جایگاه موسیقی رمضان در زندگی مردم کرمان

از دیگر آئین‌های موسیقی ماه رمضان در کرمان نوحه خوانی است که معمولا شب 21 ماه رمضان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳ - 07August 2013

جایگاه موسیقی رمضان در زندگی مردم کرمان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، اجرای آئینهای مذهبی در ایران همیشه و در همه حال با موسیقی همراه بوده است . این اجراها به منطقه یا قومیت خاصی محدود نبوده و عمدتا در سرتاسر ایران اجرا می شده است. در تمامی اجراهای آیینی معمولا موسیقی هایی که با دستگاه اجرا می شده است حضور پررنگی ندارند و عمدتا موسیقی آوازی از ارکان اصلی این اجراها به شمار می رود. آئینهای مذهبی مربوط به ماه مبارک رمضان به طور عمده در سحر، افطار، بعد از افطار و حتی نیمه شب اجرا میشود.

کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران سرشار از فرهنگ، خرده فرهنگ و آداب و رسوم آیینی است.  سحر خوانی یکی از آئینهای مذهبی موسیقی کرمان است که معمولا آن را در پشتبامها اجرا می کنند . عده ای که هم می خواهند این مراسم را با دقت بیشتری اجرا کنند برای اجرای آن به تپه های مشرف به روستا می روند.

قنبرخوانی یکی دیگر از آئینهای نمایشی ومذهبی استان کرمان است که معمولا در شب ضربت خوردن حضرت علی اجرا میشود."قنبر" نام غلام حضرت علی (ع)بوده است. در این آئین مذهبی شخصیتهایی را همانند اطرافیان حضرت علی (ع) درست میکنند و همراه با اجرای آن موسیقی می نوازند.

از دیگر آئینهای موسیقی ماه رمضان در کرمان نوحه خوانی است که معمولا شب 21 ماه رمضان انجام میشود. طبلخوانی هم از دیگر آئینهای استان کرمان است که قبل از سحر خوانی و همراه با تبل نوازی انجام میشود.

در کرمان محلی به نام امامزاده زید وجود دارد که از قدیم الایام مراسم نقاره زنی در آنجا انجام میشده و تا کنون قطع نشده است. این مراسم طلوع و غروب آفتاب هر روز انجام میشود.

"سفید مهره زنی"  آئین دیگری است که در کرمان اجرا می شود . سفید مهره زنی در زمان صفویه وارد ایران شده و سازی بوده که برای اعلام اخبار و حوادث از آن استفاده می شده است. این ساز بسیار قدیمی است و درحال حاضر در محل امامزاده ای در یکی از روستاهای کرمان نگهداری میشود. علت نگهداری آن در امامزاده این است که این ساز برای اهالی جنبه تقدسی دارد. اگر کسی در روستا فوت کند، سه بار در سفید مهره میدمند وبا این روش خبر فوت او را  به مردم میدهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار