قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد

رویکرد اجتماعی و کاهش بازار جرم، دو اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 93

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 4 درصد از دانش‌آموزان در سنین 16 و 17 سالگی مصرف شیشه را یک بار امتحان کرده‌اند، گفت: برخی از این افراد با مصرف قرص‌های حاوی مواد مخدر گمان می‌کنند مصرف یک شبه آن منجر به تقویت حافظه می‌شود، اما بیهوشی، تهوع، سکته‌های مغزی و افسردگی از عوارض استفاده از این قرص‌ها است.
کد خبر: ۱۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳ - 21April 2014

رویکرد اجتماعی و کاهش بازار جرم، دو اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 93

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علیرضا جزینی" قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد این ستاد در سال 92 گفت: در حوزه کاهش عرضه مواد مخدر و روانگردانها هزار و 737 عملیات و درگیری مسلحانه به وقوع پیوست که منجر به انهدام دو هزار و 972 باند تهیه، توزیع و قاچاق مواد مخدر و روانگردانها شد. وی از انهدام 395 آشپزخانه تولید شیشه در سال 92 خبر داد و گفت: طی این مدت 11 میلیون و هفتصد هزار عدد قرص روانگردان به دست آمد که در مقایسه با مدت مشابه در طی سال قبل، 136 درصد رشد داشته است.

جزینی با اشاره به کشف بیش از 573 تن انواع مواد مخدر توسط نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و بسیج افزود: میزان کشفیات در مقایسه با سال قبل 14 درصد افزایش داشته که این مواد مخدر کشف شده با منشأ تریاک معادل 828 تن انواع مواد مخدر است.

به گفته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر 77 درصد از مواد مخدر کشف شده تریاک، 15 درصد حشیش، 5 درصد هروئین و مرفین، 1 درصد شیشه و2 درصد سایر مواد است.

وی کشف 54 تن مواد پیشساز با افزایش 580 درصدی نسبت به سال گذشته، تقدیم 17 شهید عالی مقام در راه مبارزه با مواد مخدر و پاکسازی چهار هزار و 626 نقطه را از دیگر اقدامات در حوزه کاهش عرضه مواد مخدر دانست و تصریح کرد: در سال گذشته 276 هزار نفر به اتهام جرایم مواد مخدر دستگیر شدند که نسبت به سال قبل این رقم 4 درصد افزایش داشته است.

جزینی تصریح کرد: در سال گذشته 7 اردوگاه زندانیان مواد مخدر راهاندازی شد این در حالی است که میانگین زندانیان جرائم مواد مخدر 99 هزار نفر، معادل 45 درصد میانگین زندانیان کل جرائم است.

وی یادآور شد: میزان تولید تریاک در افغانستان در سال 2013 با رشد 49 درصدی به پنج هزار و 500 تن رسیده؛ همچنین الگوی مصرف مواد مخدر در کشور در حال تغییر از مصرف سنتی به مواد صنعتی میباشد که زنگ خطری برای شیوع اعتیاد در کشور است.

جزینی به اقدام شایسته نیروی انتظامی در فرودگاههای کشور اشاره کرد و گفت: پلیس فرودگاه موفق شد تا در سال گذشته هیچ گونه مواد مخدری به کشور عربستان حمل نشود.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص وضعیت اعتیاد در بین دانشآموزان و دانشجویان نیز گفت: 1/1 درصد دانشآموزان قرص اکستازی و 4 درصد از آنان نیز یکبار شیشه را در سنین 14 و 16 سالگی مصرف کردهاند؛ البته برخی از آنها به دلیل امتحان و فشار درس این ماده را استفاده نمودهاند.

وی افزود: برخی از دانشآموزان به سوی مصرف قرصهای حاوی مواد مخدر از جمله؛ ریتالین رفتهاند و بر این باورند که مصرف یک شبه این گونه قرصها حافظه آنها را تقویت میکند؛ اما بیهوشی، تهوع، سکتههای مغزی و حتی افسردگی از عوارض مصرف این گونه قرصها است.

جزینی با اشاره به اینکه خطر ابتلاء دانشآموزان پسر نسبت به دختران بیشتر گزارش شده است افزود: پسران همچنین گرایش بیشتری به مصرف قلیان نسبت به سایر مواد دارند که متأسفانه قلیان مقدمهای برای اعتیاد است.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه زمینه گرایش به مواد مخدر در میان دانشجویان از 5/0 درصد به 1/0 درصد افزایش یافته تصریح کرد: مصرف مواد مخدر صنعتی در بین دانشجویان دختر در مقایسه با پسران از رشد بیشتری برخوردار است؛ طی تحقیقی که از دانشجویان وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام شد تمامی آنان ناامیدی به آینده، کاهش اعتماد به نفس و نداشتن برنامهریزی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت را از دلایل اصلی اعتیاد اعلام کردند.

وی همچنین یادآورشد: مصرف شیشه، حشیش و هروئین در دانشجویانی که منزل مجردی دارند بیشتر است و همچنین در سنین بالای 18 سالگی سیگار، قلیان، حشیش، تریاک، قرص اکس، ترامادول و ریتالین بیشترین مصرف را دارد.
 
وی در خصوص آمار مرگ و میر معتادان در سال 92 نیر گفت: با اقداماتی که در حوزه درمان صورت گرفته این رقم کاهش یافته به طوری که در سال 92، 2هزار 858 نفر و در سال 91، 3 هزار و 56 نفر به دلیل استعمال مواد مخدر جان خود را از دست دادند؛ مراکز کاهش آسیب در کاهش این رقم بسیار موثرند و لازم است  فعالیت این مراکزرا افزایش دهیم.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدردر خصوص بیمه معتادان نیز گفت: در سال گذشته اعتباری را برای بیمه این افراد به وزارت تعاون اختصاص دادیم اما اقدامات خوبی صورت نگرفته است؛ 120 بسته درمانی توسط ستاد برای بیمه تدوین شده که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی شود.
 
وی افزود: در خصوص واگذاری خانههای مهر نیز به معتادان افراد زیادی ثبت نام کردند که 658 نفر آنان واجد شرایط شناخته شدند.
 
جزینی در خصوص کمبود کمپهای درمان به خصوص زنان معتاد در کشور گفت: مراکز درمانی کشور در حوزه ماده 15 و 16 میتوانند پاسخگوی نیاز معتادان باشند؛ در حال حاضر مراکز دولتی در کشور ظرفیت پذیرش 25 هزار نفر را دارد و در صورتی که متقاضی زیاد باشد مراکز خصوصی طبق هماهنگی ما پذیرای این افراد میباشد.
 
وی رویکرد اجتماعی در مبارزه با مواد مخدر و کاهش بازار جرم را دو اولویت اساسی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 93 دانست و خاطرنشان کرد: رویکرد ما در کاهش بازار جرم هدف گذاری در بحث مقابله است بنابراین باید نقاط آلوده رامورد هدف قرار دهیم و خوشبختانه 4 هزار نقطه آلوده در سال 92 توسط پلیس شناسایی شد.
 
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص در اختیار گذاردن اتاق ترزیق به معتادان در جهت کنترل ایذر در کشور گفت: بررسی کارشناسی بر روی این موضوع در حال انجام است؛ اما مراکز درمانی که 230 مرکز است اقدامات خوبی در جهت کاهش آسیب انجام داده اند.
 
وی همچنین در خصوص قرصهای لاغری و مصرف آن در کشور که به تازگی منجر به مرگ 3 نفر از شهروندان شده است، اظهار کرد: این موضوع از سوی وزارت بهداشت در حال بررسی است و برخی از این قرصها نیز مورد تأیید این وزارتخانه نیست.
نظر شما
پربیننده ها