اجلاس مکه در برابر نهضت مقاومت

کد خبر: ۱۹۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴ - 15August 2012

ساجد: نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی با عنوان «همبستگی اسلامی» در مکه در حال برگزاری است. هدف اصلی از برگزاری این نشست بررسی مسئله‌ی سوریه و تعلیق عضویت این کشور می‌باشد. به احتمال خیلی زیاد عربستان با لابی‌گری‌هایی که انجام داده باعث اخراج سوریه از این سازمان شده و در بیانیه‌ی پایانی این اجلاس این خبر اعلام خواهد شد.

 
متأسفانه عربستان مجدداً ثابت کرد که اجیرشده‏ی آمریکایی‌ها و حافظ منافع آن‌هاست. در واقع ظرفیت اتحادیه‏ی عرب در زمینه‏ی مسئله‏ی سوریه تمام شده است و عربستان هر چه در توان داشت با همکاری قطر در قالب اتحادیه‏ی عرب به کار گرفت و به نتیجه‏ای نرسید. آن‏ها در کنفرانس ژنو هم خیلی تلاش کردند تا از ظرفیت‏هایشان علیه بشار اسد و دولت سوریه استفاده کنند و توافقات بین‌المللی را تغییر دهند، ولی موفق نشدند. البته عربستان، قطر و ترکیه کوفی عنان را مجبور کردند که استعفا بدهد. از طرفی دیگر، ایران مجدانه برای احیای طرح کوفی عنان تلاش کرد و در همین راستا حدود 20 روز پیش کنفرانسی با حضور کویت، امارات، عمان، تونس و اردن برگزار نمود.
 
 مسائلی از این دست عربستان و قطر را خیلی ناراحت کرده است. لذا آن‏ها به فکر این افتاده‏اند با یک تیر دو نشان را بزنند. در واقع می‏خواهند تلاش‌های ایران برای احیای طرح کوفی عنان را از بین ببرند، چون ظاهراً این طرح توفیقاتی پیدا کرده و آقای الاخضر ابراهیمی، وزیر خارجه‏ی سابق الجزایر، نیز آن را پیگیری خواهد کرد. از طرف دیگر، می‏خواهند کنفرانس بسیار مهم و تاریخی کشورهای عدم تعهد را که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد تحت تأثیر قرار دهند.
 
به طور خلاصه، می‏توان گفت هدف اصلی از برگزاری جلسه‏ی اضطراری سران سازمان همکاری‌های اسلامی مقابله با نهضت مقاومت و تعلیق عضویت سوریه است. هرچند این جلسه به نام اسلام و فلسطین و میانمار برگزار می‏شود، ولی به کام رژیم صهیونیستی و علیه سوریه است. آن‏ها مجموعه‏ای از اقوام و اتباع گوناگون القاعده را جمع کرده‏اند و می‏خواهند در سوریه مشابه کاری را انجام دهند که در افغانسان اتفاق افتاد. در آن زمان برای جلوگیری از نفوذ شوروی به افغانستان فعالیت می‏کردند و امروز در مقابل هم‌پیمانی چین و روسیه به نفع بشار اسد یک نوع هرج و مرج تروریستی در شمال سوریه راه انداخته‏اند. بنابراین می‏توان گفت این کنفرانس به نام اسلام و به کام دشمنان سوریه است.
 
به نظر می‌رسد ایران خواهد توانست تعلیق عضویت سوریه را با یک کمپین تبلیغاتی مواجه کند و حداقل اگر نتواند جلوی این اقدام را بگیرد، اثر آن را به حداقل می‌رساند، چرا که ایران عضو مهم و مؤثری در کنفرانس اسلامی به شمار می‏‏‏‏رود و در منطقه و به ویژه مسئله‏ی سوریه بسیار تأثیرگذار است.
  
به نظرم ایران بازیگر مهمی در منطقه و حتی معادلات جهانی، حداقل در مسئله‏ی سوریه، محسوب می‏شود. همان طوری که کوفی عنان هم می‏گفت ایران کلید طلایی حل مسئله‏ی سوریه است. بر خلاف اینکه اروپا و آمریکا می‏گویند ایران جزئی از مشکلات سوریه است، کوفی عنان و بسیاری از حکما و بزرگان دنیا به این نتیجه رسیده‏اند که ایران می‌تواند این مشکل را حل کند.
 
البته ایران در این کنفرانس نمی‏تواند از تعلیق سوریه جلوگیری کند، چون اکثریت با جیره‏خواران آمریکا، قطر و عربستان است. در واقع این کشورها، همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، پول‏های زیادی خرج می‏کنند تا یکی از پایگاه‏های محور مقاومت سرنگون شود. البته حداقل تا این لحظه ایران توانسته است این شرط را که برکناری اسد لازمه‏ی هر گفت‏وگویی است از بین ببرد.
 
همچنین ایران توانست جلسه‏ای را که قرار بود قبل از کنفرانس همکاری‏های اسلامی حول محور برکناری اسد برگزار شود به هم بزند. البته آن‏ها علت‌های دیگری برای این اتفاق ذکر کرده‌اند، در حالی که وقتی 6 کشور حاشیه‏ی خلیج فارس جلسه گذاشته‏اند، برای این موضوع هم می‏توانستند جلسه‏ای برگزار کنند. در واقع این موضوع نشان می‏دهد که دلیل اصلی به هم خوردن آن جلسه ایران بوده است.
 
 به نظر می‌رسد ایران خواهد توانست تعلیق عضویت سوریه را با یک کمپین تبلیغاتی مواجه کند و حداقل اگر نتواند جلوی این اقدام را بگیرد، اثر آن را به حداقل می‌رساند، چرا که ایران عضو مهم و مؤثری در کنفرانس اسلامی به شمار می‏‏‏‏رود و در منطقه و به ویژه مسئله‏ی سوریه بسیار تأثیرگذار است.
 
شم سیاسی و اطلاعاتم به من می‏گوید که سازمان کنفرانس اسلامی با این اقدامات به سرنوشت اتحادیه‏ی عرب دچار خواهد شد. چون این حرکت آن‏ها غیرمنطقی، غیرعقلانی و غیرمتعارف است. در حالی که عربستان سعودی همواره سیاست محافظه‌کارانه داشت و از اقدامات رادیکال و رویارویی مستقیم با کشورهای مسلمان و بالاخص عرب دوری می‌کرد، این بار در مقابل سوریه حالت تهاجمی به خودش گرفته است.
 
این مسئله ضربه‏ی سنگینی به این سازمان می‏زند، آن هم در شرایطی که به تازگی نام آن از «سازمان کنفرانس اسلامی» به «سازمان همکاری‏های اسلامی» تغییر یافته است. این چه نوع همکاری است که در اولین گام مهم بعد از تغییر اسم، می‏خواهند عضویت یک کشور را تعلیق کنند؟ این سازمان می‏تواند هر صحبتی علیه یک کشور یا نظام سیاسی داشته باشد، ولی تعلیق عضویت یک کشور ندای مرگ این سازمان و پیوستن آن به تاریخ است.
 
ضمن اینکه در میان کشورهای عضو سازمان همکاری‏های اسلامی چنددستگی وجود دارد و برخی از کشورها از جمله الجزایر و سودان مخالف تعلیق سوریه هستند، ولی از ترس اینکه مشکلی برایشان ایجاد شود آن را می‏پذیرند. مجموع این حرکت‏های عجولانه نشانه‏ی سردرگمی و افول این سازمان و پیوستن آن به تاریخ است.

 

 «محمد صادق الحسینی» کارشناس مسائل خاورمیانه


برهان
نظر شما
پربیننده ها