گزارش

اتوبانی از گلایول در عمق آب‌های خلیج همیشه فارس

خبرنگاران کرمانی سوار بر ناوشکن جماران به محل غرق شدن ناوچه سهند رفته و در جوار خانواده معظم شهدا و دریا دلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی؛ آب‌های منطقه را گلباران کردند.
کد خبر: ۱۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰ - 19April 2014

اتوبانی از گلایول در عمق آب‌های خلیج همیشه فارس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمان، در آذرماه سال ۹۲ یادوارهای تحت عنوان "دریادلان کویر" گرامیداشت شهدای نیروی دریایی در کرمان برگزار و مقدمهٔ سفری شد برای خبرنگاران تا سوار بر ناوشکن جماران به محل غرق شدن ناوچه سهند در آبهای بین المللی خلیج فارس رفته و در جوار خانواده معظم شهدا و دریا دلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی؛ آبهای منطقه را گلباران کنند.

بیشک واسطهٔ این دعوت، شهدا بودند که این گونه به زیبایی پذیرایی کردند. سفر صبح روز ۲۷ فروردین ۹۳ از جوار شهدای گمنام موزه دفاع مقدس کرمان آغاز شد. دو اتوبوس از پایگاه دریایی سیرجان برای بردن کاروانیان عازم شده بودند.

زیارت شهید گمنام

در بدو ورود به مرکز آموزش شهدای وظیفه نداجا، فرمانده مرکز ناخدا یکم ستاد "مجید توسلی" به اتفاق حجت الاسلام "محمد علی احمدآبادی" رئیس عقیدتی سیاسی مرکز به استقبال خبرنگاران آمده و ضمن خیر مقدم، در کنار مرقد مطهر شهید گمنام حضور یافتند.

در این مکان مقدس حاضرین ضمن قرائت فاتحه از زبان ناخدا توسلی شنیدند که این شهید با پیگیریهای بسیار در سال ۹۰ در این مکان به خاک و به یاد سپرده شده و موجبات خیر و برکت را فراهم آورده است.

بازدید از مرکز آموزشی شبیهسازی رزمی فاتح ۱۲ و ۲

سپس خبرنگاران به بازدید از مرکز آموزشی شبیهسازی رزمی فاتح ۱۲ پرداختند. ناوبان دوم حمید کریمی در سالن تیراندازی آموزشی فاتح ۱۲ گفت: سامانه فاتح ۱۲ توسط صنایع الکترونیک اصفهان ساخته و نصب و برای کسانی که برای اولین بار میخواهند تیراندازی کنند، شبیه سازی انجام شده است تا استرسهای هنگام کار و تمرین را کاهش دهد؛ در این روش از لیزر به جای فشنگ استفاده میشود.

بازدید از مرکز شبیهساز نجوم و جهت یابی

محل بعدی که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت، سالن فاتح ۲، مرکز شبیهساز نجوم و جهت یابی بود که در این خصوص توضیح داده شد چون در زمان جنگ ممکن است ردیاب جی پی اس دچار مشکل و بحران شود، لذا در یگانهای رزمی زمینی و ناوبری باید جهتیابی با ستارهها را آموزش ببینند که این کار در مرکز شهدای وظیفه نداجا در سالن فاتح ۲ انجام میشود.

ضمنا نرمافزاری در وزارت دفاع ایران طراحی گردیده که در فضای مجازی و بدون نیاز به آسمان و صورتهای فلکی و ستاره قطبی زمان و مکان را دقیق ترسیم میکند.

حضور در سالن غذاخوری "اویس قرنی" و مشاهده امکانات و چگونگی پذیرایی از پرسنل در این سالن و سیستم منحصر به فرد ظرفشویی آن از دیگر بخشهای مورد بازدید بود.

اقامه نماز جماعت ظهر و عصر

با بلند شدن صدای اذان، همگی در یکی از ۷ نمازخانه این مجموعه حضور یافته و نماز را به امامت حجت الاسلام احمدآبادی اقامه میکنند.

پس از نماز حجت الاسلام احمدآبادی گفت: از زمان برگزاری یادواره شهدای نیروی دریایی در کرمان و به دنبال موافقت امیر دریادار "حبیبالله سیاری" برای برگزاری راهیان نور دریایی ویژه خبرنگاران کرمان، ما هم به دنبال عملیاتی کردن این درخواست بودیم تا بحمدالله موافقت شد امروز و در آستانه روز ارتش در خدمت شما باشیم. این مرکز تنها مرکز آموزشی نیروی دریایی است و امکانات موجود در آن با تلاش فرماندهان ایجاد گردیده و ناویان به بهترین وجه در اینجا آموزش میبینند.

بعد از اقامه نماز جماعت، ناخدا یکم ستاد مجید توسلی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی اظهار داشت: اینجا در دهه ۴۰ یک مرکز اداری بود که با داشتن یک گروهان، ماموریت ویژه و خاصی نداشت و کمکم گردان آموزشی تشکیل و در دوران دفاع مقدس، بیشترین فعالیت این مرکز آغاز شد.

ناخدا توسلی افزود: با آموزشهای فشرده، گردانها به مناطق عملیاتی اعزام میشدند که در ابتدا با سه گردان آغاز و با اوج گیری جنگ، حجم یگانها گستردهتر شد.

وی خاطر نشان کرد: این مرکز آموزشی که منحصر به فرد میباشد، با ۳ گردان شروع به فعالیت نمود و در حال حاضر ۶ گردان آموزشی دارد که یک گردان مخصوص فارغالتحصیلان دانشگاهی است.

فرمانده مرکز شهدای وظیفه نداجا افزود: سیرجان به دلیل آب و هوای خاصی که دارد بهترین مکان برای آموزش نیروهای دریایی است.

وی از جذب و به کارگیری نیروهای فنی و حرفهای در رشتههای مختلف جوشکاری؛ لوله کشی، برق؛ کشت گیاهان دارویی؛ کارگاه موتور و مکانیک و.... در این مجموعه خبر داد.

ناخدا توسلی تصریح کرد: نرمافزارها و سلاحها و امکانات این مرکز در حال به روز رسانی است و با این هدف به دنبال رسیدن به ارتشهای مهم جهان هستیم.

وی با ارجح دانستن شهدای دریایی نسبت به سایر شهدا، گفت: والاترین شهدای نیروی دریایی متعلق به استان کرمان است.

شهید قهرمانی تا آخرین لحظه مقاومت کرد

ناخدا یکم ستاد، اظهار داشت: شهید قهرمانی از شهدای ناوچه سهند، کسی بود که تا آخرین لحظه مقاومت کرد و آخرین نفری بود که در ناو سهند پشت پدافند به هواپیمای مهاجم و متجاوز امریکا شلیک میکرد.

وی افزود: ۴۸ شهید تکاور داریم و شهید نگارستانی اولین شهید تکاور نیروی دریایی است که در پل خرمشهر شهید شد.

ناخدا توسلی ابراز کرد: بیش از ۸۰ درصد شهدای تکاور در مقاومت خرمشهر به شهادت رسیدند و نابودی سکوهای الامیه و البکر عراق از حماسههای بچههای تکاور بود.

اسکان در مجتمع باشگاهی شهید چمران بندرعباس

بخش نهایی و غایی سفر، آغاز شد و خبرنگاران پس از صرف ناهار به سوی بندرعباس حرکت کردند و در مجتمع باشگاهی شهید چمران بندرعباس اسکان یافتند.

روز ۲۸ فروردین پس از صرف صبحانه همگی شاداب و سرحال برای رفتن به اسکله سوار بر اتوبوسها شدند و به سوی اداره بنادر نیروی دریایی شهید باهنر حرکت کردند.

ناو جماران میزبان کاروانیان

از پیچیدهترین فناوریهای روز دنیا میتوان به فناوری ساخت ناوشکنهای غول پیکر اشاره کرد که ایران جزو معدود کشورهای دنیاست که به این تکنولوژی پیشرفته دست پیدا کرده است.

در کلاس ناوشکنها، ایران با ساخت ناوشکن جماران جزو ۷ کشوری قرار گرفت که قدرت ساخت این ناوها را داراست.

تسلیحاتی که توسط این ناوشکن حمل میشود:

۱- قویترین و مخربترین موشک دریایی جهان یعنی یاخونت اس اس ان ۲۶ با ۳۰۰ کیلومتر برد و قدرت تخریب یک ناو عظیم

۲- موشک قدرتمند سویچ بلید اس اس ان ۲۵ با برد ۱۳۰ کیلومتر

۳- موشک فوق سریع و مخرب موسکیت اس اس ان ۲۲ سانبرن با برد ۱۶۰ کیلومتر

۴- موشک فوق سریع سی ۶۰۲ با برد ۲۸۰ کیلومتر

۵- موشک سی ۸۰۳ نمونه اصلاحی سی ۸۰۲ با برد ۲۰۰ کیلومتر

۶- توپ ۱۰۰ میلیمتری جلو

۷- توپ سی آی دبلیو اس ۷۳۰ عقب

۸- شانزده موشک ضدهوایی اس آ ۹ یا ۸ موشک اچ کیو۷

۹- رادار کنترل آتش ۳۴۴

۱۰- رادار ضد هوایی



و حالا خبرنگاران کرمان سوار بر این ناو میروند تا همراه با خانواده معظم شهدا محل شهادت دریادلان ناوچه سهند را گلباران نمایند و یاد و خاطر ۴۸ هزار شهید سرافراز ارتش جمهوری اسلامی را گرامی دارند.

تصاویر شهدای بزرگواری همچون کارمند شهید "محمد آبسواران"، ناوسروان شهید "علی سعیدی"، ناوسروان شهید "حمید قهرمانی"، دریادار شهید "حسن آذری"، ناوسروان شهید "علیرضا ارسنجانی"، دریادار شهید "کاظم نظافت" و ناوسروان شهید "علی اصغر نقدی امیرآبادی" چشمها را مینوازد.

پس از قرائت قرآن کریم، گروه رزمنواز به اجرای برنامه میپردازند و با نواختن سرود جمهوری اسلامی، ناوشکن جماران حرکت خود را پی میگیرد.

خاطره گویی جانباز ناوبان یکم "محمد علی شادی دوست" که از بازماندگان ناوچه سهند بوده، بخش بعدی مراسم بود.

وی گفت: مثل چنین روزی در ۲۸ فروردین سال ۶۷ مصادف با روز اول ماه مبارک رمضان، پرسنل بیآنکه بدانند مقصد کجاست بر ناوچه تازه تعمیرشدهٔ سهند سوار شدند ولی گویا همه میدانستند واقعهٔ مهمی در حال رخ دادن است، همه از یکدیگر حلالیت طلبیدند و به خاطر روزهدار بودن نیروها، یگان بعد از اذان ظهر از اسکله عازم شد.

شادی دوست با تاسف اظهار نمود: اکثر نیروها در آن درگیری که بین ناوچه سهند و هواپیماهای امریکایی پیش آمد به شهادت رسیدند،ای کاش منهم جزء شهدا بودم.

در ادامه حجت الاسلام حیدری ریاست عقیدتی سیاسی منطقه یکم نداجا گفت: نیروی دریایی امروز از سوی رهبر معظم انقلاب به نیروی راهبردی تعبیر میشود و دارای عظمت و بزرگی است و این تنها در سایه مجاهدات و رشادتهای دلیرمردانی است که در ۸ سال دفاع مقدس با تلاش خود توانستند نیرویی را تحویل انقلاب دهند که به عنوان نیروی راهبردی ارتش، در جهان اسلام بدرخشد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تنها نیرویی است که در طول ۸ سال دفاع مقدس یک تنه پنجه در پنجه امریکا انداخت.

حیدری خاطر نشان کرد: افتخاری که دلیرمردان ناوچههای سهند و سبلان و جوشن کسب کردند، چراغ راه ما و آیندگان است تا با داشتههایمان در مقابل ابرقدرتها بایستیم.

وی ابراز نمود: ناوشکن جماران در شرایط تحریم و مشکلات توسط رهروان شهدا ساخته شد و ماموریتهایش در آبهای نیلگون خلیج فارس؛ دریای عمان و آبهای آزاد افتخار و وجودش مدال ارزشمندی است که از شهدا به ارث بردهایم.

حیدری اظهار داشت: ما باید به تأسی از شهدا نظام جمهوری اسلامی را به سر منزل مقصود رسانده و پرچمش را به دست مبارک حضرت حجت ابن الحسن برسانیم.

وی به رشادتهای شهید قهرمانی در ناوچه سهند اشاره کرد و گفت: ما مدیون شهدا و خانواده آنها هستیم و افتخار میکنیم در نظامی زندگی میکنیم که با نام و یاد شهیدان زنده است.

در ادامه بیانیهای به مناسبت سالگرد شهادت رزمندگان غیور دریایی قرائت شد و خواهر شهید بززگوار علی اصغر نظری مکیآبادی نیز سخنان کوتاهی ایراد نمود.

اتوبانی از گلایول در عمق آبهای خلیج همیشه فارس

در خاتمه ضمن تجلیل از خانواده شهدای حاضر در مراسم و جانبازان نیروی دریایی؛ با رسیدن ناوشکن جماران به آبهای بین المللی و محل شهادت رزمندگان ناوچه سهند، آبهای نیلگون خلیج فارس گلباران شد.



با نثار گل به ساحت شهدا که اتوبانی از گلایولهای سفید، صورتی و سرخ را بر دریا نقش زده بود، ناوشکن جماران به سمت اسکله راه خود را در پیش گرفت و سفر پربار و خاطرهانگیز راهیان نور دریایی به خاتمه نزدیک میشد.

در فرصتی که بود خبرنگاران به داخل ناو رفته و از بخشهای مختلف آن دیدن کردند.

این ناو که در سوم بهمن ۸۸ با حضور رهبر معظم انقلاب به آب افتاده، مزین به تصاویر حضور معظم له در ناو میباشد و در یکی از اتاقها چفیه رهبری که به دریادلان نیروی دریایی اهدا شده، در قاب به دیوار نصب است.

این لحظات زیبا و غیر قابل وصف گذشتند و کاروان پس از اقامه نماز و صرف ناهار مجددا سوار بر اتوبوس به سمت سیرجان به راه افتادند.

در طول مسیر آنچه ورد زبان خبرنگاران بود، غیرقابل باور دانستن این سعادت و امکان حضور در چنین مراسمی بود.

با ورود کاروان به سیرجان و اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مرکز آموزش شهدای نداجا، ناخدا توسلی در جمع خبرنگاران حضور یافت و با تقدیر و تشکر آنان مواجه گردید.

هر کسی به زبانی و بیانی میخواست از این سفر و زحماتی که بزرگواران کشیده و پذیرایی مناسبی که انجام داده بودند، تشکر کند، اما زبان ما قادر به بیان حق مطلب نبود و تنها توانستیم از خدا سعادت، پیروزی، موفقیت و سربلندی مجاهدان خاموش نیروی دریایی ارتش را طلب نمائیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار