یادمان شهدای پل هوایی «قطور» رونمایی شد

به منظور ارج‌گذاری به رشادتهای شهدای «پل قطور» در دوران جنگ تحمیلی، از یادمان شهدای این پل در شهرستان خوی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷ - 28May 2013

یادمان شهدای پل هوایی «قطور» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، عماری فرماندار خوی در آیین رونمایی از این یادمان گفت: پل هوایی و ریلی قطور نماد شکوهمندی از رشادتهای مدافعان آسمان ولایت و مردان آهنین عزم راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سالهای جنگ تحمیلی است. شهدای پل هوایی قطور خوی در آن روزهای خون و آتش با گذشت از جان خود جهت حفاظت از این پل ایستادند تا این پل از گزند دشمن در امان بماند.

وی اظهار کرد: در زمان جنگ تحمیلی، دشمن بعثی 9 بار به این پل حمله هوایی کرد اما کارکنان راه آهن و یگانهای مستقر زمینی ارتش جمهوری اسلامی در پادگان خوی اجازه ندادند ضربه مهمی به این پل زیبا از طرف دشمن وارد شود و در این محل شش شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی شد.
عماری گفت: رونمایی از یادمان شهدای این پل تجدید میثاق با بزرگمردان ایثارگری است که هنوز بانگ شهادت آنان در پای این پل طنینانداز است.
 
محور ریلی رازی خوی - تبریز در هشت سال دفاع مقدس یکی از فعالترین و مهمترین خطوط ریلی در حمل و نقل به شمار میرفت و در این میان پل هوایی قطور که ارتباط دهنده راه ریلی ایران به ترکیه و اروپا است در تامین نیازهای کشورمان به عنوان تنها مبدا ورودی و خروجی ریلی کالا کشور نقش مهمی ایفا میکرد.
 
قطور در محدوده مرز ایران و ترکیه پلی که سالانه بیش از 5 / 1 میلیون تن بار و هزاران مسافر بین ایران و ترکیه و اروپا از روی آن جابه جا میشود.
 
سرتیپ دوم شهید عبدالرضا بوشهریان، سیداحمد موسوی، حسن بهارینژاد، محمدرضا تیوری، فروزنده منافی و رضا برزگر برگشادی شش شهید سرافرازی بودند که در زیر این پل عاشقانه برای دفاع از دین، نظام اسلامی، وطن و ناموس به خون غلتیدند تا این پل سرافراز بایستد و امروز در اقتصاد و تولید کشورمان نقش حیاتی ایفا کند.
پل هوایی قطور در 18 کیلومتری جنوب غربی خوی واقع شده است. طول این پل 450 متر و ارتفاع آن 120 متر است و در نوع خود بینظیر است.
نظر شما
پربیننده ها