در گفت‌وگو با حیدر مصلحی مطرح شد

نقش سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در فتنه 88/ جزئیات دستگیری تروریست معروف شرق کشور

وزیر سابق اطلاعات گفت: در بحث فتنه 88 یک عده به صورت سنگین به دنبال این هستند که بگویند هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است و این اتفاق یک دعوای سیاسی بوده، آن‌ها این کار را به این خاطر انجام می‌دهند که این موضوع به حیثیت آن‌ها بازمی‌گردد.
کد خبر: ۱۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲ - 06May 2014

نقش سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در فتنه 88/ جزئیات دستگیری تروریست معروف شرق کشور

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات در گفتوگو با فارس، به تشریح ناگفتههایی از جمله چگونگی برنامهریزی برای دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور، بازدید رهبر انقلاب از وزارت اطلاعات، نقش موثر خاتمی در فتنه 88 و برخی موضوعات دیگر پرداخت که مهمترین محورهای اظهارات وی در ادامه میآید:

 • لودر انقلاب، همه اهداف ساختار اطلاعاتی که استکبار در کشور ما داشت را به هم ریخت. دشمن به دنبال بازسازی رفت و به طراحی برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت پرداخت تا جلوی پیشرفت انقلاب را بگیرند.

 • نقش CIA در قضایای شرق کشور دقیقاً معلوم است و ربوده شدن مرزبانان یکی از این موارد است.

 • طراحی عملیات دستگیری ریگی به گونهای بود که غیر از برادری که مسئول این کار بود و او هم بعد از مدتی معاونتش را در جریان موضوع قرار داده بود، فرد دیگری در جریان نبود و کار جلو رفت.

 • دوستان گفتند ما باید کاری کنیم وقتی ریگی به دبی میآید آنجا کار را تمام کرده و او را دستگیر کنیم. ساعت 10 شب دوستان اطلاع دادند پس از نشستن پرواز ریگی در دبی او گفته من به داخل شهر نمیروم، به این ترتیب طراحی ما برای دستگیری او در دبی به هم ریخت، چرا که ما فقط برای آنجا برنامهریزی کرده بودیم.

• به معاونم گفتم به خانه آقای جلیلی برود؛ چون نمیشد تلفنی صحبت کنیم و از آن طرف نیز با آقای فیروزآبادی تماس گرفتیم و قرار شد به خانه ایشان نیز بروند و موضوع را بگویند تا به نیروی هوایی برای اقدام دستور بدهد. آقای فیروزآبادی گفت من با مسئولیت خودم میتوانم این کار را انجام دهم؛ بالاخره دستور دادند و هواپیمای نیروی هوایی بلند شد.

• وقتی این دستور داده شد و هواپیما پرواز کرد تا هواپیمای حامل ریگی را بنشاند نیم ساعت فاصله بود. آمادگی نیروهای مسلح ما به حدی بود که جنگندههای ما آنقدر برای نشاندن هواپیمای ریگی در آسمان معطل شد که حتی مجبور شد در آسمان سوختگیری کند.

• هواپیمای قرقیز خواست به دبی برگردد و تنها 5 دقیقه مانده بود از مرز ما خارج شود که جنگندههای ما هواپیمای قرقیز را نشاندند. ریگی اصلا باور نمیکرد هواپیمای قرقیز در هرمزگان نشسته است؛ او اصلا باور نمیکرد ایرانیها هواپیما را نشاندهاند.

• احمدی نژاد یکی ـ دو بار با من جلسه گذاشت و گفت چه کسی را بگذار و چه کسی را بردار و چه کاری انجام بده و من نیز بعضا برای بررسی فردی که او پیشنهاد داده بود اقدام میکردم و اگر میدیدم به درد مجموعه میخورد از او استفاده میکردم، اما اگر به نتیجه نمیرسیدم این موضوع را میگفتم.

• در دوره من مشایی در وزارت اطلاعات اتاق نداشت، چرا که احمدینژاد کاملا روحیات مرا میدانست و هر کاری داشت، خودش میآمد و با من صحبت میکرد.

• من چنین چیزی در دولت احمدینژاد  مبنی بر ارتباط با رمالها و صندلی برای امام زمان(عج) ندیدم.

• بازدید 6 ساعته مقام معظم رهبری در آن زمان از افتخارات وزارت اطلاعات بود و واقعا مقام معظم رهبری وقت سنگینی را اختصاص دادند. سوالاتی که مقام معظم رهبری در زمان بازدید از وزارت اطلاعات مطرح میکردند گویای اشرافشان بر کار بود.

• یکی از انگیزههای مقام معظم رهبری برای بازدید از وزارت اطلاعات تشریح عملیات بچه حزبالهیها و جوانی بود در مقوله فضای مجازی مقابله سنگینی را با دشمن انجام دهند و اوباما نیز خودش به این مسئله اعتراف کرد.

• یکی از کارهایی که ما در وزارت انجام میدادیم و من همیشه بر آن تأکید داشتم این بود که به خاطر هیچ کس به جهنم نرویم؛ لذا ما خارج از چارچوب شرعی خود کاری انجام ندادیم. هیچگاه به حریم خصوصی افراد در حوزه فضای مجازی وارد نشدیم و هر جا شنود صورت گرفته با مجوز دستگاه قضا بوده است؛ چراکه این یکی از حساسیتهایی بود که مقام معظم رهبری داشتند و چندین بار به من تذکر دادند که مراقب این مباحث باشید.

• در بحث فتنه 88 یک عده به صورت سنگین به دنبال این هستند که بگویند هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است و این اتفاق یک دعوای سیاسی بوده، آنها این کار را به این خاطر انجام میدهند که این موضوع به حیثیت آنها بازمیگردد.

• مقوله فتنه مقولهای است که وقتی گفته شد اگر کسی با آن مقابله نکند زیر سوال میرود؛ لذا آنها میخواهند اصل قضیه را بزنند تا از زیر سوال بیرون بیایند؛ آقایانی که میگویند فتنه یک دعوای جریانی سیاسی بود، باید بدانند اصلا به این شکل نیست.

• انگلیس همیشه در اغتشاشات بر روی اراذل سرمایهگذاری میکند و شما ببینید یکی از آقازادههایی که در داخل کشور در فتنه نقش داشت چقدر سنگین هزینه میکرد؛ چرا که از آنجا به او خط داده میشد. وظیفه او فقط این بود که با اراذل و اوباش ارتباط برقرار کند و با هزینه کردن برای آنها این افراد را به کف خیابان بکشاند. آنها وقتی دستگیر میشدند اقرار میکردند به ما پول دادهاند.

• معتقدم اینطور نبود که وزارت، پیش از فتنه به اطلاعات دسترسی پیدا نکرده باشد؛ اما مسئولانی که باید احساس میکردند اتفاقی رخ خواهد داد، از این اطلاعات این برداشت را نداشتهاند که اتفاقی به این بزرگی میافتد.

• یکی از رؤسای سرویسهای اروپایی در مراوداتی که میآمدند و میرفتند پیش من آمد گفت «کشور شما امنیت بسیار بالایی دارد، چرا که در کشور ما وقتی طرف از خانه خود بیرون میآید زیر دوربین است تا وقتی به خانهاش بازمیگردد و ما اینطور امنیت را تأمین میکنیم، اما کشور شما چنین نیست و امنیت بالایی دارد».

•آن جزوهای که ما در ستاد قیطریه پیدا کردیم خیلی چیزها را روشن کرد و دیگر مخفی نیست که آنها از یک سال قبل پیشبینی همه چیز را کرده بودند که در انتخابات وضعیت در صورت پیروزی و عدم پیروزی و حتی نوع رفت و آمدها به چه شکل باشد.

•اردشیر امیر ارجمند که در دفتر یکی از سران فتنه بوده وقتی به فرانسه بازمیگردد، سرویس فرانسه برای او خانه اجاره میکند و نکته مهم آنجاست

• مجموعه فتنه یک شبکه بیرونی و یک شبکه داخلی داشت که فکر میکردند ما آنها را رصد نمیکنیم، چرا که در فضای مجازی و همه جا با اسم مستعار حضور داشتند. شبکه بیرونی طوری بود که افراد آن در فرانسه، انگلیس، آمریکا، اتریش و یا عربستان بودند و با یکدیگر ارتباط داشتند و در فضای مجازی طراحی کرده و درصدبندی میکردند که برای تصمیمگیری نهایی چند درصد برای شبکه بیرونی و چند درصد برای شبکه داخلی باشد.

• خاتمی در فتنه نقش داشته و نقش او کاملا حسابشده هم بود. وی در فتنه، نقش هدایت و رهبری داشت، اما نظام ملاحظاتی داشت که کاری را که در قبال بقیه انجام داد، درباره او اجرا نکرد. اشتباه ما این است که فکر کنیم این مجموعه طراحی ندارد. آنها تقسیم کار کردند؛ دیدیم که گفته شد کرباسچی هم ـ با آنکه رئیس ستاد انتخاباتی کروبی بود ـ موقع رأی دادن به موسوی رای داد؛ لذا با تقسیم کار به دنبال این بودند که به هدف خود برسند.

• دیدار خاتمی با جرج سوروس نیز در راستای همین تقسیمبندی کارها بود.

• ما نباید فکر کنیم مجموعه فتنه و آن مباحث تمام شده است، تمام شدن آن یعنی استکبار دست از سر ما برداشته است. باید توجه داشته باشیم که طراحی استکبار، چندوجهی است. او الان میگوید من در مذاکرات چه استفادهای میتوانم داشته باشم که به اهدافم برسم، لذا در اهداف خود مقابله با انقلاب و مقابله با بحث هستهای و به کار گرفتن افراد خود را میبیند.

• ما باید برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی با گفتمانسازی از فرمایشات رهبری، جامعه را به سطحی ببریم که مطالبات فرهنگی جامعه بالا برود. چرا که اگر فرهنگ اقتصادی خود را در مباحثی چون اسراف و اشرافیگری سر و سامان دهیم، خیلی از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد و باید جامعه را به سمت مطالبات فرهنگی سوق دهیم.

• وضعیت زندگیام، طلبگی با حقوقی است که میگیرم، والسلام! اگر انگلیس بگوید این چیزها را از کجا آورده بد نیست. به من مراجعه میکنند و میگویند آنجا چه چیزی دارید به ما بگویید برایتان بیاوریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار