به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجت الاسلام علی اکبری در چهارمین جلسه پیشکسوتان فرهنگی و تبلیغات دفاع مقدس سپاه، گفت: خلایی در این زمینه احساس می شود و آن اینکه باید بدانیم تبلیغات دوران دفاع مقدس از چه مختصات و خصوصیت و ویژگی هایی برخوردار بود و چه تمایزی نسبت به سایر تبلیغات معاصر و قبل و بعد آن دوران دارد بنابراین اگر بتوان این مختصات را خوب ترسیم کنیم شناخت بهتر می شود و خروجی آن مطلوب تر خواهد بود.
مسئول سابق اداره فرهنگی سپاه با بیان اینکه چنانچه به این پاسخ دست یابیم، در استفاده از تجدیده خاطره هایی که تأثیری بر مخاطبین ندارد خارج می شویم، افزود: مهم ترین خصوصیات تبلیغات دفاع مقدس مسئله خود جوشی بود یعنی کسی تبلیغات دفاع مقدس را در جزوه یا کتاب و منبعی فرا نگرفته بود به همی خاطر سرشار از خلاقیت و ابتکار بود.
حجت الاسلام علی اکبری با اظهار این مطلب که جنبه های بومی بودن و تکاملی بودن تبلیغات در این هشت سال دفاع مقدس، روند تکاملی طی کرده، ادامه داد: یکی از مهم ترین مختصات تبلیغات، روحیات برآمده از خود رزمندگان بود علاوه بر این مسئله دیگر سادگی و ارزانی فعالیت تبلیغاتی رزمندگان بود یعنی متکی به ابزار نبودند لذا این متکی نبودن به ابزار موضوعی است که نباید تأثیر آن را نادیده گرفت.
وی با تصریح این موضوع که جنس تبلیغات دفاع مقدس نه تنها از نوع متعارف غرب نبود، بلکه دارای جنبه معنا گرایی و معنا جویی بود، یاد آور شد: موضوع دیگری که در این رابطه می توان به آن اشاره کرد، پیوند فعالیت های تبلیغاتی رزمندگان با آموزه های دینی بود که توانست در تبلیغات توسعه ایجاد کند به این معنا که نوع آوری های مخصوص به خود را بوجود آورد و ما نمونه های مشابه آن را هم نمی بینیم.
این استاد دانشگاه امام حسین(ع) با تأکید بر اینکه خیلی موضوعیت ندارد که عنوان کنیم فلان شهید قبل از شهادت آب خورد یا نه، بیان داشت: اگر با رویکرد مطالبی که عنوان شد به موضوع تبلیغات دفاع مقدس نگاه کنیم، می توانیم اثر بخشی این الگو را شاهد باشیم پس علت اینکه نتوانستیم برای نسل حاضر مانند سازی کنیم، به دلیل توجه نکردن به چنین موضوعاتی است.