مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین:

شخص مقام معظم رهبری، سمبل روحانیت در جنگ تحمیلی است/ جنگ امروز ما مقابله با جنگ نرم دشمن است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین با عنوان این مطلب که مقام معظم رهبری در دوران دفاع مقدس نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند و مشکلات رزمنده‌ها را حل می‌کردند، گفت: ایشان سمبل روحانیت در دوران دفاع مقدس هستند.
کد خبر: ۱۹۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰ - 20May 2014

شخص مقام معظم رهبری، سمبل روحانیت در جنگ تحمیلی است/ جنگ امروز ما مقابله با جنگ نرم دشمن است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام والمسلمین "محمد حسن دری" مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین در گفتوگو با تسنیم به مسائل مختلفی همچون تفاوت فضای مقاومت در هشت سال دفاع مقدس و فضای امروزی، نقش روحانیت در دفاع مقدس و راهیان نور و جایگاه فرهنگی راهیان نور برای جوانان، تأثیر و وظایف روحانیون در جذب زائران خارجی به اردوهای راهیان نور و... پرداخت.

۵هزار شهید روحانی/ شهدای روحانی ۱۲درصد بیشتر از شهدای سایر اقشار کشورند

وی در خصوص نقش روحانیت در جبهههای هشت سال جنگ تحمیلی و نقش آفرینی در دفاع مقدس، اظهار کرد: در ایام دفاع مقدس روحانیت مانند سایر مردم، حضور فعال داشت. آنها همانطور که در انقلاب پیشگام بودند در دفاع مقدس نیز نقش آفرینی بسیاری کردند. از میان تمام شهدا ۵هزار شهید از قشر روحانی بوده است، یعنی به طور تقریبی از هر ۴ روحانی که به جبهه اعزام میشد، یک نفر به شهادت رسیده است.

حجتالاسلام دری ادامه داد: تعداد شهدای روحانی، ۱۲ درصد بیشتر از تعداد شهدای سایر اقشار کشور است و اغلب روحانیونی که در اردوهای راهیان نور حضور داشته و به فعالیت مشغولاند. یکی از نقشهای مهمی که روحانیت در دوران دفاع مقدس داشت این بود که نیروهای مردمی را برای حضور در میادین دفاع مقدس، بسیج و همچنین انقلاب و ولایت را حفظ میکرد.

حضور یک روحانی در خط مقدم؛ اسلام مجسم برای رزمندگان بود

وی خاطر نشان کرد: بسیج نیروهای مردمی یکی از وظایف اصلی روحانیون بود، آنها در منابر مساجد و کلاسهای درسشان بر این موضوع تاکید داشتند. یکی از دیگر نقشهای این قشر در دوران دفاع مقدس، حمایتهای مالی از جنگ تحمیلی بود و در واقع دفاع مقدس را مشروعیت میبخشیدند. وقتی مردم یک روحانی در خط مقدم جبهه و در میان رزمندگان میدیدند برایشان تکلیف شرعی به وجود می آمد.

حجتالاسلام دری افزود: یکسری از روحانیون به عنوان طلاب رزمنده وارد میدان نبرد میشدند. چهره دیگری از روحانیون در غالب تبلیغ و موعظه بود، در گردانها و لشکرها و هرجایی که نیاز بود، به تبلیغات می پرداختند. برگزاری نمازهای جماعت و مراسمهای مذهبی و دعا یکی از کارهای اصلی این قشر بود و با بیان روایات و احادیث و بیان این مطلب که جهاد یک تکلیف الهی است و مبارزه با دشمن را باید از همین جبههها انجام داد به ارشاد کردن میپرداختند.

وی با اشاره به این نکته که پاسخگویی به سوالهای شرعی یکی از وظیفههای اصلی روحانیون در جبهه بود، اظهار کرد: روحاینون با بیان احادیث به رزمندگان به آنها دلگرمی میبخشیدند و روحیه رزمندهها را از نظر بنیه معنوی تقویت میکردند. چون هر رزمندهای نیاز داشت بداند که برای چه باید با دشمن بجنگد و تا چه حد باید بجنگد. دسته سوم از روحانیت در جبههها کسانی بودند که هم در کسوت رزمندگی و هم در کسوت تبلیغی فعالیت میکردند، یعنی جایی که لازم بود نماز جماعتی برپاکنند، احادیثی بخوانند، آیاتی را تفسیر کنند، دست به کار میشدند و وقتی هم میدیدند عملیاتی درحال انجام است همراه با تبلیغ با اسلحه کنار رزمندههای دیگر حضور داشتند.

بیداری اسلامی از نتایج روشنگری روحانیت در دفاع مقدس است

وی خاطر نشان کرد: در طول دفاع مقدس و انقلاب ۲۲۰ هزار شهید تقدیم خدا شد که ۳۰ هزار نفر مربوط به دوران انقلاب و ۱۸۷ هزار نفر مربوط به دفاع مقدس بودند که در یک جمع بندی، حدود ۷۵درصد آنها جوان و خیلی از این جوانها طلبه بودند که در خط مقدم یا در حواشی جنگ در شهرها فعالیت میکردند که توسط بمبارانهای دشمن به شهادت رسیدند. ۶۳ هزار نفر دانش آموز ، ۳۶۰۰ نفر دانشجو، ۴ هزار و ۹۰۰ نفر از فرهنگیان و اساتید، ۵ هزار نفر از طلاب، روحانیون  حوزههای علمیه در دفاع مقدس و حدود ۷ هزار نفر از بانوان علاقهمند به ولایت بودند که به شهادت رسیدند.

حجتالاسلام دری ادامه داد: در همه سطوح از خط مقدم تا خط شکن و غواصی حضور روحانیت چشم گیر بود. تعداد قابل توجهی از رزمندگان ما که به اسارت دشمن در آمدند روحانیون بودند. کار اصلی روحانیت در جنگ عراق علیه ایران، روشنگری بود که نتیجه آن بیداری اسلامی شد که این ثمره خون شهدا و ایثارگران است.

هر سال شاهد حضور حدود ۲۰ هزار نفر از روحانیون در راهیان نور هستیم

وی با اشاره به جایگاه روحانیت در دفاع مقدس و نقش آن در راهیان نور اذعان کرد: گرمی که روحانیت به جبهه ها می بخشید از حیث مبارزه با دشمن از نظر جنگ سخت و نیمه سخت بود. راهیان نور بهترین محل برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جوانان است، محلی است برای تبیین مطالبات امام و شهدا.

حجتالاسلام دری گفت: روحانیون در راهیان نور همانند دفاع مقدس پیشگام بودند و ما هر سال شاهد حضور حدود ۲۰ هزار نفر از روحانیون و گاهی بیشتر هستیم. بخشی از روحانیت در قالب روحانی کاروان از جاهای مختلف به راهیان نور می آیند، در بین راه سخنرانی، موعظهگری، نماز جماعت و یا در داخل اتوبوسها روایتگری میکنند و در این فضاها ممکن است زائران سوالات شرعی ای داشته باشد، که روحانیون به آنها پاسخ میدهند.

روحانیون مبلغ، روحانیون راوی و روحانیون خادم

وی خاطر نشان کرد: بخش دیگری از روحانیون در یادمانها  به عنوان مبلغ و امام جماعت و هادی حضور پیدا میکنند. روحانیون در مناطق مستقر میشوند و نیازهای فرهنگی راهیان نور را ارتزاق میکنند. آنها در یادمانها و محل اسکان زائران به عنوان روحانی مستقر هستند و کار تبلیغی و دینی خودشان را انجام میدهند.

حجتالاسلام دری گفت: قشر دیگری از روحانیون کسانی هستند که در قالب راوی حضور پیدا میکنند به ویژه کسانی که در جبهه حضور داشتند و از نزدیک مشکلات و مسائل مربوط به دفاع مقدس را درک کردهاند. در واقع راهیان نور و دفاع مقدس و واقعه عاشورا را با هم مطابقت میدهند. در یادمانها و در بین مردم گردش میکنند هرجایی که نیاز به روایتگری داشته باشد حضور مییابند.

رهبر معظم انقلاب، سمبل روحانیت در دفاع مقدس/نقش امام خامنهای(مدظله العالی) در دفاع مقدس

حجتالاسلام دری ادامه داد: قشر بعدی روحانیونی هستند که در میان خادمین فعالیت میکنند، خادمینی که از اقشار مختلف مردمی، دانش آموزان، دانشجویان و... تشکیل میشوند. این روحانیون بدون هیچگونه ادعا و چشم داشتی خادم میشوند. وقتی در نقش خادم قرار میگیرند دو نقش هدایتگری و ارشاد و بیان رویدادهای دفاع مقدس و استقامت شهدا را بر عهده میگیرند.

وی با عنوان این مطلب که مقام معظم رهبری در دوران دفاع مقدس نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند و مشکلات رزمندهها را حل میکردند، گفت: امام خامنه ای(مدظله العالی) سمبل روحانیت در دوران دفاع مقدس هستند.در دوران جنگ تحمیلی تقویت روحیه رزمندهها مدیون زحمات و تلاشهای مقام معظم رهبری است به همین جهت است وقتی خدمت امام(ره) میرسند امام خمینی (ره) در تجلیل از ایشان میگویند: "من به شما تبریک میگویم که با لباس مقدس سربازی و هم در کسوت روحانیت مشغول فعالیت هستید. ایشان برای امام و ملت یک افتخار بزرگ بودند".

رهبری با حضور در راهیان نور به مناطق جنگی تبرک بخشیدند

حجتالاسلام دری یاد آور شد: فرمانده معظم کل قوا نسبت به سایرین همتی مضاعف و عنایت ویژه نسبت به راهیان نور داشتند. ایشان پنج بار در راهیان نور حضور پیدا کردند. در واقع به سرزمین معطر به خون شهدا تبرک بخشیدند. رهبری وقتی در راهیان نور حضور پیدا کردند در بعضی از سخنانشان گفتند که سرزمین راهیان نور سرزمین ملائکة الله است. سرزمین مقدسی است و این را باور داریم که در این سرزمین ملائکه رفت و آمد دارند. شهدای ما واقعا در چنین مکانی نقش آفرینی کردند. آنها تکلیف مضاعفی را بر دوش ما گذاشتند. مراجع تقلید، نخبگان حوزوی، علما از جمله آیت الله نوری همدانی در این فضا حضور داشتند که اشعاری را در وصف راهیان نور سرودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوالات و شبهاتی که امروز در راهیان نور مطرح میشود چه تفاوتها و شباهتهایی با شبهات مطرح در زمان دفاع مقدس دارد؟ گفت: سوالات مختلفی در دفاع مقدس مطرح میشد به لحاظ فضای فرهنگی بالای آنجا بعضیها شبهه ایجاد میکردند که حضور مردم و جوانان در جبهه لازم است یا نیست؟ اینکه انسان از کشته شدن استقبال میکند وجه شرعی دارد یا خیر؟ روحانیت وجه شرعی سوالات را در نظر میگرفت و مطابقت دادن عاشورا با دفاع مقدس از این جهت بود که حماسه عاشورا برای حفظ ارزشهای دینی بود و دفاع مقدس هم برای حفظ ارزشهای دینی.

حجتالاسلام دری خاطر نشان کرد: حماسه عاشورا برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر و بیان واقعیتهایی که خداوند در قرآن برای رشد انسان مشخص کرده بود، راهیان نور هم برای تبیین آن مطالبات است و قطعا شهدا و عزیزانی که حضور داشتند مطالباتی داشتند.

وی ادامه داد: در آن زمان تقریبا بیشتر احکام شرعی فردی بود مثلاً میگفتند "از شهرستان هستم، مسافرم، در اینجا نماز چگونه خوانده می شود؟" یا بحث اینکه اگر مثلا چیزی را در جبهه پیدا کردیم تکلیفش چیست یا اموالی که به غنیمت گرفتهایم چگونه است؟ اینجا روحانیت مسائل مختلف را تبیین میکرد. در بحث حفظ بیت المال سوالات بسیار زیاد بود. برای مثال مواردی داشتیم که سه برادر از یک خانواده یا فرزندی با پدرش در یک گردان حضور داشتند، سوال این بود که آیا لازم لاست سه چهار نفر از اعضای یک خانواده در یک گردان باشند یا نباشند و ممکن بود شهید بشوند و مصیبتی را برای خانواده داشته باشند.

حجتالاسلام دری گفت: روحانیون میآمدند بیان میکردند و با دلایل و منطق مخصوص به این مسأله مشخص میکردند همه باید این تکلیف را همگی به صورت جمعی انجام دهیم و در آن شرکت داشته باشیم اما میآمدند افراد را در سطح گردانها تقسیم میکردند که اگر قرار بود شهید شوند همه با هم شهید نشوند.

پاسخگویی به شبهات، وظیفه روحانیت و حوزههای علمیه است

حجتالاسلام دری تصریح کرد: در بحث اینکه در جنگ با دشمن وظیفه مردم چیست؟ روحانیت تبیین میکرد که امروز دفاع از ارزشها و مبارزه با صدام و تهاجمات دشمن که رأسش آمریکا بود به عنوان تکلیف شرعی است. همانطور که امام فرمودند "دفاع از ارزشها تکلیف شرعی محسوب میشود و روحانیت این را تداوم میبخشید." اما امروز جنگ ماهیتش تغییر کرده آن زمان جنگ نظامی بود، دشمن مشخص بود، منطقه و سلاح را می دیدیم، نقاط تحرک رصد میشد، اما امروزه اینگونه نیست، جنگ ما جنگ نرم است.

وی یادآور شد: تفاوت این است که نه زمانش معلوم است، نه منطقه آن، نه نیرو مشخص است و نه محدودیت دارد و در همه زمانها اتفاق میافتد. این نکته را روحانیت امروز تبیین میکند و نیاز است که همه عناصر فرهنگی به جنگ نرم توجه ویژهای داشته باشند، اگر غفلت کنند دشمن به خانههای تکتک ما رخنه میکند و افکار جوانان ما را تغییر میدهد. سوالاتی که امروزه مطرح است در ارتباط با فرقههای ضاله سلفیها، تکفیریها و وهابیها است. وظیفه اصلی پاسخ گویی به شبهات وظیفه روحانیت و حوزههای علمیه است.

تحقق خواستههای رهبری در بخش اقتصاد و فرهنگ نیز بر عهده روحانیت است

حجتالاسلام دری در خصوص مسائل روز و سیاست در راهیان نور گفت: در راهیان نور از هر دست مسالهای، سوال مطرح میشود. این مباحث ممکن است شامل بحثهای سیاسی یا شامل بحثهای عقیدتی باشد. برای مثال یکی از موضوعاتی که در این ایام در میان همه جوانان مطرح است و روحانیت باید در تبیین آن نقش عمدهای ایفا کند این است که دشمن سعی میکند شبهات را به مسائل اقتصادی گره بزند. یعنی توجه مردم را فقط به مسائل اقتصادی جلب کند و از بُعد فرهنگی ممکن است نحو دیگری عمل کند. با توجه به شعار سال باید نسبت به اقتصاد مقاومتی و تقویت مسائل فرهنگی کوشش و تلاش کنیم. وظیفه حفظ ارزشهای دینی و اسلامی و مبارزه با اشرافیگری و پیگیری مقوله اقتصاد مقاومتی وظیفه تکتک ما است.

وی یادآور شد: علاوه بر وظیفه عمومی، یک وظیفه فردی مطرح است که شامل حال همه ما میشود. پاسخ به شبهات مهدویت و اینکه ما بتوانیم فرامین رهبری را در بخش اقتصاد و فرهنگ تحقق ببخشیم نیز بر عهده روحانیت است.

روحانیت روحیه مقاومت را به بدنه جامعه تزریق میکند

حجتالاسلام دری گفت: روحانیت در راهیان نور فقط نقش سیاسی ایفا نمیکند، علاوه بر روشن کردن ابعاد سیاسی روز، حماسه، مقاومت، تقویت روحیه مردمی، مشکلاتی که امروز جامعه را درگیر کرده است و... را در راهیان نور تبیین میکند. روحانیت روحیه مقاومت را به بدنه جامعه تزریق میکند که اگر قرار است در مذاکرات باشیم و دست برتری داشته باشیم این روحانیت است که میتواند هم افزایی و بصیرتزایی کند.

حوزههای علمیه، دانشگاه و مدارس و رسانه؛ مهمترین عرصههای فعالیتی روحانیت

حجتالاسلام دری افزود: روحانیت در عرصههای مختلفی فعالیت دارد یکی موضوع "حوزههای علمیه" است که از نظر علمی تلاش میکنند تا خود را غنی سازند و به توقعات مردم عمل کنند، شناخت نیازهای جامعه و ایجاد وحدت جامعه از اهداف این فعالیت است. یکی از جاهای دیگر که حضور روحانیت در آن لازم است "دانشگاهها و مدارس" است که قشر جوان به آن نیاز دارد.

وی اضافه کرد: جای دیگر "رسانه" است که روحانیون باید حضور فعالی در آن داشته باشد و یک روحانی با استفاده از رسانه میتواند مهمترین مسائل دینی و شبهاتی که دشمن مطرح میکند را پاسخ بدهد. تجمعات مذهبی عرصه دیگری است که روحانیت میتواند در آن حضور فعال و مؤثری داشته باشد و با همان روحیه بسیجی و انقلابی در جذب مردم برای حفظ ارزشهای انقلابی تلاش کند. خود مساجد مکانهایی است که روحانیون میتوانند با حضور فعالشان آنجا را رونق ببخشند.

نظر شما
پربیننده ها