حجت‌الاسلام سعیدی:

شهید مطهری الگویی برای جریان‌شناسی است

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: شهید مطهری روی چهار گفتمان اصلی لیبرالیستی، ناسیونالیستی، مارکسیستی و التقاطی انگشت گذاشت و نادرستی آن‌ها را افشا کرد.
کد خبر: ۱۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷ - 30April 2014

شهید مطهری الگویی برای جریان‌شناسی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام والمسلمین "علی سعیدی" صبح امروز در مراسم تجلیل از فرماندهان و مسئولان عقیدتی سیاسی فعال و نمونه در سپاه، درباره ویژگیهای شهید مطهری اظهار کرد: شهید مطهری در زمان خودش بسیار ممتاز و دارای ویژگیهایی مانند زمانشناسی، جریانشناسی و آسیبشناسی بود.

وی درباره زمانشناسی شهید مطهری افزود: زمانشناسی یعنی اینکه عالم و روحانی همانند یک پزشک باید بداند که برای مداوای بیماری جامعه چه دارویی را تجویز کند، تا جامعه مصون بماند.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه شهید مطهری زمانی که احساس میکرد باید به دانشگاه الهیات برود و در مقابل مارکسیسم بایستد، تردید نکرد، افزود: دستگاه شاه، بُعد اِلحادی مارکسیسم را تقویت و در عوض با بعد سیاسی آن مقابله میکرد. در چنین شرایطی بود که شهید مطهری همانند شهید مفتح بنا به ضرورتی که وجود داشت به دانشگاه الهیات رفت و در مقابل جریان مارکسیسم ایستاد.

سعیدی درباره بعد جریانشناسی شهید مطهری اضافه کرد: شهید مطهری با جریانشناسی و آگاهی نسبت به جریانها و گروههایی که در آن دوران فعالیت داشتند آنها را شناخت و درست و بههنگام مقابل آنها ایستاد و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت، به عنوان مثال جریاناتی را قبل از انقلاب راه انداخته بودند تا ذهن جامعه را نسبت به اسلام منحرف کنند، اما حضرت امام(ره) و شهید مطهری با آگاهی و بینشی که داشتند وارد این جریانات نشدند و توانستند ماهیت چنین جریاناتی که قصد ضربه زدن به اسلام را داشتند افشا کنند.

وی افزود: شهید مطهری روی چهار گفتمان اصلی لیبرالیستی، ناسیونالیستی، مارکسیستی و التقاطی انگشت گذاشت و نادرستی آنها را افشا کرد. این شهید بزرگوار خود را موظف به شناخت این جریانها و تبیین گفتمان دینی میدید، به همین خاطر در زمانهای مختلف سعی در افشای ماهیت واقعی جریانهای مورد اشاره داشت.

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه شهید مطهری پرچمدار جریان آسیبشناسی عزاداری امام حسین(ع) بود، یادآور شد: امروز یکی از مسائلی که پیش روی داریم، آسیبشناسی است، زیرا از اول انقلاب تاکنون با چالشهای زیادی مواجه بودیم، به همین خاطر یکی از مهمترین وظایف ما پی بردن به علت چنین چالشهایی است؛ به عنوان مثال میبینیم که در موضوع دولت موقت، موضوع عملکرد بنیصدر و در موضوع منتظری که امام(ره) ناچار به عزل محصول عمرشان از قائممقامی رهبری شدند با چالش مواجه بودیم.

سعیدی در ادامه سخنان خود در خصوص مبحث فرهنگ عنوان کرد: فرهنگ فقط حجاب نیست، بلکه حجاب یکصدم فرهنگ را شامل میشود، بنابراین فیلم، جشنوارههای مختلف، هنرپیشهها، شعر، کتاب و... همگی جزو عرصههای فرهنگ محسوب میشوند. در خصوص اقتصاد هم باید به این موضوع اشاره کنیم که نگاه حضرت آقا و امام(ره) در ارتباط با اقتصاد، آزادی اقتصاد است. پس اقتصاد آزاد یا دولتی نباید معنایی داشته باشد.

وی با اشاره به مسئولیت نمایندگی ولی فقیه گفت: مسئولیت سنگینی که متوجه نمایندگی ولی فقیه در سپاه است، موضوع آسیبشناسی است، پس باید پاسداران اسلام ناب محمدی را بشناسند و نسبت به جریانات موازی و انحرافی آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. بنابراین بخش عقیدتی یک مقوله است و مباحث سیاسی مقولهای دیگر است که هر کدام باید در جای خود به آنها پرداخت.

نماینده ولی فقیه در سپاه در پایان یادآور شد: اگر کسی بخواهد جریانات مختلف را که از پیروزی انقلاب تاکنون وجود داشته و دارند بشناسد، منابع بسیار ارزشمندی توسط پژوهشکده امام صادق(ع) تهیه شده که علاقهمندان میتوانند جهت استفاده به آن مراجعه کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار