جانشین سپاه ثارالله کرمان تشریح کرد

نقش رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله در آزادسازی خرمشهر

جانشین سپاه ثارالله استان کرمان گفت: لشکر ۴۱ ثارالله در قالب تیپ ثارالله با ۶ گردان پیاده و پشتیبانی در مراحل سه گانه عملیات بیت المقدس حضور داشت که در مرحله سوم رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله در قالب ۲ گردان در آزادی خرمشهر شرکت داشتند.
کد خبر: ۱۹۶۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸ - 21May 2014

نقش رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله در آزادسازی خرمشهر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمان، با توجه به فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، به جهت گرامیداشت این روز ملی و انتقال خاطرات و وقایع مهم عملیات بیت المقدس به نسلهای جدید، به سراغ سردار مطهری جانشین سپاه ثارالله استان کرمان که خود از یادگاران دفاع مقدس میباشد رفتیم تا در این باره به گفتگو بنشینیم.

در ابتدا پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات بیت المقدس در ابعاد منطقهای توضیحاتی ارائه نمایید؟

عملیات بیت المقدس در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۶۱ با رمز علی ابن ابیطالب(ع) آغاز و خرمشهر پس از حدود ۲۰ ماه از اشغال دشمن بعثی خارج شد و در جریان این عملیات، شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمیدیه و منطقه وسیعی از خاک جمهوری اسلامی ایران به وسعت تقریبی ۵۴۰۰ کیلومتر آزاد شد و در نتیجه آن حدود ۱۹ هزارو ۷۰۰ نفر از نظامیان ارتش بعث عراق به اسارت درآمدند.

نکته قابل توجه اینکه در این زمان ایران در اوج قدرت و توانایی قرار داشت و رهبر کبیر انقلاب اسلامی هم در این باره فرمودند: "امروز با فتح خرمشهر مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از موضع قدرت سخن میگویند."

عملیات بیت المقدس پیامدهای وسیعی در ابعاد گوناگون در منطقه داشت. نقطه مشترک تحلیلهای محافل غربی پس از انجام این عملیات پاسخ به این سئوال بود که آیا با آزادسازی خرمشهر نیروهای ایران در مرز بین المللی باقی خواهند ماند، یا در خاک عراق نفوذ خواهند کرد؟ این محافل با مطرح کردن مسائلی از قبیل شکست عراق یعنی سقوط صدام و رواج حس ناسیونالیستی عربی سعی کردند با خطرناک نشان دادن ایران ضمن جلوگیری از ورود به خاک عراق رژیم صدام را از سقوط حتمی نجات دهند.

آنها برای تضمین آینده صدور نفت و نجات عراق به راههای متعددی متوسل شدند از جمله اینکه عراق با همکاری کشورهای غربی و عربی منطقه سرمایه گذاری زیادی بر روی خطوط انتقال نفت به دریای سرخ انجام داد و از آن طرف حملات شدید هوایی علیه تاسیسات نفتی و خطوط کشتیرانی ایران گسترش یافت. در ادامه رژیم صهیونیستی چند هفته پس ازعملیات بیت المقدس؛ لبنان را مورد تعرض قرار داده و بیروت را تصرف کرد تا با توجه به حساسیت ایران به این امر میتوانست تا حد زیادی توجه ایران را از عراق دور کند.

با توجه به حماسه آفرینی رزمندگان اسلام، دشمن تا چه اندازه از خود مقاومت نشان داد؟

 پس از انجام عملیات بیت المقدس و عبور رزمندگان از روخانه کارون جاده اهواز- خرمشهر به طور کامل آزاد شد و در ۱۶ اردیبهشت ۶۱ مرحله دوم عملیات آغاز شد و رزمندگان خود را به مرز بین المللی شلمچه رساندند و مرحله سوم عملیات برای آزادسازی شهر خرمشهر آغاز شد و نبرد سختی صورت گرفت. ارتش بعث عراق علیرغم اینکه منطقه عملیاتی بیت المقدس محصور در رودخانهها و هورها بود، اقداماتی همچون تخریب خانهها و منازل مردم در شهر خرمشهر و تبدیل شدن آنها به خاکریز و همچنین کاشت آهن آلات و اشیا تیز و بُرنده در زمین برای جلوگیری از ورود چتربازها جهت جلوگیری از پیشرفت رزمندگان اسلام انجام دادند که اندکی کار رزمندگان را سخت کرد، امام به حول و قوه الهی این ترفندها نتوانست مانعی در برابر پیروزیهای رزمندگان اسلام باشد.

نحوه ورود رزمندگان ایرانی به شهر خرمشهر چگونه بود؟

در مرحله اول عملیات رزمندگان مستقر در قرارگاه مشترک فتح از منطقه دارخوین با عبور از کارون به سمت غرب و رزمندگان قرارگاه مشترک قدس از منطقه عمومی هویزه با عبور از رودخانه کرخه به سمت جنوب تک نموده و قرارگاه نصر نیز از منطقه عمومی ام السواد با عبور از رودخانه کارون به سمت غرب تک نمودند. مرحله دوم عملیات با حضور قرارگاه فتح و نصر با هدف رسیدن به مرز بین المللی از جاده آسفالته اهواز خرمشهر انجام شد و رزمندگان قرارگاه قدس به منظور فریب دشمن به خطوط پدافندی با ارتش بعث عراق درگیر شدند و بالاخره در مرحله سوم که مرحله نهایی عملیات بیت المقدس بود رزمندگان قرارگاه نصر و فجر پس از شکستن خطوط مستحکم دشمن به سمت دجله و فرات پیشروی نموده و قرارگاه فتح نیز پس از شکستن خطوط دشمن خرمشهر را به محاصره در آورده و عملیات پاک سازی را انجام دادند و نهایتا یگانهای قرارگاه فتح وارد شهر شدند.

لشکر ۴۱ ثارالله نیز در قالب تیپ ثارالله با ۶ گردان پیاده و گردانهای پشتیبانی تحت امر قرارگاه قدس در این عملیات حضور داشت که در مرحله اول با حضور رزمندگان از سیدجابر و فرسیه تا جفیر و در مرحله دوم از جفیر تا مرزبین المللی ودر مرحله سوم رزمندگان لشکر ۴۱ ثارالله در قالب ۲گردان شامل گردانهای خونین شهر یک و دو در آزادی خرمشهر شرکت داشتند.

توان نظامی نیروهای خودی در مقایسه با نیروهای دشمن در چه وضعیتی قرار داشت؟

در مجموع حزب بعث عراق در منطقه عملیاتی بیت المقدس در حدود ۴۱ گردان زرهی و ۳۸ گردان مکانیزه که هر گردان از ۳۴ دستگاه تانک یا نفربر تشکیل شده بود ونیز ۴۰ گردان پیاده و ۳۰ گردان توپخانه صحرایی در اختیار داشت، بنابراین حدود ۲۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر و نزدیک به ۴۰۰۰۰ نیروی پیاده و ۵۰۰۰ قبضه توپ از سوی دشمن در منطقه گسترش یافته بود.

در مقابل از ایران مجموعاً ۱۴ تیپ پیاده و یک تیپ زرهی ازسپاه با ۱۲۰ گردان و ۳ لشکر از ارتش شامل ۲۴ گردان زرهی گردان زرهی و نیز و مکانیزه و ۳۶ گردان پیاده شرکت داشتند. رزمندگان جهاد سازندگی با نیروی هوایی جمعاً ۲۱۶۱ سورتی پرواز در این عملیات داشته است و ۲۹ گردان توپخانه ارتش عملیات را پشتیبانی میکردند.

نقش فرماندهی امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده کل قوا در این عملیات را تشریح کنید؟

امام خمینی(ره) بعد از عزل بنی صدر طی حکمی در تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال ۱۳۶۰ پاسدار محسن رضایی را به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بعد از مدتی سرهنگ علی صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب کردند و با حضور فرمانده کل قوا و هماهنگی بین ارتش و سپاه عملیاتها یکی پس از دیگری انجام میشد و یکی از همین عملیاتها، عملیات بیت المقدس بود که با رهبری مدبرانه و هدایت معنوی و انتخاب فرماندهان شایسته شاهد باز پس گیری خرمشهر بودیم.

نقش معنویت و روحیه خوباوری در میان رزمندگان اسلام تا چه میزان در موفقیت ایران در عملیات بیت المقدس تاثیرگذار بود؟

روحیه خود باوری رزمندگان با توجه به مشکلاتی که در جبهههای جنگ متوجهشان میشد بسیار کم نظیر و قابل ستایش بود و رزمندگان در بیشتر مواقع به فکر ابتکار و خودباوری میافتادند از جمله شهید حسن باقری که میگفت: ما باید در جنگ جرات داشته باشیم که شیوه جنگیدن را تغییر دهیم و هنر رزمندگان علاوه بر توکل بر خدا و توسل به ائمه این بود که توانستند شیوه جنگیدن را تغییر دهند و بر ارتش بعث عراق پیروز شوند از جمله عبور از رودخانه کارون در عملیات بیت المقدس که عراق حتی فکر نمیکرد بتواند از آن عبور کنند.

در پایان اگر خاطرهای از این عملیات دارید بفرمایید؟

در این عملیات من مجروح شدم به فاصله ۲ کیلومتر با موتور واز آنجا با مجروحین دیگر باهلی کوپتر به آبادان و به وسیله اتوبوس حمل مجروح به اهواز و از آنجا با هواپیمای ۱۳۰ ارتش به تهران منتقل شدم. در این بین نقش امدادگران و نیروی هوایی ارتش که این کار را انجام میدادند بسیار خستگی ناپذیر و ستودنی بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار