کمالوندی مطرح کرد

طراحی آزمایشگاه‌های خنثی‌سازی خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در این سازمان آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای طراحی شده که کار آن‌ها خنثی کردن خرابکاری‌های هسته‌ای است.
کد خبر: ۱۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴ - 04May 2014

طراحی آزمایشگاه‌های خنثی‌سازی خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "بهروز کمالوندی" در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران، درباره اکسیدکردن ذخایر اورانیوم 20 درصد بر اساس توافق ژنو اظهار کرد: آنچه مربوط به اورانیوم 20 درصد بوده، کار اکسید کردن آن از چند ماه پیش آغاز شده است و تا پایان 6 ماه مهلت تعیین شده توافق ژنو یعنی 20 جولای 2014 به پایان خواهد رسید.
 
وی افزود: مواد غنی شده با اکسید کردن از بین نخواهد رفت، بلکه به مواد لازم برای صفحه سوخت راکتور تهران تبدیل خواهد شد.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: فرآیند اکسید کردن مازاد تولید گاز (UF6) هنوز آغاز نشده است و به محض آماده شدن تاسیسات مورد نظر برای اکسید کردن، این اقدام در طول بازه زمانی توافق شده در چارچوب برنامه اقدام مشترک انجام خواهد شد.
 
کمالوندی تصریح کرد: در واقع این بخش، شامل تولیدات 5 درصد ایران است که بعد از برنامه اقدام مشترک تولید شدهاند البته هنوز خط تولید اکسید کردن این مواد آماده نشده است.
 
وی همچنین در ارتباط با زمان مشخص برای آغاز به کار خط تولید این بخش (اکسید کردن اورانیوم 5 درصد تولیدی بعد از برنامه اقدام مشترک) گفت: بلافاصله بعد از فراهم شدن خط تولید این کار، اکسیدکردن این مواد نیز انجام میشود.
 
کمالوندی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بعد از انتشار خبر شناسایی اقدامات خرابکاری دشمنان در تاسیاست هستهای کشور، با موارد مشابه دیگری نیز روبرو بودهایم و برای مقابله با اقدامات مشابه چه برنامهای داریم؟ افزود: به طور کلی در طول مدت فعالیتهای صلحآمیز هستهای کشور و پیشرفتها در این بخش، بدون وقفه دشمنان به شیوههای مختلف درصدد ضربه زدن به کشور بودهاند که این اقدامات شامل طیفی از ترور دانشمندان هستهای، حملات سایبری و نرمافزاری و اقدامات سختافزاری بود.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی به تلهگذاری در برخی از تاسیسات هستهای کشور از سوی برخی معاندان جمهوری اسلامی اشاره و تاکید کرد: در همه این موارد، متخصصان و همکاران ما در بخش حفاظت و امنیت، موارد را با هوشیاری کامل شناسایی و کشف کردند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در سازمان انرژی اتمی آزمایشگاههای پیشرفتهای به این منظور طراحی شده که کار آنها خنثی کردن خرابکاریهایی از این دست است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار