مدیر مسئول نشریه خیمه:

ارزش داستان "شیار ۱۴۳" را فرزندانمان پس از سال‌ها درک می‌کنند

مدیر مسئول نشریه خیمه تاکید کرد: "شیار ۱۴۳" داستانی را روایت می‌کند که شاید ارزش آن را فرزندانمان پس از سال‌ها درک کنند چرا که ما اکنون در بطن این حرکت بزرگ هستیم و شاید نتوانیم بزرگی آن را به درستی دریافت کنیم.
کد خبر: ۱۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸ - 10May 2014

ارزش داستان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "شیار۱۴۳" با حضور حجت الاسلام والمسلمین "محمدرضا زائری"، "نرگس آبیار" کارگردان، "محمدحسین قاسمی" تهیه کننده این فیلم و جمع کثیری از خانواده معظم جانبازان و آزادگان و مادران گرانقدر شهدا در پردیس سینمایی شکوفه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین زائری پس از اکران فیلم در جمع خانواده معظم شهدا گفت: از خداوند سپاسگذارم که ملتی را در پشت صحنه فیلم شیار ۱۴۳ قرار داد، خواهران و برادرانی که به واسطه دست و قلمشان، آرزوهای ملتی را متبلور کردند. شیار ۱۴۳ یادآور رنج همه مادرانی است که قلبهایشان از دوری فرزندانشان پژمرده است.

وی که در تمام طول سخنرانی با چشمان اشکبار سخن میگفت افزود: شیار ۱۴۳ اتفاق کوچکی نیست که تنها از دست یک نفر ساخته باشد، از نویسندهای شنیدم که میگفت هیچگاه در زندگیم آرزو نکردم یک زن باشم مگر بعد از دیدن شیار ۱۴۳ و همین مطلب کافیست تا متوجه شویم مادر داستان با قلب محزون چشم انتظاران چه کرده است.

حجت الاسلام زائری با اشاره به انتخاب حساس موضوع فیلمنامه شیار۱۴۳ به سکانس ابتدایی فیلم سینمایی "عمر مختار" اشاره کرده و گفت: مصطفی عقاد اولین سکانس فیلم خود را با نمایی از یک مکتبخانه شروع کرد تا به واسطه نوستالوژی دلنشین معلم با تمام مردم دنیا با هر زبان و آیینی به سخن بپردازد.

وی انتخاب نقش مادر از سوی نرگس آبیار را تفکر برتر برشمرد و اظهار داشت: داستان شیار ۱۴۳ با روایت دلتنگی و دلدادگی مادر آغاز میشود و با مادر هم به پایان میرسد، مادری که در صمیمت به آنجا رسیده که فرزندانش او را با نام کوچک خطاب میکنند. نمایش همین عشق است که هر بینندهای را سر شوق میآورد و همه بینندگان را با چشمانی اشک آلود روانه خانه میکند.

حجت الاسلام زائری یادآور شد: من خود یک کرمانی هستم و به واسطه همین قرابت خود را بسیار به داستان نزدیک دیدم. شک ندارم هر کس در هر کجای دنیا که شیار ۱۴۳ را ببیند با این مادر همراه خواهد شد، مادری که پیام اقتدار و عظمت زنان و مادران جمهوری اسلامی را در گوش تمام دنیا طنین انداز خواهد کرد. شیار ۱۴۳ قله رفیع و بزرگی است که با تاسی از وقایع جنگ، داستانی را روایت میکند که شاید ارزش آن را فرزندانمان پس از سالها درک کنند چرا که ما اکنون در بطن این حرکت بزرگ هستیم و شاید نتوانیم بزرگی آن را به درستی درک کنیم.

مدیر مسئول نشریه خیمه با اشاره به تاثیر گذاری شگرف آخرین سکانس فیلم و لحظه قرارگیری مادر در کنار تابوت فرزند، ضمن تبیین مقام معنوی مادران شهدا و ایستادگی مثال زدنی ایشان گفت: ما امروز در مقابل عظمت و پایمردی این مادران بسیار کوچکیم و یقینا تاریخ به بزرگیشان گواهی خواهد داد. بنده سرم را متواضعانه در مقابل اثر بینظیری که خانم آبیار و عوامل شیار ۱۴۳ خلق کردهاند پایین آورده و سر تعظیم فرود میآورم.

حجت الاسلام زائری ترغیب فیلمسازان، کارگردانان و تهیه کنندگان به ساخت فیلمهایی همچون شیار ۱۴۳ را مرهون همراهی و تعامل مخاطبان دانست و تاکید کرد: هر کس میخواهد در ثواب ترویج این نوع از فیلمها کمک کند و در اجر معنوی آن شریک باشد میتواند در هر جایگاهی که قرار دارد، از لباس روحانی مسجد گرفته تا هیات یک معلم ویا حتی یک پدر و مادر به تبلیغ آن در بین نزدیکان خود بپردازد و با خرید یک قطعه بلیط به فراگیر شدن ساخت و تهیه این آثار در سطح جامعه هنری کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نرگس آبیار نه لباس روحانی به تن دارد و نه در تمامی فیلم موعظهای کرده است. او تنها روضه مظلومیت مردمی را خوانده است که بینندگان عاشقانه با آن اشک ریختند. تماشای فیلم شیار ۱۴۳ عبادت است و امیدوارم همه مردم در ثواب آن شریک شوند.

بنابراین گزارش، پس از سخنرانی حجت الاسلام زائری، مادر شهید شبستری ضمن تشکر از عوامل ساخت فیلم، شیار ۱۴۳ را اثر ارزشمندی نامید و گفت: بااین فیلم اشک ریختم و احساس کردم که دوباره جان تازهای گرفتهام. من خودم فرزندم رابرای رفتن به جبهه تشویق کردم و به او گفتم یا سالم برگرد یا شهید شو. الفت داستان رغبتی به رفتن فرزندش به جنگ نداشت و امیدوارم خانم آبیار در آینده داستان مادری را روایت کند که با آغوش باز، فرزندش را خودش به جبهه میفرستد.

در پایان این مراسم تقدیرنامههایی که به امضاء مادران شهید رسیده بود، به نرگس آبیار و محمد حسین قاسمی اهداء شده و از مادران سرافراز چهارده شهید منطقه چهارده تقدیر به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار