پایان ۴ ماه جنجال و هیاهو؛ "چ" در تاریخ سینمای ایران ماند

بزرگترین حاشیه ساز فیلم "چ" خود حاتمی کیا بود چون فقط "چ" تازه‌ترین حرف حاتمی کیا نبود، حرفهایی که سازنده "چ" در اکران‌های دانشجویی و در نشستهای خبری گفت حرف‌های تازه حاتمی کیا بود، حرفهایی از جنس مردان دهه ۶۰ در کالبد سینمای دهه ۹۰.
کد خبر: ۱۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ - 23May 2014

پایان ۴ ماه جنجال و هیاهو؛

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، فیلمسینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا فیلمی در مورد حضور شهید مصطفی چمران در غائله پاوه است. هیچ کس زمان پیش تولید این فیلم در بهار 91 فکر نمیکرد که تازه ترین حرف حاتمی کیا با حاشیههایی در زمان تولید تا زمان اکران همراه باشد. فیلمی که در زمان تولید، تهیهکننده اش به دلیل برخی از مشکلات مالی  دستگیر میشود و پس از آن بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت مستقیم این پروژه را بر عهده میگیرد و  این اولین حاشیه فیلمسینمایی «چ» می شود.
 
حاشیه دیگر این فیلم اختلافی است که بین نقش اصلی، فریبرز عربنیا و ابراهیم حاتمیکیا در روزهای پایانی تولید فیلم بوجود آمد.  این اختلاف باعث شد با تغییر پایان بندی فیلم، آخرین سکانس، بدون حضور عربنیا به عنوان بازیگر نقش اول، فیلمبرداری شود. حاشیه ای که به زمان اکران آن هم کشیده شد. بازیگر نقش چمران فیلم «چ» در هیچ یک از نشستهای خبری و اکرانهای خصوصی فیلم حضور نداشت. بعدها پرویز پرستویی در مورد اینکه علاقه داشته  در فیلم «چ» بار دیگر با حاتمیکیا همکاری کند سخن گفت و ادعا کرد اینکه من نقش چ را قبول نکردم به خاطر حضور مهدی کریمی به عنوان تهیه کننده  این فیلم بود.

به هرحال در 20 آذرماه 91 فیلم برداری فیلم «چ» بدون حضور عرب نیا تمام شد. حاتمی کیا کارگردان ساکت 6 ساله اخیر با هیچ رسانه ای در زمان پس تولید فیلم مصاحبه نکرد. مراحل تدوین، صداگذاری، جلوههای بصری «چ» با وسواس کارگردان پیش می رفت. فیلم با دوره جدید مدیریت سینمایی به روزهای جشنواره فیلم فجر32 رسید. «چ» یکی از فیلم های که همه منتظر اکران آن بودند و روز 14 بهمن ماه در کاخ جشنواره فیلم فجر اکران شد و حاتمیکیا سکوت خبری خود را برای اولین بار شکست. در این نشست خبری از کمرنگ شدن نقش ارتش در فیلم «چ» ، بودجه ای 6 میلیارد تومانی فیلم و دلایل بازگشت دوباره حاتمی کیا به سینما دفاع مقدس صحبت شد.
 
همه چیز به خوبی پیش می رفت همه ی رسانه ها از حاتمی کیا و فیلم جدیدش حرف می زدند. اما در روز پنجم جشنواره سی دوم و پس از اکران موفق فیلم «شیار 143» در سالن سینمای برج میلاد حاتمی کیا در سالن نشست خبری فیلم «شیار 143» حاضر شد. او فیلم «چ» را به فیلم «شیار143» تقدیم کرد و با انتقاد و ابراز تأسف از راه نیافتن ابتدایی «شیار 143» به بخش سودای سیمرغ جشنواره گفت: این یک هشدار بزرگ برای سینمای ایران است. این یک تراژدی برای سینمای ایران است که فیلمی با این قدرت نمیتواند از همان ابتدا به جشنواره راه پیدا کند.من نمیدانم هیئت انتخاب چگونه این فیلم را دیدهاند و چه سلیقهای برای این جشنواره حاکم است که چنین فیلمی را نمیبینند، و حتماً باید لابی شود تا این فیلم به جشنواره راه پیدا کند.
 
ابراهیم حاتمیکیا که در جشنواره فیلم فجر 32 حضوری مستمر در برج میلاد داشت و اغلب فیلمهای مطرح را در کاخ جشنواره به تماشا نشست بدون هیچ موضعگیری مستقیمی از حضور در آیین اختتامیه جشنواره سی و دوم فیلم فجر انصراف داد. غیبت کارگردان فیلم سینمایی «چ» در آیین اختتامیه جشنواره سی و دوم فیلم فجر آنقدر عجیب بود که برخی رسانهها آن را «معنادار» توصیف کردند و بهدنبال کشف معنای آن بودند. شنیدهها درباره غیبت این کارگردان حکایت از دلخوری او از کیفیت داوری جشنواره داشت.
 

فیلم «چ» از کاخ جشنواره بیرون می آید و به دانشگاه ها می رود. فیلم «چ» با استقبال خوب دانشجویان به پر بازدیدترین اکران دانشجویی سالهای اخیر تبدیل می شود و حاتمیکیا سینمای ایران و دغدغه هایش به داخل دانشگاه میکشاند.
 
اما بزرگترین حاشیه ساز فیلم «چ» خود حاتمی کیا بود. کارگردان «آژانس شیشه ای» در اکران های مختلف دانشجویی حرفهایی فراتر از فیلم «چ» می زد . او درجریان یکی از اکران های دانشجویی حتی رئیس جمهور را خطاب قرار داد و نسبت به جریان فرهنگی شکل گرفته انتقاد کرد. حاتمی کیا در دانشگاه تهران گفت: «آقای روحانی! جریان فرهنگی ما مردان بزرگ میطلبد نه مردانی که 24 ساعت پای حرف خود میایستند. من بابت این نوع سخن گفتن هزینه دادم و افتخار من این است که با همینها حرفها است که اسم من پیش شما جوانان عزیز مطرح میشود.»
 
حاتمیکیایی که در دورهی قبلی مدیریت سینمایی به بی تدبیری مدیران سینمایی انتقاد میکرد اینبار به تصمیمات لحظهای مدیران فرهنگی و مردانی که با زبان سیاستبازی به میدان فرهنگ آمده اند حمله میکند.
 
از سوی دیگر جریانی که خود را حاکم بر همه سینما میداند در گوشی این حرفها را تکرار میکرد که حاتمی کیا نباید این حرفها را بزند او خودش را خراب میکند. جریانی که این مدل حاتمیکیا را دوست ندارد دیگر تاب نمیآورند قلم به دست می شوند  و بر علیه حاتمی کیا می نویسند.در کنار همهی سوء تفاهمات، کارگردان سینمای دفاع مقدس به این متهم می شود که حاتمی کیا از جشنواره فیلم فجر و نوع توزیع جوایز جشنواره دلگیر است.
 
رسانههایی که حاتمی کیای «چ» را بیشتر از حاتمی کیای «گزارش یک جشن» دوست داشتند، حالا با حاتمیکیایی روبرو شده بودند که حرفشان را به رساترین شکل ممکن فریاد میزد و و رسانههای مدعی سینمای ایران که قدرت رسانه ای شان را در بایکوت خبری به رخ میکشند نیز از حاتمی کیای این روزها خوشش نمیآمد. حاتمی کیا بازی سختی را با رسانه ها شروع کرده است. غافلگیری عجیب که از سخنرانی های پی در پی حاتمیکیا پیش آمده بود رسانه ها را در موضع انتخاب قرار می داد.
 
سازنده «دیده بان» در بهترین موقعیت ممکن نگاه ها را به سمتی فراتر از فیلمش معطوف کرد.نگاهی با باز تعریف سینمایی ملی و هشدار در مورد سینمای جشنواره ای که دامن سینمای ایران را گرفته است. فقط «چ» تازه ترین حرف حاتمی کیا نبود حرفهایی که سازنده «چ» در اکران های دانشجویی و در نشستهای خبری گفت حرفهای تازه حاتمی کیا بود حرفهایی از جنس مردان دهه 60 در کالبد سینمای دهه 90.
 
 رسانه ها می دانند که حاتمی کیا در سکوت خبری می رود دیگر قصد مصاحبه و حضور رسانهای ندارد. چشمها منتظر این هستند که فیلم بعدیش بر پرده سینما چیست. برخی گمانه زنی ها حکایت از ساخت فیلمی با مضمون حماسهی آزادسازی خرمشهر دارد. کارگردانی که با فیلم هایش از دغدغه هایش حرف میزند سکوت می کند تا در لحظهی اکران فیلمش با هشداری دیگر به سینمای ایران می آید.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار