سردار کاظمی:

نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدارنده است

جانشین فرمانده حفاظت سپاه گفت: نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حضور سپاه و آموزش توانمندی‌ها و اقداماتی که انجام می‌شود همگی بازدارنده است و اجازه نمی‌دهد دشمن به اهداف خود برسد.
کد خبر: ۱۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹ - 26April 2014

نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدارنده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه است؛ نهادی که سیری در تاریخ و عملکرد آن نشان میدهد در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه خدمات و ایثارگریهای شگرفی داشته است. سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور فرمان تاریخی حضرت امام راحل مبنی بر تأسیس این نهاد انقلابی و مردمی است که هرگز از یادها پاک نخواهد شد.

جوانان متعهد و انقلابی که با یاری خدا و رهبری امام خمینی(ره) توانستند پس از سالها مبارزه، رژیم پهلوی را سرنگون کنند، باید برای حفظ و تداوم این نهضت، از انقلاب و دستاوردهای آن محافظت میکردند.

هدف از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و کوشش در راه تحقق آرمانهای الهی و گسترش حاکمیت قانون خداست. تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی از راه همکاری با دیگر نیروهای مسلح و آموزش نظامی، از دیگر اهداف تشکیل این نهاد شمرده میشود.

مأموریت سپاه در اساسنامه سپاه پاسداران که به تصویب شورای انقلاب رسیده و مبارزه قانونی با عوامل و جریانهایی که درصدد خرابکاری و براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند یا با توسل به زور میخواهند حاکمیت قوانین جمهوری اسلامی را از بین ببرند، از مأموریتهای این نهاد شمرده شده است.

به بهانه این مناسبت مصاحبهای با سردار "محمدحسن کاظمی" جانشین فرمانده حفاظت سپاه انجام دادهایم که تقدیم محضر خوانندگان میشود.

- سردار ضمن تشکر از اینکه فرصتی فراهم آوردید تا در خصوص مأموریتهای حفاظت سپاه با شما گپ و گفتی داشته باشیم به عنوان اولین سؤال لطفاً در رابطه با وظایف و مسئولیتهای سپاه (فرماندهی حفاظت) توضیح بفرمایید.

ضمن عرض تبریک به مناسبت دوم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. باید عرض کنم که بعد از ترورهای سالهای ۶۲-۵۸ حفاظت از شخصیتهای گرانقدر و مؤثر انقلاب اسلامی، به عهده سپاه پاسداران واگذار گردید و از آن زمان تاکنون، پاسداران با موفقیت این وظیفه سنگین و خطیر را انجام داده و نظام اسلامی را از تداوم خدمات و مسئولان دلسوز و متعهد و کارآمد، برخوردار ساخته است. حضرت امام (ره) در فرمانی در رابطه با این وظیفه چنین مرقوم فرمودند: «پاسداران انقلاب و رؤسای آنان موظفند از این شخصیتهای ارزنده انقلابی حفاظت کنند و رفت و آمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند.» همچنین انجام چند فقره هواپیماربایی در موقعیتهای حساس با هدف ضربه زدن به حیثیت نظام و زیر سؤالبردن امنیت در جمهوری اسلامی و نیز باجخواهی، سبب شد تا حضرت امام (ره) با تیزبینی و شناخت دقیق از سپاه، مسئولیت امنیت پرواز را به عهده این نهاد قرار دهد و انصافاً تاکنون سپاه موفق به ایجاد قویترین و بهترین امنیت پرواز در سطح جهان شده و از این رهگذر ملت ایران در کمال آرامش قرار گرفته است. حضرت امام (ره) در نامه خود به فرماندهی کل سپاه به این امر اشاره و تداوم آن را خواستار شدهاند: «با تشکر از زحمات ارزشمند سپاه پاسداران در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیماربایان و با ابلاغ سلام به آنان، سپاه چون گذشته مسئول حفاظت هواپیماها میباشد و در صورت ربوده شدن هواپیمایی، سپاه مسئول میباشد.»

- وضعیت حفاظت هواپیمایی کشور چه تفاوتی نسبت به آنچه قبل از انقلاب صورت میگرفته دارد و اساساً چقدر ضریب امنیتها در این حوزه گستردهتر شده است؟

امنیت هوانوردی قبل از انقلاب شکل و قواره امروزی را اصلاً نداشته است. قبل از انقلاب با توجه به اطلاعاتی که در دست داریم سازمان امنیت ساواک در خیلی از مجموعهها و دستگاهها عناصری را داشتهاند که از آن عناصر استفاده میکردهاند اما هیچگاه گارد امنیت پرواز به این شکل که الان کشور به آن مجهز است در آن موقع وجود نداشته است. قبل از انقلاب هواپیمای وزیر نفت جمشید آموزگار را دزدیدند و بازتاب فراوان بینالمللی هم داشت. خب این ضعفها هجمهای به سوی سیستم پرواز ما نبود چون رژیم هم خط و غلام حلقه به گوش استکبار جهانی بود، با رژیم اشغالگر قدس ارتباط داشت، با امریکا و انگلیس روابط حسنه داشت و هرچه آنچه آنها میگفتند در داخل به صورت کامل پیاده میشد و خب مواضع و اهداف نظام سلطه به خطر نمیافتاد و طبیعی بود که آنها هم به ایران آن دوره هجمهای وارد کنند. قبل از انقلاب اقلام و وسایلی را در اختیار مهمانداران قرار میدادند تا مهمانداران در شرایط اضطراری و بحرانی به نوعی مقابلهای را صورت دهند اما بعد از انقلاب شرایط کاملاً تغییر کرد.

فعالیت سلطنتطلبان و گروههای تروریستی و منافقین و جریانهای مخالف هم مزید بر علت شده بود. بعد از آنکه کودتای نوژه با درایت و هوشمندی نیروهای انقلاب در نطفه خفه شد ما میبینیم بعد از آن ترورها شکل جدی و گستردهای به خود گرفت و همزمان با آن ما جنگ را داریم و در شهریور ۱۳۵۹ آغاز آن را شاهد بودیم. جنگ مهمترین عامل براندازی در هر کشوری است، جنگ تحمیل اراده قدرت یک کشور خارجی به کشور مورد هدف است که بحمدالله نگذاشتیم این اتفاق صورت بگیرد و تمام طراحیهای آنها از جمله ترور، جنگ، کودتا و خرابکاریهای دیگر نتوانست کارساز شده و انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند. تمام هدف جریانات معاند داخلی، روی کار آمدن دوباره عوامل شاهنشاهی و دستنشاندگان عوامل استکبار در ایران بود. در سال ۶۳ منافقین و جریانات وابسته به امریکا اقدام به هواپیماربایی کرده و هواپیما را به خارج از کشور بردند و سرفصل جدیدی از اقدامات تروریستی را برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی شروع کردند.

- چرا هواپیماربایی در دستور کار آنها قرار گرفت؟

قطعاً هدفگذاری مناسبی برای آنها در این حوزه صورت گرفته بود. بحث صنعت هوایی در کشور ما بسیار مهم است و یکی از صنعتهایی است که سازمانهای بینالمللی روی آن نظارت داشته و کنترل میکنند حتی روابط فیمابین دولتها با همین مراودت و جابهجایی مسافر و حمل و نقل بار تعیین میشود. شما میبینید که مثلاً روسیه ریل قطار خود را چند سانتیمتر بزرگتر میکند برای اینکه هیچ قطاری وارد کشورش نشود و قطاری نیز از کشورش خارج نشود. این به دلیل آن است که روسیه یک دولت کمونیستی است و با به کارگیری اینگونه قطارها از ورود محمولهها و مسافران به کشورش جلوگیری میکند و کنترلها دقیقتر انجام میگیرد، موضوعات اینچنینی را بیشتر در جغرافیای نظامی بررسی میکنند اما با هواپیماها نمیتوانند چنین عمل بکنند. با تردد هوایی انتقال فرهنگها، تجارتها و بحث گردشگری مدنظر است و این صنعتی است که دنیا روی آن توجه دارد. یک هواپیما که آسیب میبیند یا ربوده میشود تمام دنیا متوجه میشود، پس صنعت هوایی در دنیا از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، کنار این صنعت، امنیت و ایمنی حرف اصلی را میزند. اگر ایمنی دچار آسیب شود قطعاً آن کشور ضرر خواهد کرد. اگر امنیتی آن هم دچار آسیب شود باز هم آن کشور ضرر خواهد کرد، یعنی ما تجارت نمیتوانیم بکنیم، صنعت گردشگری قوی نخواهیم داشت و تردد بینالمللی مناسب نخواهیم داشت چون صنعت هواپیمایی با مشکل جدی روبهرو است. از کارهای بزرگ تروریستی میتوان به بخش هواپیماربایی اشاره داشت. ما در این حیطه موفق بودهایم اما خب دشمنان تصمیم داشتند کاری بکنند که ما نتوانیم در این حوزه سربلند باشیم. امام (ره) هم دقیقاً موضوع را درک نمودند و با رعایت کامل جوانب این مأموریت را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محول کردند و عنوان کردند که این وظیفه خطیر را به این نهاد انقلابی سپردهام.

در سال ۶۳ مأموریت را ابلاغ کردهاند و در حکم خود مطرح مینمایند: جناب آقای محسن رضایی فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشکر از زحمتهای سپاه در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیماربایان و با ابلاغ سلام بر آنان، سپاه پاسداران چون گذشته مسئول حفاظت از هواپیماها میباشد و در صورت ربوده شدن هواپیما، سپاه مسئول میباشد. این یک سند تاریخی است که مقام معظم رهبری هم همین را ابلاغ کردند. خب بعد از انقلاب حضرت امام مأموریت را به سپاه واگذار کرد، ابتدا به ساکن بخشی از ارتش، حراست سازمان هواپیمایی و سپاه این مأموریت را پذیرفتند و به سرعت بعد از چند ماه این مسئولیت مطلقاً به سپاه واگذار شد. تقریباً بهترین نیروهای ما در آن زمان به عضویت این مجموعه درآمدند. من آن موقع در مرکز آموزش حفاظت بودم و برای اینکه افراد مورد نظر را انتخاب بکنند چند نفر از نیروهای خود من به امنیت پرواز منتقل شدند. از هر کجای سپاه افراد خاصی را گلچین کردند، یکسری از بچهها از منطقه آمدند، مثلاً حتی فرمانده گردان هم داشتیم، فرمانده گردانی که در خطوط عملیاتی بود به اینجا آمد، چون یک جبهه جدیدی ایجاد شده بود، چون فرمانده میدان حضرت امام (ره) بود و ایشان بود که جنگ را هدایت میکرد، در اوج ترورها و اوج ناامنی شهرها چقدر کشور و مردم تحت فشار قرار داشتند، امام یک جبهه دیگری در این شرایط بازکردند. باید مدیریت بشود، فراخوان صورت بگیرد، بهترین بچههای انقلاب در این حوزه به کار گماشته شوند تا یگان امنیت پرواز تشکیل شود. حضور در هواپیماها باعث شد امنیت در هواپیماها پایدار شود.

- حدود چند هواپیماربایی طی این سالها صورت گرفته است؟

۲۶ مورد اقدام به هواپیماربایی داشتیم که پنج مورد دشمن موفق شد هواپیما را به صورت کامل ربایش کند.

- این آمار مربوط به چند سال است؟

این آمار تا سال ۸۹ است. بخشی از آن مربوط به سال ۶۳، ۶۴ و ۶۵ است، مثلاً در یک سال یک مورد داشتیم تا سال ۸۹، ۲۶ مورد در روی هوا ثبت کردهایم، حدود ۱۳۰ مورد در روی هوا و زمین خنثی شد. بعضی افراد هنگام بازرسی یا با اطلاعاتی که به دست میآوردیم قصد هواپیماربایی داشتند. کشف این اقدامات اگر روی زمین انجام نمیشد در داخل هواپیما شکل میگرفت. ما اعتقاد داریم که داخل پرواز میدان جنگ نیست. ما اقدامات امنیتیمان را باید روی زمین تقویت بکنیم تا کمترین اتفاق در روی هوا و در داخل پرواز رخ دهد.

- نفوذ افراد منافق به چه صورتی بوده است؟

در برخی از سیستمها نفوذ صورت میگیرد و مثلاً برای عملیاتی شدن این کار افراد مختلف را به عناوین مختلف تطمیع میکنند و در دستگاهها و سازمانها نفوذ میکنند، مثلاً شهید باهنر و رجایی را دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی یعنی کشمیری به شهادت میرساند که نفوذی منافقین بود. شما بارزترین شکل نفوذ را در اینجا میبینید. کیف این فرد را صهیونیستها برایش فراهم کرده بودند و با آن کیف بنا بر مسئولیتی که داشت از گیتهای بازرسی عبور میکند و باعث انفجار ساختمان ریاست جمهوری میشود، چه کسی به کشمیری شک میکند؟ یا در خصوص ترور احمدشاه مسعود، دو تا خبرنگار که با احمدشاه مسعود دیدار میکنند او را به شهادت میرسانند. آنها در وسایل خبرنگاری خود مواد منفجره جاسازی میکنند و هنگام مصاحبه آن را منفجر میکنند، این شرایط را برای نفوذ به گونهای مهیا میکنند که عادی عادی جلوه دهد.

- آیا پس از جنگ هم هواپیماربایی همچنان ادامه داشته و سیر نزولی نداشته است؟

بله همچنان ادامه داشت و اصلاً سیر نزولی هم نداشته است. افت و خیز داشتهایم، کم نشده که زیاد هم شده است، مثلاً سال ۷۰ ما پنج مورد هواپیماربایی داشتیم. سال ۷۲ دو مورد داشتیم، سال ۷۴ دو مورد داشتیم، سال ۸۱ یک مورد داشتیم، ۷۹ و ۸۸ و ۸۹ هم داشتهایم. سال ۶۳ خطرناکترین موارد را داشتهایم.

- نیروهای امنیت پرواز آموزشها را کجا دیدهاند؟

آموزشها توسط مربیان مجرب خودمان به آنها داده میشود. به جرئت میتوانم بگویم بهترین مربیها را ما داریم، نفرات نخست تیراندازی نیروهای مسلح کشور در بین بچههای ما هستند. به طور مثال در تیراندازی که یکی از آموزشهای تخصصی است، نیروهای ما میتوانند ریزترین هدف را بگذارند و بزنند. آنقدر خوب کار میکنند که مربی کنار سیبل میایستد، نیروها به سیبل تیراندازی میکنند، این یعنی اعتماد به نفس و بسیاری از مفاد آموزشی که مطرح کردن آنها ضرورتی ندارد و این آموزشها روح اسلامخواهی و شهادتطلبی را در نیروها تقویت میکند.

نفس و دعای خیر امام و مقام معظم رهبری و امت حزبالله هم مزید بر علت است. با وجود تحریمهای همهجانبه در مورد قطعات هواپیمایی هم گروه پرواز کارهای خود را به صورت احسن انجام میدهند، هم بچههای ما کارهای خود را به صورت کامل انجام میدهند. بچههای ما دو استرس دارند؛ یکی استرسی که ذات پرواز دارد و دیگر اینکه امنیت تمام پروازها را تأمین بکنند.

اگر چه ما از نظر فنی و قطعات در برخی جاها با نقایصی روبهرو هستیم اما از نظر امنیتی از دنیا جلوتریم، دنیا طالب اطلاعات و آموزشهای ماست. آنها میخواهند بدانند که چه چیزی باعث شده که ما توانستهایم دهها عملیات پیچیده را خنثیسازی کنیم و یکی از آنها موفقیت آمیز برای غرب نبوده است. ما به لطف حق تعالی تمامی راههای نفوذ آنها را بستهایم.

- تحریمهای هوایی برخلاف عرف بینالمللی است. آیا تاکنون شکایتی از این گونه تحریمها به مراکز و سازمانهای بینالمللی صورت گرفته است؟

این تحریمها غیرانسانی است چراکه مسافرانی که شهروندان عادی هستند و حتی ممکن است موافق نظام جمهوری اسلامی ایران هم نباشند مورد تحریمها قرار گرفتهاند. ایران و به صورت اخص سازمان هواپیمایی کشور بارها شکایت کرده اما سازمان بینالمللی مرتبط و شرکتهای سازنده هواپیما اصلاً توجه نمیکنند چون تحت سلطه هستند.

- با شرایط بحرانی که به واسطه فتنه سال ۸۸ برای بسیاری از حوزهها اتفاق افتاد، میتوان گفت که این شرایط روی حوزه کاری شما هم تأثیرگذار بوده است، اصلاً اتفاق افتاد که دشمن تلاش داشته باشد در شرایط فتنه اقدام به هواپیماربایی کند؟

فتنه ۸۸ فتنهای بود که برای براندازی نظام و تغییر ماهیت نظام برنامهریزی شده بود، به تبع آن اگر آنها به اهداف خودشان میرسیدند ممکن بود دراین میان تغییراتی هم برای همه حوزهها ایجاد شود، اما چون به هدف اصلی خودشان نرسیدند در این وادی هم توانستیم موفق عمل کنیم. خب اگر دشمن میتوانست در آن سال به اهداف خودش برسد تأثیراتش برحوزه امنیت هم عمیق بود.

- تاکنون اتفاق افتاده است که هواپیماربایی با هدف دستگیری و ترور برخی شخصیتهای عالیرتبه نظام که ـ در هواپیما حضور داشتهاند ـ اتفاق افتاده باشد؟

نه تاکنون به این شکل که شما میفرمایید اتفاق نیفتاده است. انگیزه هواپیماربایی بیشتر سیاسی بوده اما در این مسیر موردی نداشتهایم.

*در فیلم قلادههای طلا در سکانسی اشاره میشود هواپیمای یکی از شخصیتهای سیاسی بمبگذاری شده است؟

خیر این موضوع واقعیت نداشته است و بیشتر این موارد سوژهپردازی و در فضای رسانهای برای جلب مخاطب است.

- ما در طول سالهای اخیر شاهد آن بودهایم که برخی از فرماندههان یا چهرههای مشهور علمی یا نظامی نظیر شهید صیاد در معابر عمومی ترور شدهاند، در هنگامههای اینچنینی انتقاداتی به حفاظت از این افراد صورت گرفته، نظر شما در این باره چیست و آیا حفاظت از این افراد جزو وظایف مجموعه تحت مدیریت شما هم به حساب میآید؟

مسئولیت حفاظت از کل شخصیتهای نظام با ما نیست و وظایف اینچنینی تعریف شده است. هم سپاه مسئولیت بر عهده دارد هم نیروی انتظامی هم نیروهای مسلح، به عنوان مثال نیروهای مسلح مسئولیت حفاظت از جان فرماندههان خود را بر عهده دارند، مسئولیت حفاظت از فرمانده ارتش را خود ارتش بر عهده دارد و مسئولیت حفاظت از فرماندهان نیروهایشان را خود آنها بر عهده دارند.

شهید بزرگوار صیاد شیرازی هم جزو همین دایره است که حفاظتشان باید انجام میگرفت. هر کجا حفاظت از افراد کامل صورت گرفته است به هیچ عنوان عوامل دشمن نتوانستهاند حرکتی انجام دهند، به عنوان مثال شهید بزرگوار لاجوردی محافظ نداشتهاند و به شهادت رسیدهاند که البته عوامل ترور این شهید بزرگوار و والامقام هم دستگیر شدند. اما در انفجار دفتر حزب جمهوری از عامل نفوذی استفاده کردند و توانستند به هدف خود برسند و این کار توسط نزدیکترین افراد به حزب جمهوری صورت گرفته است. شهید باهنر و شهید رجایی را هم عوامل نفوذی به شهادت رساندند.

- شما اشاره کردید که عوامل دشمن از راههای گوناگون شخصیتهای برجسته نظام را مورد هدف قرار میدهد، مثل نفوذ، خب در این سالها چه اقدامات و برنامههایی برای به حداقل رسیدن آن یا اقداماتی از این دست توسط شما یا همکارانتان صورت گرفته است؟

کارها و برنامههایی بسیار مفید صورت گرفته است. اقدامات و تلاشهای همه جانبه صورت میگیرد که تمام دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی در آن دخیل هستند. یک تلاش اطلاعاتی همه جانبه است که وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و دیگر سازمانها در این حوزه فعال هستند تا از بروز مجدد آن جلوگیری کنند.

- در اعترافاتی که اخیراً از عبدالمالک ریگی رسانهای شد وی به بحث ترور آقای احمدینژاد طی سفر استانی به سیستان اشاره میکند، چقدر این موضوع صحت دارد و آیا حوادث مشابه دیگری هم اتفاق افتاده بود؟

دشمن نه برای آقای احمدینژاد بلکه برای تمام شخصیتهایی که دستاوردهای انقلاب به حساب میآیند طرح ترور دارد و دستش به آنها برسد ترور میکند. ما با اقدامات حفاظتی مناسب دسترسی دشمن را به این افراد بستهایم، یعنی میل انجام به عملیات را از آنها میگیریم. نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدارنده است، حضور سپاه بازدارنده است. آموزش توانمندیها و اقداماتی که انجام میشود همگی بازدارنده است، اجازه نمیدهد دشمن به اهداف خود برسد.

در تمام مواقع دشمن تلاش دارد تا تحرکاتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، دشمن میل به ترور دارد در هر لباسی، یک روز در قالب عبدالمالک ریگی، یک روز در قالب گروهک فرقان یا منافقین یا.... خب با اقداماتی که انجام شده است جلوی اینگونه اعمال گرفته شده است.

- موضوعی در ابتدای ریاست جمهوری آقای احمدینژاد دهان به دهان میپیچید، اینکه آقای احمدینژاد مخالف حضور محافظان در کنار خودش بوده است، چنین موضوعی صحت دارد؟

خیر این چنین نیست. دقت کنید این دغدغه همیشه برای نیروهای حفاظتی و امنیتی وجود داشته که فرد یا مکانی که حفاظت میکنیم مورد تعرض قرار بگیرد، چون کار بسیار پیچیده و سنگین است.

شخصیتهای برجسته نظام همیشه دوست دارند با عموم مردم رابطه گرم و بدون مانع داشته باشند و این کار را سخت میکند. چقدر سخت است خواسته فرد مورد حفاظت با چارچوب قانونی را جمع کردن. در یوماللههایی مثل ۲۲ بهمن که مسئولان در بین عموم مردم قرار میگیرند کار به همین شرایط دشوار است چراکه مردم ما با مردم دنیا تفاوت دارند و مسئولان ما هم با مسئولان دنیا متفاوت هستند.

حقیقتاً هم حفاظت ما منحصر به فرد است هم مردم منحصر به فرد هستند و هم شخصیتهای حکومتی ما. به هر ترتیب کار ما در بسیاری از مواقع از جمله سفرهای استانی که رئیسجمهور انجام میدهد بسیار سخت و پیچیده است.

انشاءالله نیروهای ما در مأموریتهای مختلف حفاظتی شامل ادعیه خاص حضرت بقیهالله الاعظم (عج) قرار میگیرند. ما به عینه دست عنایت حضرت بقیةالله(عج) را در مأموریتهای خود میبینیم.

مقام معظم رهبری در خصوص اجلاس کشورهای غیرمتعهد فرمودند کسانی که در این اجلاس تلاش و خدمت کردند، عمل آنها به عنوان یک عمل صالح نزد خداوند پذیرفته شد، این برای ما بسیار پرافتخار است.

- آیا در همان اجلاس سران غیرمتعهدها تلاشهای مشخصی از طریق سازمانهای جاسوسی غربی برای عملیات خرابکارانه صورت گرفت که شما و همکارانتان آن را خنثی کنند؟

بله اقداماتی را در برنامههای خود داشتند چراکه دشمن هیچگاه دست از دشمنی و عناد برنمیدارد اما عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی و حفاظتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران باعث جلوگیری از بسیاری از طراحیها و عملیات خرابکارانه آنها شد.

- سؤالی مطرح است که آیا شیوههای حفاظت از شخص رئیسجمهوری تفاوتهایی نسبت به ادوار قبل کرده است چراکه ماه پیش شاهد بودیم یکی از محافظان آقای روحانی چتر حفاظتی همراه داشت که همین موضوع باعث واکنش گسترده رسانههای داخلی وخارجی شد؟

اصول کمتر دستخوش تغییر است اما شیوههای ما تغییر میکند. متناسب با هر جا و مکان و محل ما شیوههای خاص خودش را به کار میگیریم، البته حمل کیف یا چتر یا ابزار دیگر در دنیا و استفاده از آنها متداول است و موضوع خاصی نیست.

- چند سال پیش در جریان سفر هیئت همراه رئیسجمهور به امریکا به آقای مهمانپرست سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان، در خیابانهای امریکا و در حضور مأموران نظامی تعرضاتی صورت گرفت، به نظر شما در بحث حفاظت از وی کمکاری در کدام قسمت بود؟

آن کمکاری پلیس امریکا بوده چون آنها موظف بودند ایشان را حفاظت کنند.

- چندی پیش سردار جعفری اعلام کردند که حفاظت هواپیمایی کشورمان ۱۳۰ عملیات خرابکارانه را خنثی کرده که بسیاری از رسانههای خارجی آن را بلوف سیاسی نشان داده و سعی داشتند آمار ارائه شده توسط فرمانده سپاه را خلاف واقع نشان دهند، نظر شما در این باره چیست؟

بلوف نیست و فرمانده محترم کل سپاه حقیقت را گفتند، چون اگر نبود باید یک بار هم که شده یک هواپیما از ایران ربوده میشد، پس چون نتوانستند حکایت از قدرت سپاه دارد و به حول و قوه الهی سپاه عامل بازدارندگی است و اگر میتوانستند اقدام میکردند.

- توان حفاظت هواپیمایی ما در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه است؟

ما در اوج تحریمها برترین حفاظت امنیت پروازهای هواپیمایی را دارا هستیم و در بالاترین قلههای امنیتی در دنیا قرار داریم، هم از لحاظ بومیسازی هم از جهت آموزش، تجهیزات و... البته به لطف پروردگار.

*اتفاق افتاده که کشور ثالثی از شما بخواهد نیروهایشان را در بحث حفاظت هوایی آموزش بدهید؟

بله. اتفاق افتاده است.

- سردار در خصوص حوزه کاری شما که هم از جذابیت و هم در عین حال از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است پرسش زیاد است اما قطعاً به دلیل مأموریتهای سپاه که بیشتر جنبه حفاظتی و امنیتی دارد ـ نه ورود به این حوزهها و پرسش از آنها صحیح است و نه انتظار پاسخ گرفتن انتظار بجایی است ـ اما در پایان اگر نکته ناگفتهای باقی مانده که ذکر آن را لازم و ضروری میدانید لطفاً بفرمایید.

همانطور که شما اشاره کردید ورود به برخی از مسائل که به موضوعات امنیتی و حفاظتی گره خورده قطعاً صحیح نیست چراکه دشمن در کمین نشسته تا به هر روش ممکن به اطلاعاتی برای ضربه زدن به کشور ما دست پیدا کند اما به صورت کلی باید اشاره کنم که همکاران ما در فرماندهی حفاظت سپاه با تمام توان و با استفاده از امکانات و تجهیزات روز و توکل به خداوند متعال و بهرهمندی از خلاقیتهای فردی آمادگی مقابله با هر گونه توطئه و خرابکاری از سوی دشمن را داشته و با عنایت صاحبالعصر و الزمان (عج)، مانع از دستیابی دشمنان قسم خورده این نظام مقدس به اهداف پلیدشان خواهند شد و انشاءالله موجبات خشنودی امام عصر و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری حضرت امام خامنهای (مدظله العالی) را فراهم خواهند آورد.

- سردار از اینکه بهرغم مشغله کاری وقت خود را در اختیار ما قرار دادید و با صبر و حوصله و خوشرویی به پرسشهای ما پاسخ دادید از شما صمیمانه تقدیر و تشکر میکنیم.

بنده هم از شما و همکاران محترمتان که در جهت اطلاعرسانی صحیح، شفاف و منصفانه تلاش میکنید تقدیر و تشکر میکنم و برای همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی از درگاه خداوند متعال آرزوی توفیق روزافزون دارم.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها