فقدان نگاه تخصصی به ادبیات دفاع مقدس

کد خبر: ۱۹۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱ - 02July 2012

ساجد: عده‌ای از مسئولان فرهنگی فکر می‌کنند این حوزه نیاز به حمایت ندارد؛ در حالی که بیشتر نویسندگان ادبیات دفاع مقدس از امکانات شخصی خود به نگارش کتاب می‌پردازند و حمایت‌ جدی از نویسندگان این حوزه نمی‌شود.
 حضور افراد غیرمتخصص و غیر متعهد در رأس جریان هدایت از ادبیات دفاع مقدس یکی از چالش‌های پیش روی نویسندگان این حوزه است.
به خصوص در طی 10 ـ 15 سال اخیر نگاهی ثابت نسبت به داوری جشنواره‌ها وجود دارد که لازم است مسئولان آن، عرصه را برای ورود نیروهای جدید باز کنند.
 در این مجموعه، سال‌هاست افرادی به عنوان برگزارکنندگان جشنواره فعالیت می‌کنند که هیچ کارایی خوبی نداشته و هیچ شناختی از ادبیات جنگ ندارند.
وقتی ما برای یک عرصه فرهنگی متولی داریم، سازمان‌های دیگر نسبت به آن توجه لازم را ندارند، برای نمونه در همین حوزه وقتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس متولی اصلی است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر توجه کافی در این زمینه ندارد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به گذشته، حرکت‌های خوبی برای توسعه ادبیات دفاع مقدس داشته است و به خصوص از جهت چاپ کتاب‌ها از نظر کارشناسان خبره استفاده می‌کند.
البته یک دلیل این امر آن است که در گذشته کسانی که در این زمینه قلم می‌زدند، بسیار کم بودند اما باتوجه به گذشت سال‌ها از پایان جنگ، اشتیاق مردم نسبت به مسائل جنگ با دید و نگاه جدیدی افزایش یافته و از اقبال بیشتری برخوردار است.
نویسندگان دفاع مقدس انسان‌های خود را در جامعه پرورش داده‌اند اما کسی به آنها توجه لازم را ندارد و اگر کاری صورت گرفته است، با تلاش شخصی افراد محقق شده است، اما نگاه عده‌ای نسبت به این افراد همواره آنطور بوده است که آنها از نظر مادی تأمین و حمایت شده‌اند و هیچ مشکلی ندارند.
بنیاد شهید و امور ایثارگران حرکت‌های خوبی در زمینه ادبیات دفاع مقدس انجام داده است اما این بنیاد متولی اصلی در این زمینه نیست، بلکه متولی اصلی این موضوع بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است و هیچ سازمانی به اندازه این بنیاد نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

محسن مطلق، جانباز و از نویسندگان حوزه دفاع مقدس

نظر شما
پربیننده ها