ترکیه خواستار تعطیلی نیروگاه هسته‌ای ارمنستان شد

ترکیه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار تعطیلی نیروگاه هسته ای ˈ متسامور ˈ ارمنستان شد. ˈ
کد خبر: ۱۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰ - 22March 2014

ترکیه خواستار تعطیلی نیروگاه هسته‌ای ارمنستان شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "تانر یلدیز" وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه امروز شنبه در گفتوگو با خبرنگاران در شهر ایغذر با بیان این مطلب گفت: ترکیه به علت نگرانی از خطرات این نیروگاه هستهای در درخواستی از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار تعطیلی این نیروگاه در ارمنستان شده است.

وی با اشاره به زمان طولانی ساخت این نیروگاه هستهای در ارمنستان اظهارداشت: این نیروگاه هر چه زودتر باید بسته شود.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در ادامه گفت: نیروگاه هستهای متسامور تنها ۱۶ کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد و این نکته را باید آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد توجه قرار دهد.

نیروگاه هستهای متسامور در دهه ۱۹۷۰ در سی کیلومتری غرب ایروان، پایتخت ارمنستان در شهر متسامور ساخته شد. این نیروگاه با دو راکتور مدل (وی ویای آر ۴۴۰) که مختص راکتورهای روسی است کار خود را آغاز کرد. راکتور متسامور حدود ۴۰ درصد برق ارمنستان را تولید میکند ولی با توجه به زلزله ۱۹۸۸ ارمنستان تعطیل شد.

دولت ارمنستان درسال ۱۹۹۳مجددا تصمیم به راه اندازی این نیروگاه گرفت و در سال ۱۹۹۵راکتور شماره ۲ به کار انداخته شد. کار راه اندازی این نیروگاه در سال ۲۰۰۳ به شرکت انحصاری واردارت و صادرات برق روسیه سپرده شد و ضمانت کارکرد محصولات آن تا سال ۲۰۱۶ ازسوی این شرکت تضمین شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار