز رهبری بی نظیر و معنوی امام راحل و خلف صالحشان حضرت آیتالله خامنهای است.
 
 مردم کشور ما دشمنان گرگصفت خود را حتی در لباس میش نیز میشناسند

مردم ایران با علم و بصیرت دینی، دشمنان گرگصفت خود را حتی در لباس میش نیز میشناسند. وجود نعمت رهبری توانسته است تمام دیدگاهها و سلیقهها را با تمام تنوع و تفاوت هایشان دور هم جمع کند و بر اساس همان اعتقادات به جلو ببرد، لذا سومین دلیل نیز دشمنشناسی مردم ایران است که این هم زیر سایه همین رهبری هوشمند به وجود آمده است. مردم ایران امروز از علم و آگاهی کامل و بصیرت دینی و اجتماعی کافی برخوردارند.

بنابراین علیرغم تمام دشمنیها و دسیسههای سهمگین داخلی و خارجی و مشکلاتی که در این 35 سال کم نبوده است، این انقلاب پایدار مانده و نهتنها تفاوت دیدگاهها نتوانسته خللی در بنیان آن ایجاد کند، بلکه حتی سوء استفادهها و سوء مدیریتهایی که گاهی در بخشهای مختلف اداری کشور مشاهده میشود مردم را در پایبندی به اصولشان متزلزل نکرده و نخواهد کرد.
 
دفاع مقدس: چرا در 8 سال جنگ تحمیلی با وجود ابرقدرتهای پشتیبانی کننده از عراق در نهایت ایران اسلامی پیروز میدان شد؟
 
- بهترین دلیلش را قرآن کریم بیان میکند که 10 نفر آدم مؤمن، باورمند و صابر، حریف 100 نفر از دشمنان خواهد بود و بر آنان پیروز خواهد شد. در دفاع مقدس ما با تکیه بر ایمانمان جنگیدیم و به وعده نصرت الهی باور داشتیم، در حالی که دشمن دارای انگیزهای ایمانی نبود و به لطف الهی تکیه نداشت. ما باور داشتیم و میدانستیم که در برابر انبوه دشمن، دست خدا با ماست و ماموران پنهان الهی جماعت مؤمنان را تنها نخواهند گذاشت و چنین هم شد.

جهان کفر در جنگ تحمیلی مقابل ایران قرار گرفت

همین امر بود که اعجاب جهانیان را برانگیخت چون به حسب ظاهر و از نظر تجهیزات و قدرت نظامی و مولفههای کلاسیک جنگ، قطعاً باید طرف مقابل پیروز میشد، نه ما. البته اینکه میگویم طرف مقابل با اذعان به این مطلب است که طرف مقابل ما صدام و ارتش بعثی نبود؛ طرف مقابل ما جهان کفر بود که در ماجرای جنگ تحمیلی عراق علیه ما همه با هم متحد شده بودند تا نگذارند ریشه انقلاب اسلامی قوام بگیرد.
 
"الکفر مله واحده" که قرآن می فرماید را ما به عینه در ماجرای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دیدیم. شرق و غرب که با هم دشمنی دیرینه داشتند در آن دوران با هم همکاری کردند تا ما را به زانو درآورند و انواع سلاحها و تجهیزات شرقی و غربی را در ارتش عراق دیدیم، اما "ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم" را در جبهه آنها ندیدیم.
 
دفاع مقدس: یک فرمانده اسلامی چه شاخصههایی عقیدتی، ایدئولوژی باید داشته باشد و بصیرت سیاسی و دینی فرماندهان باید در چه سطحی باشد؟
 
- ما یک بصیرت عمومی داریم که گمان میکنم در سطح مقبول باشد و یک بصیرت برای خواص داریم که باید در سطح مطلوب باشد. خوشبختانه فرماندهان ما عموماً در سطح مطلوبی از بصیرت دینی و سیاسی و دشمن شناسی هستند و این مایه خوشحالی، امیدواری و مباهات است؛ زیرا وقتی امیران و راهبران قومی از چنین بصیرت و دانشی برخوردار باشند و زیرمجموعه یا مردمی که از آنان تاثیر میپذیرند را به بیراهه نبرند، موجبات قوام استقلال و سرفرازی ملت فراهم است.
 
دفاع مقدس: آمریکا با تهدیدات و تحریمها دنبال چه چیزی است؟
 
- آمریکا به دنبال محو فرهنگ و گفتمانی است که حیثیتش را به چالش کشیده؛ محو فرهنگی که نه زور میگوید و نه زیر بار زور میرود. محو ادبیات مقاومت که امروز رهبر و الهامبخش تمام این ادبیات و این گفتمان و این فرهنگ، اسلام ناب و مظهرش نیز ایران اسلامی است. همان بصیرتی که ذکر شد به ما میگوید که آمریکا به دنبال مهار توانایی ایران در انرژی هستهای و... نیست، بلکه میخواهد ایران را مهار کند؛ زیرا کشورمان به عنوان مظهر مقاومت در برابر ظلم و سلطه جهانی و جهانخواری و رهبر الهامبخش قطب جدید نفی سلطه در جهان مطرح است.
 
امروز در جهان قطب جدیدی شکل گرفته و رهبر معنوی این قطب، ایران است که با استعمار فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مبارزه میکند. آمریکا نمیخواهد ما بفهمیم و به دیگران بفهمانیم که لابی صهیونیزم با اقتصاد و فرهنگ جهان چه میکند.
 
آمریکا در پی حیثیت از دست رفتهاش است

ما اگر دست از شعارها و گفتمان اسلامی و انقلابیمان برداریم، آمریکا دیگر کاری با ما نخواهد داشت. اما این راه ما نیست چرا که امام(ره) فرمود "تا لااله الا الله در جهان هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم"؛ پس در یک کلام آمریکا به دنبال حیثیت از دست رفتهاش است و نمیخواهد رویای صهیونیستی امپراتوری جهانی را از دست بدهد.
 
دفاع مقدس: صدا و سیما چقدر توانسته است در ترویج فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس و سبک زندگی اسلامی موفق عمل کند؟
 
- مسئولان صدا و سیما زحمات زیادی کشیدهاند و رسانه ملی، شبکهها و برنامههای درخور و ارزشمندی را ارائه کرده است؛ اما آنچه به نظر نقطه ضعف ما در این مقوله به حساب میآید این است که ما برنامههای دینی، ارزشی و فرهنگی را در قالب گفتوگوهای خشک و بی روح ارائه میکنیم. یعنی نتوانستیم فرهنگ اصیل دینی و ملی خود را در قالب برنامههای هنری و جذاب ارائه کنیم.
 
 
گفتوگو از: طیبه کرانی
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار